Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Hvordan kan skolen legge til rette for optimalt læringsutbytte for elever fra familier med migrantbakgrunn og kort botid i Norge?

Alternative title: How can school facilitate optimal learning outcomes for pupils from families with a migrant background and short residence time in Norway?

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Number:

310529

Project Period:

2020 - 2024

Funding received from:

Location:

The project explores how schools work to create good learning situations for students from families with a migrant background and with a short period of residence in Norway. In addition of lacking skills in the language of instruction, this group of students is particularly vulnerable because they often also have other challenges related to their life situation. The way the school adapts and facilitates the teaching is therefore crucial for how the students are to succeed in further society. The study is based on 14 teachers, represented throughout the municipal education process - from kindergarten to adult education, in one municipality. The study looks at how the teacher role is challenged in meetings with newly arrived students. In addition, the teachers 'understandings of new parents' opportunities for participation in the children's professional and social development are examined. Central to the study is also the survey of which municipal agencies meet newly arrived families and children, how these agencies cooperate and relate to each other and how together they can contribute to increasing the learning outcomes for newly arrived students.

-

I dette prosjektet ønsker jeg å forske på hvordan skolen kan legge til rette for optimalt læringsutbytte for elever fra familier med migrantbakgrunn og med kort botid i Norge. Dette er en elevgruppe i norsk skole det er forsket relativt lite på. Tidligere forskning viser hvordan manglende ferdigheter i undervisningsspråket kan by på utfordringer i forhold til videre skolegang. Denne elevgruppen er ekstra utsatt fordi de ofte også har andre utfordringer knyttet til sin livssituasjon. Måten skolen tilpasser og tilrettelegger undervisningen er avgjørende for hvordan elevene skal lykkes i videre samfunnsliv. Jeg ønsker å gjennomføre en kasusstudie på to skoler i en kommune. Der vil jeg se nærmere på hvordan lærerrollen utfordres i forhold til det å ta i mot nyankomne elever. Jeg ønsker også å undersøke hvordan skolene legger til rette for og skaper arenaer for foreldresamarbeid, og hvordan foreldre involveres og myndiggjøres i læringsprosessen. Videre har jeg som mål å undersøke hvilke kommunale etater nyankomne familier og barn møter, hvordan disse etatene samarbeider og forholder seg til hverandre og hvordan de sammen kan bidra for å øke læringsutbyttet for nyankomne elever. Datainnsamlingen vil foregå gjennom en kombinasjon av dokumentanalyse, intervju og observasjon. Som teoretisk rammeverk vil jeg bruke Gert J. J. Biestas teori om utdanning og skolens tre hovedmål: Kvalifisering, sosialisering og subjektivering. I tillegg vil jeg benytte Pierre Bourdieus teori og hans analysebegreper om den enkelte persons habitus, og om kapitalen sosiale agenter bringer med seg når de inntar sosiale felt der det er bestemte regler som gjelder. Det kan også være naturlig å knytte forskningen opp mot teorier knyttet til familielæring, som f.eks "Funds of Knowledge".

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources