Back to search

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Autonomous Shipping Initiative for European Waters (AUTOSHIP)

Alternative title: Initiativ for autonom shipping for Europeiske farvann (AUTOSHIP)

Awarded: NOK 11.9 mill.

AUTOSHIP gathered global players to optimize efforts and investments to develop and demonstrate a Next Generation of Autonomous Ships (NGAS), integrating both evolutionary and novel technologies. Building on partners’ advanced technologies and know-how, five Key Enabling Technologies (KET) for Remote and Autonomous (R&A) operations were to be developed and integrated into two demonstrators, a Short Sea Shipping (SSS) vessel and an Inland Water Ways (IWW) vessel, and finally tested in real environment. The framework to make NGAS possible and socially accepted would also be addressed, with engagement of key stakeholders and relevant authorities. AUTOSHIP Work Package 4, covered by this grant, was to demonstrate R&A operation of a fish feed carrier through virtual testing and real operations. The main demonstration objectives were (a) Demonstrate Remote Operations from the Shore Control Centre (SCC) in maneuvering and sailing in and out of ports; (b) Demonstrate Autonomous Sailing in open sea; (c) Demonstrate Auto Docking at a selected port; (d) Demonstrate Intelligent Machinery Systems functionality. The results of the demonstration will be applicable to similar general cargo carriers operating on SSS routes. AUTOSHIP has proved to be one of the most significative EU projects on the autonomy topic, both in terms of technical innovations and demonstrations of these, but also in terms of research and the consortiums’ ability to disseminate these results to a wide audience. The public focus on AUTOSHIP have been high and the project has delivered important contributions to the development of commercially viable autonomous ships. Technical contributions of the project are excellent. One of the main contributions of the AUTOSHIP project is the demonstrations of autonomous ship operations. These were completed in May 2023 and the outcome of the demonstrations were showcased in two demo events. - Demo event for autonomous operations of Eidsvaag Pioner in Ålesund, Norway on May 25th. - Demo event for autonomous operations of Zulu 04 in Bornem, Belgium June 1st. The project is now after 54 months formally ended, and all main objective and sub-objectives were successfully delivered according to the project description and plan. More information about the project can be found on: Autoship (autoship-project.eu) (https://www.autoship-project.eu/) KONGSBERG successfully completes autonomous operation of coastal cargo ship as part of EU’s AUTOSHIP project - Kongsberg Maritime (https://www.kongsberg.com/maritime/about-us/news-and-media/news-archive/2023/eus-autoship-project/) KONGSBERG successfully demonstrates autonomous vessel operations on Belgium’s inland waterway network - Kongsberg Maritime (https://www.kongsberg.com/maritime/about-us/news-and-media/news-archive/2023/trial-of-autonomous-shipping/) AUTOSHIP - testing of fully autonomous vessel operations (youtube.com) (https://www.youtube.com/watch?v=PL0Ih-qXtuk) AUTOSHIP: the project video (youtube.com) (https://www.youtube.com/watch?v=vhaqc7yP74M) This project has also received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation program under grant agreement No 815012.

AUTOSHIP har vist seg å være et av de mest betydningsfulle EU-prosjektene innen temaet autonomi, både når det gjelder tekniske innovasjoner og demonstrasjoner av disse, men også innen forskning og konsortiets evne til å formidle disse resultatene til et bredt publikum. Det offentlige fokuset på AUTOSHIP har vært høyt og prosjektet har levert viktige bidrag til utviklingen av kommersielt levedyktige autonome skip. Tekniske bidrag fra AUTOSHIP-prosjektet er utmerket. Et av hovedbidragene er demonstrasjonene av autonome skipsoperasjoner. Disse ble fullført i mai 2023, og resultatet av demonstrasjonene ble vist frem i to demo-arrangementer. - Demo-arrangement for autonome operasjoner av Eidsvaag Pioner i Ålesund, Norge 25. mai. - Demo-arrangement for autonome operasjoner av Zulu 04 i Bornem, Belgia 1. juni. Formidling av prosjektresultater til publikum har vært utmerket gjennom nettsider, og svært god gjennom sosiale og offentlige medier. Demo-arrangementene med et stadig økende antall internett- og trykte mediereferanser vil sannsynligvis forbedre formidlingen til publikum ytterligere. Det er laget videoer som også sannsynligvis vil øke interessen. Formidling av prosjektresultater til beslutningstakere og bedrifter er veldig god. De to prosjektdemo-arrangementene sammen med opptredener og deltakelse i paneler på 3. og 4. Autonomy and Sustainability-toppmøtet har vært svært viktige i denne forbindelse. Formidling av prosjektresultater til myndighetene har vært veldig god. Prosjektet har gjennom prosjektdeltakerroller tatt aktivt del i arbeidet med MASS-koden både gjennom deltakelse i ISO, men også gjennom nasjonale korrespondansegrupper og delegasjonsdeltakelse. IALA adresseres direkte gjennom innspill og presentasjoner, og CCNR og EMSA gjennom presentasjoner. Prosjektet har også sendt vitenskapelige artikler til myndighetene som bakgrunnsinformasjon for medlemmene. Vitenskapelige bidrag er utmerket. Et stort antall artikler er publisert og siteringene er allerede høye. AUTOSHIP har gitt det tekniske grunnlaget for den publiserte tekniske spesifikasjonen til ISO om vokabular for autonome skip: "ISO/TS 23860:2022 Ships and Marine Technology — Vocabulary Related to Autonomous Ship Systems" og indirekte gitt input og informasjonspapirer til IMO. AUTOSHIP har gitt innspill til arbeidet med EU-kommisjonens IWT Digitalization Vision gjennom European Union Inland Waterways Transport Platform som vil samle innspill de mottok og videresende til medlemmene av NAIADES og DINA Expert group. AUTOSHIP har gitt innspill og anbefalinger basert på forskningsresultater til CCR-gruppen: "Central Commission for the Navigation of the Rhine group of volunteers on the possible review of the international definition of levels of automation in inland navigation." Basert på prosjektresultatene er de samlede potensielle bidrag og effekter redusert OPEX, nye arbeidsplasser og nye markeder, fraktskifte fra vei til sjø, reduserte utslipp og færre ulykker og tap av liv

The underlying concept of AUTOSHIP is to optimize efforts and investments to develop 2 operating autonomous vessels demonstrators, advancing common standards and enabling operations in a shorter time frame than expected: this will allow commercial applications of NGAS by the end of 2022. AUTOSHIP targets at developing and demonstrating to TRL 7 or above two fully autonomous vessels for Short Sea Shipping (SSS) and Inland Water Ways (IWW) services respectively in a real environment by joining a whole necessary value-chain of global players to define, enhance and test in real environment as Next Generation of Autonomous Ships (NGAS), integrating evolutionary as well as novel technologies. The project’s ambitions will leverage on (I) advanced Key Enabling Technologies (KETs), (II) solid industrial, investment and business/market worldwide, (III) participation in all major stakeholders organisations. The adopted methodology will combine technology development and integration into vessel construction, with regulations and cost-benefit analyses including operators, logistics and societal acceptance. AUTOSHIP will reach the target of the first Remote and Autonomous (R&A from now on) vessels at commercial level by the end of 2022, which will, by all means, revolutionize the waterway transport across continents and change the logistic model in Europe. Building on partners’ advanced technologies and know-how, the proposed NGAS will upgrade them and dramatically improve their businesses and competitiveness.

Funding scheme:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2