Back to search

PROFORSK-Skole og samfunn

Utvikle metoder for praktisk og tverrfaglig læringsarbeid knyttet til bærekraft.

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Number:

311873

Project Period:

2020 - 2022

Funding received from:

Location:

Risør Highschool?s main goal is to educate students who UNDERSTAND; CHANGE AND IMPROVE our world. We establish our own Sustainability Lab in 2020, with a dedicated project manager and a Sustainability responsible in the student council. We are the first Norwegian Highschool with regular time for Transdisciplinary work in the time schedule every week. We have developed our own Sustainability Lab-methodology, based on among other; Design Thinking, process management, 21st century skills and a methodology described by Astrid Sinnes in ?Action, Takk!? from 2020. Our student work on finding sustainable solutions to real challenges in collaboration with the teachers, local society, local organizations, business, and politicians. We want our students to gain experience in practical contribution to changes. We train in a holistic approach, where we can understand and solve a challenge with both social, economic and climate and environmental perspectives in mind. Risør Highschool wants to establish a regional competence center for Education for Sustainable Development and has applied for further funding for our project. During school year 2020/2021, we developed our methodology, and tested it on several smaller projects: We had a Sustainability Week where we worked on how to make our own school a more sustainable place to be. In cooperation with LPO architects, we made a creative room with use of reused materials. Other students worked on the meals at school, we started with a small school garden, and others work on our solar panel system. One class made a UN-journal on the topic ?Democracy and Citizenship?. We used the same Sustainability methodology. The students elected their own editorial staff, voted for name of the journal. The gain experience with practical democracy and at the same time, they evaluated all topics with climate, economic and social perspectives. They won the national competition for best UN-journal 2021. This school year, 2021/2022, we are running four larger projects. The first project was in cooperation with Risør Diving Club and Risør Municipality. The students participated in cleaning so called ?Ghost Fishing? (abandoned fishing nets ect). In addition to practical work with cleaning the ocean, the students also made a media production aimed at preventing more ?Ghost fishing?. These days, we are in a 30 day Challenge, in cooperation with cChange.no, a local artist and Risør Municipality. For 30 days students, teachers, the mayor and the municipality administration do selected change in their own life ? a change related to climate, environment or sustainability. We recieve research-based guidance, inspiration, and questions for reflection. The goal is to obtain perspectives on personal, social and systemic barriers and possibilities for changes for a more sustainable life style. The experiences will be expressed through a small art project to be exhibited in the local community. In November 2021 we were award with Utdanningsforbundets Klimapris. More information on our Sustainability Lab here: https://risor.vgs.no/skolen-var/barekraftlab/ And on our Facebook page: https://www.facebook.com/risor.vgs.no/

Formål med pilotprosjektet: Pilotprosjektet vil inneholde utprøving av pedagogiske og didaktiske metoder og prosjektprosesser som lærere og elever skal bruke til konkret læringsarbeid. Videre skal prosjektet bidra til å lage et kunnskapsgrunnlag for hvordan praktisk opplæring i bærekraft kan organiseres på en videregående skole. Det endelige formålet med pilotprosjektet er å utvikle en plan for implementering av erfaringene fra pilotprosjektet i skolens drift, herunder etablering av et fysisk laboratorium for teknologi knyttet til bærekraft. I tillegg tar pilotprosjektet sikte på å utvikle en veiledning til andre skoler som ønsker å gjøre det samme. De mest sentrale utfordringene ved å få etablert prosjektet • Frikjøp av tid for lærere og andre som skal delta i prosjektet. • Sikre kontinuerlig, forpliktende deltakelse fra samarbeidspartnere. • Beregne nødvendig tidsbruk. De mest sentrale FoU-utfordringene vi regner med å møte • Utholdenhet i aksjonslæringsarbeidet. • Motstand/usikkerhet i forbindelse med å prøve ut nye pedagogiske og didaktiske arbeidsmåter. Potensialet for anvendelse av prosjektresultatene Det forventes at pilotprosjektet vil resultere i: • Et kunnskapsgrunnlag for utforskende læring om bærekraft. • En beskrivelse av utforskende og prosjektorienterte metoder som lærere og elever kan benytte i forbindelse med bærekraftlabben. • Konkrete undervisningsopplegg. • Prosjektplan for hovedprosjekt. Prosjektresultatene forventes anvendt på følgende måter: • Kunnskapsgrunnlaget og tilhørende veiledninger fungerer som styringsdokument for undervisning i bærekraft. • Beskrivelsen av metodene kan brukes på flere måter: • Som veileder til ønsket praksis før arbeidet starter. • Som rammeverk for refleksjon etter at arbeidet er gjennomført. • De konkrete undervisningsoppleggene blir lagt til en ressursbank som både lærere, elever og bedrifter har tilgang til. • Prosjektplanen vil legitimere oppstart av bygging og drift av bærekraftlabben.

Funding scheme:

PROFORSK-Skole og samfunn