Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

"Nye transnasjonale fortellinger om nordisk fotografisk modernisme"

Alternative title: New Transnational Stories of Nordic Photographic Modernism

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Number:

312127

Project Period:

2020 - 2024

Funding received from:

Location:

This research project will investigate the possibilities for establishing new, transnational perspectives found within Nordic photo-modernism, using the photographs aquired by the Tangen Collection as its foundation. Up until today, academic discourse has primarily focused on methodological nationalism. This thesis will instead introduce novel, transnational perspectives within Nordic photo history. The project's focus on photography as a singular medium will also contribute further to a challenge of the existing "canonized" representation of modernism. The Tangen Collection consists of modernist art, primarily from the period 1930s to 1970s, also including a substansial amount of photographs. As such, photography appears to be a clearly defined priority within Tangen's approach as an art collector. As found in the other parts of the collection, it's photographs stems from all over the Nordic countries; thus making it unique.

-

Tangensamlingen gir en enestående anledning til å overskride hermeneutiske nasjonale perspektiver og åpne for å se historien som resultat av interaksjon og utveksling over landegrensene. For fotografer har, som andre kunstnere, beveget seg over landegrensene, kunstverk har turnert i form av reisende utstillinger, eller forflyttet seg som resultat av innkjøp til samlinger i inn og utland. Med utgangspunkt i materialet som ligger i samlingen, vil jeg gjennomføre en muntlig og skriftlig kildeinnsamling. Jeg vil foreta intervjuer med fotografer, relevante arkivstudier og gjennomgå sentrale fotografiske tidsskrift. Kildematerialet vil danne et utgangspunkt, sammen med en kritisk nylesning av eksisterende fotohistorisk litteratur, for en transnasjonal nyskriving av nordisk fotomodernisme. Min tilnærming til materialet er inspirert av kunsthistorikeren og antropologen Wielfried van Dammes teoretiseringer omkring transnasjonal utveksling. Han ser følgende tre momenter som sentrale for å analysere kulturell og kunstnerisk utveksling på tvers av landegrenser: Det første er en kartlegging av de overordnede strukturelle (økonomiske, politiske eller kulturelle) forutsetninger som ligger til grunn for kulturell og kunstnerisk utveksling. Det andre retter fokus mot enkeltindividet, eller grupper av individer. Hvilke motivasjonsfaktorer og handlinger kan kartlegges på individnivå, med tanke på å motta og integrere, samt formidle og eksportere kunstneriske uttrykk? Det tredje er kunstverket(ene) i seg selv og spørsmålet om hvordan de bærer med seg transnasjonale forbindelser, med hensyn til stil, motiv, symboler, tematikk, funksjon og bruk. Avhandlingen er planlagt som en monografi, bestående av case-studies basert på samlingens materiale med utgangspunkt i van Dammes momenter. Her finnes eksempler på fotografer med koblinger til 1930-tallet surrealistiske strømninger i Europa, forbindelser til tysk etterkrigsfotografi, og koblinger til den amerikanske bevegelsen «New Topography».

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources