Back to search

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Innovasjonsnettverk for faghandelen

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Number:

316397

Project Period:

2020 - 2020

Funding received from:

Location:

The purpose of the project has been to promote financial sustainability for specialist retailers in Norway by establishing a network for research-driven innovation, with emphasis on digitalisation and changing consumer behavior. The need for research-driven innovation has been greatly increased through the combination of underlying trends and the systemic shock of the corona crisis. The retail trade faced significant challenges even before the corona crisis, driven by e-commerce, international competition, new expectations for the in-store customer experience, desires for sustainable consumption and changed priorities within household budgets after the financial crisis. Virke organizes the specialist retailers in Norway and has deep insight into the sector and is thus well positioned to mobilize an innovation network. Virke has been the project owner for the mobilization project, with inFuture as project manager. The mobilization project has been the start-up phase for the innovation network, during which 12 specialist retailers have been recruited into the network. The goal is for more retailers to get involved in overtime. The activities in the network form the basis for research-driven innovation projects. During the mobilization project, the network has already resulted in an application for an R&D project, in the form of a Knowledge and collaboration project (KSP). The long-term goal is for the network to prove viable and form the basis for 1-2 applications for R&D projects a year.

Mobiliseringsprosjektet har delt innsikt fra Virke og inFutures analyse av koronakonsekvenser for faghandelen, som et bidrag til å gjøre nettverkets handelsaktører bedre beredt til å møte virkeligheten post-korona. Gjennom prosjektets møteplasser og diskusjoner har man gitt nettverkets deltakere økt forståelse for hvordan forskningsbasert innovasjon kan støtte virksomhetene, samt identifiser og konkretisert et antall håndfaste prosjektideer. I løpet av mobiliseringsprosjektet har nettverket allerede resultert i søknad på et FoU-prosjekt, i form av et Kunnskaps- og samarbeidsprosjekt. Den langsiktige målsetningen er at nettverket skal vise seg levekraftig og danne grunnlag til for 1-2 søknader på FoU-prosjekt i året. På lengre sikt er målet at nettverket skal bidra til å øke faghandelens kompetansenivå og gjøre den mer robust i møte med internasjonal konkurranse. En slik felles utviklingsarena vil også bidra til å sikre attraktive og bærekraftige arbeidsplasser.

Prosjektets skal fremme økonomisk bærekraft for faghandelen i Norge gjennom å etablere et nettverk for forskningsdrevet innovasjon, med vekt på digitalisering og endret forbrukeradferd. Nettverket vil bli etablert gjennom et mobiliseringsprosjekt, som trekker veksler på innhold fra et pågående scenarioprosjekt som utvikler post-korona-scenarier for faghandelen. Sektorens behov for forskningsdrevet innovasjon er kraftig forsterket gjennom kombinasjonen av trender som har virket over tid og det systemsjokket koronakrisen har medført. Varehandelen stod overfor betydelige utfordringer allerede før koronakrisen, drevet frem av netthandel, internasjonal konkurranse, nye forventinger til kundeopplevelsen i butikk, ønsker om bærekraftig forbruk og endrede prioriteringer innenfor husholdningsbudsjettene etter finanskrisen. Det forventes at nettverksaktivitetene vil danne grunnlag for en serie prosjekter for forskningsdrevet innovasjon, primært IPN-prosjekter.

Funding scheme:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena