Back to search

MARINFORSKFISK-Marine ressurser og miljø - fiskeri

Miljøvennlig transport av levende skalldyr

Alternative title: Environmentally friendly transport of live shellfish

Awarded: NOK 4.4 mill.

Norway King Crab will reduce the climate footprint of live seafood and increase the value of live seafood through new technological and environmentally friendly solutions. Today, live seafood is sent by plane. SINTEF has live king crab as the worse Co2 polluter regarding shipment of Norwegian seafood. The first we address is to eliminate, or strongly reduce use of airfreight. As for Norway, the goal is to eliminate airfreight during 2020. Airfreight to Europe by 2022. Overseas will have the first solutions during 2023. Our solutions are water transport by boat, rail and car. This will reduce, or eliminate the use of packaging in general. It will replace Styrofoam with cardboard, or other recyclable solutions. Another environmental and ethical effect is that the solution will also reduce, even eliminate food waste. These goals will provide major environmental benefits. Use of plastic is a global problem, which affects our environment. Food waste is an environmental-, economic and an ethical problem. The environmental goals are according to the UN's sustainability goals. Live seafood has grown rapidly during the last 10 years with increased value creation and earnings for fishermen, companies and Norway. Several new live species in Norway are in the starting pit - snow crab, crayfish, crab, shrimp and a number of shells. The technology shall help to commercialize several species of live seafood from Norway. Sale of live seafood provides higher value for the entire value chain, better products, and less waste of resources. The project has innovation in technology and biology, developed and adapted to each specie. No species are alike. Each has its optimal conditions for temperature, oxygen, salinity, nitrite, nitrate, ammonia, etc. The technology will be adapted with a focus on animal welfare and biomass capacity. Both must be in place to ensure profitability. There are currently no optimal solutions for any of the species we address, nationally or internationally. Due to Covid pandemic some plans have been adjusted in time. The planned test shipment to US Q4 2021 I now planned Q1 2022. Nevertheless the following results achieved during the reporting period: - 99% of logistics from Finnmark to Oslo in 2021 by car. - In 2021 63 % crabs and 94 % of langoustines shipped by car sent to Europe by car On technology side the following have been done: 1)Ocean perfect technology has been adapted for use in semitrailer based road transport. New air-pumps used, security control panel installed. This results in less energy consumption during transport, which means reduction in fuel consumption, reduction of CO2, increase of transport efficiency. 2)Transatlantic transport solutions have been discussed with Ocean Perfect and Emyg, test options determined. 3)Effect of storage conditions and dynamic water parameter on langoustines has been examined.

-

Levende sjømat har vist en rask vekst de siste 10 år. Dette har ført til økt verdiskaping og inntjening for fiskere, enkeltselskap og nasjonen Norge. Flere nye levende arter i Norge står i startgropa – snøkrabbe, sjøkreps, taskekrabbe, reker og en rekke skjell. All levende sjømat distribueres i hovedsak med fly. Dette er en utfordring i forhold til miljø. Sintef har i februar 2020 oppdatert klimaregnskapet for norsk sjømat. I rapporten kommer det frem at kongekrabben står bak mest CO2-utslipp når man ser på hele verdikjeden. Vi ønsker å finne løsninger til erstatning for fly. I hovedsak gjennom transport i vann med løsninger tilpasset bil, jernbane og båt i norske, europeiske og oversjøiske markeder. Handel med levende sjømat er i Norge liten, men raskt voksende. Langs hele kysten fangstes flere arter som kan gi en høyre lønnsomhet hvis de omsettes levende. For at levende sjømat som næring skal vokse i Norge, må man identifisere hvordan verdikjeden for hver enkelt art kan tilpasses og optimaliseres. Forutsetningen er at utviklingen baseres på miljøvennlige løsninger. Behovet er stort for å samle og utvikle kunnskapen. I prosjektet er det MILJØMESSIGE, TEKNOLOGISKE og BIOLOGISKE utfordringer. Disse forhold er også viktige for å sikre dyrevelferd. MILJØPERSPEKTIV: Hovedmålet er å eliminere flyfrakt for levende sjømat. Transport i vann muliggjør eliminering av oljebasert emballasje. Vi skal utvikle pappkasser, eller resirkulerbare kasser som ivaretar behov for emballasje. Slik kuttes isopor og emballasje, som gir negativ påvirkning på miljøet. Overordnet idé 1. Eliminere flyfrakt for distribusjon av levende sjømat med følgende delmål; • Norge uten fly innen utgang av 2020 og Europa uten fly innen utgang 2022. • USA / ASIA med første mulighet for oversjøisk distribusjon av levende sjømat uten fly innen 2023. 2. Redusere bruk av emballasje generelt og erstatte isopor med papp, eller resirkulerbare løsninger. 3. Kommersialisere flere arter levende sjømat fra Norge.

Funding scheme:

MARINFORSKFISK-Marine ressurser og miljø - fiskeri