Back to search

ENERGIX-Stort program energi

Biofuels via Sorption-Enhanced Fischer-Tropsch Synthesis

Alternative title: Biodrivstoff via sorpsjonsutvikling Fischer-Tropsch-syntese

Awarded: NOK 2.0 mill.

Biomasse konvertering til flytende drivstoff er en attraktiv prosess for produksjon av biodrivstoff som diesel og jet fuel. Denne prosessen vil bidra til å redusere klimagassutslipp og redusere behovet for bruk av fossile brensler. Dette er ikke en ny prosess, men på grunn av de kjemiske og økonomiske utfordringene er prosessen ikke kommersialisert ennå. Prosessen består av flere trinn der første gjenværende biomasse må samles opp og forbehandles (tørking, skjæring). Den forbehandlede biomassen blir deretter oppvarmet til veldig høy temperatur (opp til 1000 ° C) i en prosess som kalles forgassing. Under forgassingsprosessen blir biomassen konvertert til gassblandingen, hovedsakelig bestående av H2 og CO, som kalles syngas. For å kunne konvertere denne syngasen til verdifulle produkter (diesel og jet fuel) bruker vi prosess kalt Fischer-Tropsch-syntese oppkalt etter to tyske forskere. Prosessen bruker katalysator som muliggjør reaksjon. Katalysator er en viktig komponent i prosessen sammen med de spesifikke prosessforholdene (temperatur, trykk, gass strøm). Under prosessen kan katalysatoren deaktiveres via forskjellige mekanismer. Dette er ikke ønsket siden dette øker kostnadene ved å erstatte katalysatoren. Det ideelle ville være hvis katalysator kan fungere på samme nivå i årevis. Under Fischer-Tropsch-syntesen danner vann som et av side produkt. Dette vannet deaktiverer katalysatoren og reduserer prosessens effektivitet. For å løse dette problemet vil prosjektet vårt iverksette konseptet ved å fjerne vannet ved hjelp av spesielle materialer od dermed forhindre deaktivering av katalysatoren. I tillegg vil diesel og jet fuel produksjonen øke ved å gjøre dette, og kostnadene vil reduseres. På denne måten vil de produserte biodrivstoffene være konkurransedyktige med de fossile drivstoffene på markedet. Dette kan bidra til å komme et skritt nærmere det kommersielle biomassen til biodrivstoff anlegge.

Level 1 – Academia - Synthesizing hybrid materials with dual functionalities will provide valuable insights into new area of advanced materials for similar processes, especially in the area of CO2 utilization, where water is an issue as well. Level 2 – Industry – The proposed BIOSEFT technology directly impact the renewable fuels for the transport market, as it targets the production of drop-in fuels such as diesel and jet fuel, which have direct application and proven positive environmental impact in terms of high performance and lower emission. In addition to generating new innovative knowledge, it is in the industrial use of this knowledge that innovation capacity is increased. Level 3 – Society and Environment – Accelerating the SDG; These impacts contribute to the achievement of Norwerian Policies, as well as many of the SDG 8, SDG 9, SDG 12, SDG 13 of Sustainable Development Goals – SDG.

This project envisions the development of a highly innovative technology that reshapes Fischer-Tropsch synthesis via sorption enhanced approach. This has great potential for increasing conversion efficiency, hydrocarbon yield and promote cost reduction. The BIOSEFT concept will be pushed through process intensification, innovative hybrid materials, and will be optimized by means of reactor modelling and process simulation. The BIOSEFT technology is highly innovative and has never been presented before. BIOSEFT will develop the application of tailored dynamically operated FT reactor where the water produced, as a by-product of the FT synthesis reaction, is systematically removed by solid water adsorbents (Step 1). The H2O-sorption active site is then regenerated in a separate step (Step 2), allowing for cyclic operation.

Publications from Cristin

No publications found

No publications found

No publications found

Funding scheme:

ENERGIX-Stort program energi

Thematic Areas and Topics