Back to search

ENERGIX-Stort program energi

GreenBulk – Kysttransport av bulklaster uten klimagassutslipp

Alternative title: GreenBulk - Coastal transport of bulk cargoes without greenhouse gas emissions

Awarded: NOK 12.3 mill.

Project Number:

321028

Application Type:

Project Period:

2021 - 2024

Funding received from:

Location:

HeidelbergCement and Felleskjøpet Agri have a common ambition to establish a sustainable transport system with ships without greenhouse gas emissions. The ship will mainly sail with grain for Felleskjøpet from Eastern Norway to South-Western Norway and then take gravel as return cargo for HeidelbergCement's subsidiary Norstone. It will have weekly round trips, and the goal is that the ship will have no greenhouse gas emissions during its operation. The bulk carrier will have a cargo capacity of 5,500 tonnes and will transport grain, rock and building materials along the coast, powered only by hydrogen and rotor sails. The companies offer a long-term contract of up to 20 years and with the goal of starting the operation at the end of 2023. Egil Ulvan Rederi will own and operate the ship, and Statkraft will deliver the hydrogen fuel. The project is groundbreaking in that a bulk carrier will be developed to sail without emissions of greenhouse gases in long-distance transport. With weekly round trips of more than 600 nautical miles, this will bring the technology far ahead and increase the area of ??use in green transport. With a planned start-up in 2023, it will probably be the first zero-emission ship in the world within the largest cargo ship segment in shortsea shipping, both in terms of number of ships and freight transported. The project is also groundbreaking in that two cargo owners and charterers work together to realize a sustainable logistics solution that can set the standard for future requirements for transport suppliers. This can pave the way for green fleet renewal both nationally and internationally..

HeidelbergCement og Felleskjøpet Agri har en felles ambisjon om å etablere et bærekraftig transportsystem med skip uten utslipp av klimagasser. Transportsystemet vil kombinere lastene til de to selskapene i Sør-Norge. Vareflyten vil i hovedsak være grus i østlig retning og korn i vestlig retning i en koordinert operasjon som minimerer ballast på rundturene. Lastgrunnlaget vil gi nær full beskjeftigelse for ett skip i ukentlige rundturer, og målet er at skipet ikke skal ha utslipp av klimagasser i sin operasjon. Selskapene tilbyr en langtidskontrakt på inntil 20 år og med mål om å starte operasjonen i 2023. Prosjektet er banebrytende ved at det skal utvikles ett skip som skal være uten utslipp av klimagasser i transport over lange distanser. Med ukentlige rundturer på mer enn 600 nautiske mil, vil dette bringe teknologien langt fremover og øke bruksområdet innen grønn sjøtransport. Med planlagt oppstart i slutten av 2023 vil det sannsynligvis være det første nullutslippsskipet i verden innenfor det største lasteskipssegmentet i nærskipsfarten, både når det gjelder antall skip og fraktet gods. Prosjektet er også banebrytende ved at to vareeiere og befraktere går sammen om å realisere en bærekraftig logistikkløsning som kan sette standarden for fremtidige krav til transportleverandørene og kan vise vei for grønn flåtefornyelse både nasjonalt og internasjonalt.

Funding scheme:

ENERGIX-Stort program energi