Back to search

TRANSPORT-Transport 2025

Makroperspektiv for delt mikromobilitet:Offentlig regulering for effektiv, sikker og bærekraftig mikromobilitet

Alternative title: Regulating shared micromobility: Knowledge building for efficient, safe and sustainable micromobility

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Number:

321050

Project Period:

2021 - 2024

Funding received from:

Location:

The market for shared e-scooters has sky-rocketed. Its benefits to society, in terms of huge uptake and considerable use in combination with public transport, are evident. However, shared e-scooters are also a source of concern for local and central authorities. This relates to littering, illegal parking, traffic safety and how cities can regulate how companies use public areas. The MikroReg project builds knowledge for informed decisions and regulation of shared e-scooters. The goal is to help cities to steer the market such that innovation and utility can continue to thrive while at the same time societal goals of, i.a., zero growth in car use, congestion, traffic safety, distribution, are attend to. We do this by means of several activities: - Analysis of measures and their effects on littering, parking and traffic safety - Analysis of competition, complementarity and substitution vis a vis alternative services and modes of transport - Supply side analysis, which includes local startups as well as global companies - Testing and development of new methods to map driver behavior by means of sensor data, and exploration of future means of automated enforcement and control - Design, implementation, evaluation and adjustment of local regulatory pilot schemes in Norwegian cities In its launch year 2021, MikroReg has been very active in external communication, in particular towards its public sector partners and media. MikroReg has served as a welcome hub and meeting place for numerous cities and municipalities which struggle with very similar challenges related to shared e-scooters. The project team has been involved as sparring partner with several cities in their efforts to establish good and efficient e-scooter bye-laws. In 2021 the project has done some initial tests of sensors and machine learning to detect driving under the influence of drugs or alcohol, in cooperation with NTNU students. The results are promising. Accidents and traffic safety is high on the political agenda. Oslo ICU (a project partner) has provided records of e-scooter accident admissions, which have been further analysed in order to establish better understanding of accident risk and how it differs over time, between times of day, day of week, and season, between gender, age groups etc. Preliminary results suggest that accident risk is slightly lower than we assumed earlier. This early phase of the project has focused on data collection. We have started CCTV recordings of parking behavior, carried out a large user and population survey, coded empirical evidence of mode shift for use in a meta analysis - to mention a few. As a spinoff from the project, the project manager Nils Fearnley acts as guest editor of the Built Environment journal for a special issue on «Micro Modes of Mobility and Urban Space».

Markedet for delte elsparkesykler har eksplodert. Nytten gjenspeiles i svært mange turer hvorav flertallet skjer i kombinasjon med andre transportmidler og særlig kollektivtransport. Samtidig har elsparkesyklene gitt myndighetene store utfordringer. Det mest synlige handler om forsøpling, feilparkering og trafikksikkerhet og hvilke virkemidler som kan påvirke disse. I tillegg er det en uavklart juridisk situasjon mht. hvorvidt byene kan ta styringen. Digital kompetanse er en utfordring idet mye av reguleringen og informasjonsutvekslingen skjer online og digitalt. MikroReg sitt mål er å gi byene kunnskap for å regulere elsparkesykkelmarkedet på en måte som stimulerer videre innovasjon og samfunnsnytte og samtidig ivaretar viktige samfunnsmål så resultatet blir en berikelse for byene. MikroReg skal frembringe kunnskapsgrunnlag for informerte beslutninger om regulering av elsparkesykkelmarkedet. Dette inkluderer kartlegging av årsakssammenhenger, effektberegninger for tiltak som adresserer nevnte utfordringer, analyser av konkurranseflater og komplementaritet mot andre transportmidler og -tjenester, analyser av tilbudssiden, som er alt fra globale aktører til lokale oppstartsbedrifter, og utforsking og testing av nye typer sensorer og nøyaktig GPS. Og helt sentralt: Vi skal gjennomføre, evaluere og justere mange piloter i prosjektets partner-byer. Prosjektgruppen dekker alle sentrale offentlige aktører (byer, kollektivselskaper, Viken fylkeskommune, Statens vegvesen, Entur). Vi har alliert oss med alle de aktive elsparkesykkelselskapene i Norge, samt en oppstartsbedrift som utvikler og leverer en digital reguleringsplattform for mikromobilitet. Dette for å sikre god utveksling av kunnskap, erfaringer og data. Det er prosjektets ambisjon at resultatene skal kunne overføres og brukes i andre byer, regioner og internasjonalt. Dette søkes oppnådd ved aktiv deltakelse i bransjemedia og faglige nettverk, populærvitenskapelig publisering og vitenskapelig publisering.

Publications from Cristin

No publications found

No publications found

Funding scheme:

TRANSPORT-Transport 2025