Back to search

BALANSE-Kjønnsbalanse i toppstillinger og forskningsledelse

Jenter overtar IVT-fakultetet på UiT (JoI-UiT)

Alternative title: Girls take over the IVT-faculty at UiT

Awarded: NOK 0.33 mill.

The Faculty of Engineering Science and Technology (IVT-Faculty) at UiT The Arctic University of Norway, campus Narvik, experiences that all technology educations have a majority of boys. As a result, it can be difficult for girls, taking their education here, to get in touch with a wide network of other girls during their studies, which contributes to girls having a weaker sense of belonging and not thriving as well, compared to boys. There is a reason to believe that this is one of the causes why many girls do not complete their studies, or complete, but choose not to study further. The main goal of the project is to keep the girls who start their education at the IVT-faculty on campus Narvik and motivate them to continue their education after completing a bachelor's or master's degree. This will contribute to more girls with a higher education in technology, which can help to create more gender balance at top level in business and academia. In order to increase motivation, well-being and the feeling of belonging among girls at IVT, the project will be used to establish an association for girls, which will mainly be run by students. The association will arrange academic and social activities, monthly, which will help to give the girls a meeting place that is just for them. This project will support and continue the work that is already being done to recruit girls to the technology educations in Narvik, and will be a part of UiT's and IVT's strategic goal to: 1. Implement measures for better gender balance in study programs with particularly skewed representation. 2. Strengthen the work with gender diversity at UiT. 3. Work actively to reach 40% of women in top scientific positions. In summary, the project has been a collaboration between IVT and samskipnaden at campus Narvik. At the start of the project, an association was unofficially created so that the girls had something to relate to. This association has held educational and social activities at regular intervals throughout the project period, including a kick-off workshop at the start of the semester, study nights, motivational lectures, joint lunches, and paint og prat. Those involved in the project have also been involved in planning and organizing other types of events on campus, both in connection to recruitment and during fadderuka at the start of the semester. This has meant that we have spread information about the project, and the association, to a larger number of students, and to possible future students. At the end of the project period, an association was officially established at IVT called Jentenettverket. The association has a board of three female students from different fields of study, who will continue to run Jentenettverket after the end of the project and maintain educational and social activities. During the project, we have received a lot of positive feedback from the girls who have participated. This tells us that there is a need for the measures we have initiated, even if it only applies to a small part of the student population.

Gjennom ukentlige aktiviteter har jentene kommet i kontakt med hverandre uavhengig av studieretning og årstrinn. Disse aktivitetene har vært en blanding av sosiale og faglige aktiviteter. Ved å ha et balansert fokus på sosialt og faglig, har jentene kunne få nye bekjentskaper og også få et innblikk i studiehverdagen til de på høyere årstrinn. En forening har blitt opprettet, med et styre på tre personer, som skal fortsette det arbeidet som er påbegynt i prosjektet. Foreningen vil få oppfølging og hjelp fra samskipnaden ved studentrådgiver så lenge det er behov for det, og fagmiljøet ved campus vil være behjelpelig der det trengs. Over det siste året har foreningen blitt godt kjent på campus Narvik, både blant studenter og ansatte, gjennom stands, presentasjoner og arrangementer. Når det gjelder nærområdet og regionen, har prosjektet fått lov til å delta på de rekrutteringsarrangementene som har vært gjennomført for disse gruppene. På denne måten har vi nådd ut med informasjon til et stort antall fremtidige kvinnelige studenter. I tillegg har foreningen blitt kjent hos UiT generelt og hos andre institusjoner i Norge gjennom deltakelse i en lokal BalanseHub ved UiT og en BalanseHub hos Forskningsrådet. De jentene som har vært med i foreningen fra starten, og har deltatt på arrangementer, er enda med i foreningen. Noen av disse holder enda på med bachelorgraden sin, mens andre har fullfør bachelor og gått videre på master. Det siste året har vi hatt en økning av kvinnelige studenter i lederverv i studentorganisasjoner på campus, hvor alle de nyvalgte har vært en del av foreningen. Effekten på mellomlang og lang sikt er det fortsatt for tidlig å si noe om, men arbeidet med jentesatsingen vil fortsette gjennom foreningen.

IVT-fakultetet på UiT Norges Arktiske Universitet (Campus Narvik) opplever at samtlige teknologiutdanninger har et overtall av gutter på studiene. I tillegg er det ofte et problem at jenter faller fra underveis i utdanningen, eller at de fullfører en bachelorgrad, men velger å ikke fortsette studiene. For at studentene skal være motivert i skolehverdagen, fullføre utdanningen, og velge å studere videre, er det viktig at de trives og føler tilhørighet til det miljøet de er i. Som jente på studiene ved IVT kan det noen ganger være vanskelig å få kontakt med et bredt nettverk av andre jenter, ofte fordi det er få jenter på studiet. På grunn av dette er det grunn til å tro at jenter ikke alltid føler tilhørighet under studietiden og at de derfor ikke fullfører studiet, eller fullfører, men velger å ikke studere videre. For å skape trivsel og tilhørighet hos jenter ved IVT er planen å opprette en forening for jenter ved IVT, som skal arrangere ulike aktiviteter gjennom skoleåret. Foreningen, som i hovedsak skal drives av studenter, og aktivitetene skal være med på å gi jentene en møteplass som bare er for dem, hvor man blir kjent med andre jenter på IVT, får informasjon om videre utdanning og jobb, og får være med på faglige og sosiale sammenkomster, gjennom hele studiet. Formålet med dette er å få flere jenter til å fullføre studiet, og motivere de til å fortsette utdanningen etter bachelor og master. På denne måten blir det flere høyt utdannede jenter innenfor teknologi, noe som kan være med på å skape mer kjønnsbalanse på høyt nivå, både i næringslivet og i akademia.

Funding scheme:

BALANSE-Kjønnsbalanse i toppstillinger og forskningsledelse

Funding Sources