Back to search

ENERGIX-Stort program energi

MS Green Ammonia – første grønne ammoniakktankskip, utviklet av Grieg Edge med partnere

Alternative title: MS Green Ammonia - developing the first commercial green ammonia tanker to distribute green ammonia and to use green ammonia as fuel.

Awarded: NOK 15.3 mill.

Project Number:

321103

Application Type:

Project Period:

2021 - 2026

Funding received from:

Issue description/rationale (background) Grieg Star Group joined the Zeeds (Zero Emission Energy Distribution at Sea) initiative early 2019 together with partners Aker Solutions, Kværner, Equinor, Wärtsilä and DFDS. The initial idea was to find the fastest way to reach a zero-emission shipping. After publishing the initiative and inviting others to join in June 2019, several other Scandinavian companies and entities joined. As a result of the Zeeds consortium and other renewable energy initiatives ongoing in parallell, a new project was formed: a green ammonia value chain based on a factory in Berlevåg, powered by wind from Raggovidda. The initiative identified several potential customers to this ammonia, among those the community at Longyearbyen, Svalbard. Green Ammonia, NH3, is a hydrogen carrier well suitable as fuel for the shipping industry and as an off-grid energy source. Both delivering ammonia to Svalbard and several other potential customers would, however, require a transport system. Together with Wärtsilä, Grieg Edge, started the process of looking at developing a specialized tanker to transport the green ammonia from Berlevåg to customers. The tanker, named MS Green Ammonia, will also be fueled by the green ammonia itself. In December 2020, the Green Ammonia project got a governmental grant from the Norwegian Pilot-E system. The grant was worth 43,6 million NOK and is given to Grieg Edge and Wärtsilä to develop the technology needed to build the vessel. Further investments and related ENOVA support will follow and be necessary to be able to actually build the ship. When successful, the Green Ammonia will be a pilot showing both how to transfer ships to run on ammonia and also how to distribute ammonia to customers. The project may be a driving force in the decarbonization of the Norwegian coastal shipping, as well as an inspiration when deep-sea ships are looking to decarbonize.

MS Green Ammonia er et ammoniakkskip i dobbel betydning – det skal både bruke grønn ammoniakk laget av hydrogen og nitrogen som drivstoff for egen fremdrift, samt levere grønn ammoniakk til andre rederier og industriaktører langs norskekysten fra og med år 2024. Ved å både demonstrere at grønn ammoniakk egner seg som maritimt drivstoff, samt tilgjengeliggjøre drivstoffet for andre rederier og øvrige sluttbrukere som vil kutte sine klimagassutslipp, baner MS Green Ammonia veien for et raskere grønt skifte i maritim sektor. Skipet blir distribusjonsleddet i fremtidens verdikjeder for grønn ammoniakk produsert av fornybar norsk energi, og planlegges sjøsatt i 2024. Realisering av skipet medfører et innovasjons- og utviklingsløp for skipets ammoniakkdrevne fremdriftssystem, samt innovative overføringsløsninger for bunkring både til tankanlegg på land, og til andre mottakende skip i fart. Det er per i dag ikke utviklet eller godkjent forbrenningsmotorer til skip som går på grønn ammoniakk, men Wärtsilä har startet testing både i Vasa, og fra januar 2021 også på Stord. I tillegg vil prosjektet kreve betydelig grad av industriell utvikling tilknyttet tanksystemer, skipsdesign og drivstoffoptimalisering. Fra et utslipps- og miljøperspektiv vil MS Green Ammonia være en revolusjon. Det vil bli verdens første tankskip i kommersiell drift med grønn, nullutslipps ammoniakk som drivstoff. Det har i seg selv en betydelig klimagevinst kontra sammenlignbare skip som seiler med tradisjonelt, karbonbasert drivstoff. Den virkelig store klimagevinsten av skipet vil komme fra det mulighetsrommet det åpner opp for andre skip og rederier som ønsker å kutte sine utslipp. Dette fordi MS Green Ammonia vil levere det første nullutslippsdrivstoffet til skip som seiler lengre enn ferger. Vårt mål er derfor at skipet blir startskuddet for, samt en muliggjører og akselerator, av det grønne skiftet i skipsfarten .

Funding scheme:

ENERGIX-Stort program energi