Back to search

TRANSPORT-Transport 2025

Nye leveringsløsninger basert på pakkebokser og signaturløs hjemlevering

Alternative title: New delivery services through contactless logistics infrastruktur towards consumers

Awarded: NOK 8.1 mill.

Project Number:

321146

Application Type:

Project Period:

2021 - 2023

Funding received from:

Organisation:

Location:

Partner countries:

The Covid-19 pandemic led to major changes in consumer behavior and reinforced an already strong growth in e-commerce and demand for home deliveries. Even as society reopened after the pandemic, e-commerce growth remained relatively strong, and consumer preferences for delivery methods remained. The main goal of KONTAKTFRI was to establish new solutions for Last-Mile deliveries by piloting a parcel locker network and a new service for no signature home deliveries. The focus was on the development of contact-free deliveries, automated services and solutions independent of recipient’s availability at the time of delivery. The project consisted of seven participating firms and covers the entire value chain from the e-commerce store to the customer’s delivery point, including support functions for IT and applications for electronic keys as an alternative to the current Norwegian zone key system. Evaluation of the services emphasized the differences between different products, submarkets, area types and product- and market-specific drivers for costs, vehicle-kms and environment. The analyses and learning effects from the project has contributed to the existing literature regarding what delivery method is the most sustainable for society, both in terms of CO2 emissions and cost efficiency. Most of the previous studies lacked access to sufficiently detailed data for e-commerce logistics and provided conflicting results. KONTAKTFRI therefore facilitated data capture right from the start of the pilot project to optimize the quality of the analyses and results. Scenario analyses has contributed important knowledge for strategic decision-making regarding parcel locker locations and increased utilization, as well as further developments in service offerings for returns and shipments between consumers (C2C). KONTAKTFRI provides insights regarding consumer’s willingness to pay for delivery time versus environmental impact of various delivery options. Additionally, the project mapped out the benefits and challenges of an open network and sharing schemes for parcel lockers. While the project initially focused on sustainable increase in capacity during the pandemic, the analytic insights are important in the challenging post-pandemic market situation and can contribute to increased cost efficiency and sustainability for future e-commerce deliveries.

KONTAKTFRI har fremstilt både kommersielle og populærvitenskapelige resultater og effekter med brede bruks- og virkningsområder. Prosjektets kommersielle verdiskapning til samarbeidsparter i næringslivet resulterte i effektiv kapasitetsutvidelse i pakkeboks nettverket, økt mulighet for kostnadsbesparelser, og utvikling og applikasjon av ny teknologi mot signaturløs hjemlevering. Ny kunnskap og erfaringer rundt kostands- og miljøeffekten av leveringsalternativer har forbedret, validert og styrket strategiske mål og interne prosesser for økt effektivitet og redusert miljøutslipp. Analytiske resultater har gitt transportører, kunder og samfunnet informasjon om miljøeffekter ved ulike leveringsalternativer med høy kvalitet. Den nye kunnskapen har økt kompetansen innen forskning, næringsliv og det offentlige, styrket muligheten for effektiv samkjøring av innovasjon og utvikling mellom bransjer, og endre allmennhetens bevissthet rundt miljøeffekter fra netthandel. Dette øker muligheten både for næringsliv og samfunn til å endre adferd som bidrar til økt bærekraft selv ved videre vekst i netthandelen. Potensielle miljø-, kapasitet- og kostnadseffekter i fremtiden vil kunne realiseres gjennom nye innovasjoner i transport- og logistikk nettverket, økt samarbeid mellom næringslivet og det offentlige, og kommunikasjon med kunder og forbrukere for ytterligere bevisstgjøring av deres valg og innflytelse på bærekraft. KONTAKTFRI kan promotere fremtidig samarbeid mellom forskning og næringsliv og utvide datadelingssamarbeid. Forskning vil kunne bygge videre på KONTAKTFRI resultater og konklusjoner, og utvide analyse omfang i takt med utviklinger i markeder, bransjer, teknologi og Last-Mile tjenestertilbud i fremtiden.

Koronapandemien har forsterket en allerede kraftig vekst i netthandel, spesielt gjelder dette for hjemleveringer. Det er akutte behov for kapasitetsøkende tiltak spesielt for «last mile», mer bærekraftige transportløsninger og kontaktfrie leveringer som oppfyller smittevernhensyn. KONTAKTFRI skal pilotere to nye leveringsløsninger, hhv. et nettverk av pakkebokser og signaturløse hjemleveringer. Fokuset er på smittefrie løsninger, automatiserte tjenester og tjenester som er uavhengig av at mottakeren er tilgjengelig på overleveringstidspunktet. Læreeffekter av hvordan en fullskala implementering av tjenestene kan gjøres mest mulig bærekraftig og resultater fra prosjektet vil bidra til videreutvikling av konseptet pakkebokser og tjenestetilbud for returer og forsendelser mellom forbrukere (C2C). Evalueringen legger vekt på å hensynsta forskjeller mellom ulike produkter, delmarkeder, områdetyper og å evaluere produkt- og markedsspesifikke drivere for kostnader, trafikk og miljø. Dette er resultater som eksisterende litteratur gir motstridende resultater for, og der de fleste tidligere studier mangler tilgang til tilstrekkelig detaljerte data for netthandelslogistikk. Dette vil KONTAKTFRI løse ved at IT-løsningene tilrettelegges for datafangst allerede fra oppstart av pilotprosjektet. Prosjektgruppen består av syv aktører og dekker hele verdikjeden fra netthandelsbutikk til leveringspunktet på dørmatten til kunden, inkludert støttefunksjoner for IT og applikasjoner for elektronisk opplåsing som et alternativ til dagens sonenøkkelsystem. Målet er å utvikle ny kunnskap om hvilke leveringsløsninger ved netthandel som er mest bærekraftige for samfunnet. KONTAKTFRI vil gi kunnskap om forbrukerens betalingsvillighet for leveringstid versus miljøpåvirkning ved ulike leveringsvalg og om delingsordninger for å begrense duplisering av nettverk (jfr. el-sparkesykler) og bidra til mer effektivt arealbruk.

Publications from Cristin

Funding scheme:

TRANSPORT-Transport 2025