Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Ledelse og organisasjonskultur i Osloskolen- Et kvalitativt forskningsprosjekt om ledelsesstrategier for økt opplevd tilhørighet hos lærere

Alternative title: Leadership and organizational culture in the Oslo School - Management strategies for increased experienced belonging among teachers

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Number:

327142

Project Period:

2021 - 2025

Funding received from:

Location:

The overreaching goal is to contribute to increased knowledge about how school leaders can contribute to a learning organizational culture in the Oslo School. A vital part of the project is investigating conditions for good school management so that teachers’ perceived belonging and social identity to the teaching profession increases. The project aims to increase the Oslo school’s competence about what characterizes good organizational cultures and leadership strategies in the school. The project will investigate how school leaders such as principals and inspectors can create a culture and a work environment where teachers experience a substantial degree of trust and belonging. The project will explore questions such as: - How can school leaders contribute to strengthening the sense of belonging teachers experience in their workplace? - How does the teacher’s degree of perceived trust and belonging influence the school’s learning and development culture? It is a basic assumption in this project that teachers’ perceived belonging in the workplace is essential to retain competence in the school. Response analysis conducted a survey in the autumn of 2020 on behalf of Utdanningsforbundet. The survey showed that out of 1202 teachers who answered the survey, 53 percent had either applied for or considered applying for a different job in the last two years. The survey indicates that the Norwegian school system faces a challenge in retaining the most important competence for students’ learning, namely the teachers. This project is a collaboration between Oslo kommune Utdanningsetaten and their section for leadership development and recruitment, the center for professional studies at OsloMet and the Department of Management and Organization at Kristiania University College.

Oslo kommune Utdanningsetatens seksjon for lederutvikling og rekruttering samarbeider med senter for profesjonsstudier hos OsloMet og institutt for ledelse og organisasjon hos Høyskolen Kristiania om dette prosjektet. Hensikten med prosjektet er å styrke kunnskap og kompetanse om hva som kjennetegner gode strategier for ledelse i Osloskolen. For å gjøre dette vil prosjektet undersøke hvordan ledere som rektorer og inspektører kan skape en kultur og et arbeidsmiljø hvor lærere og andre ansatte opplever en sterk grad av tilhørighet. Ansattes opplevde tilhørighet i skolen er essensielt for at Utdanningsetaten skal beholde dyktige ansatte og kompetanse i skolen. Ledere som skaper tilhørighet er avgjørende for indre motivasjon, initiativ, kunnskapsutvikling og utvikling av en god kultur i skolen. Den norske skolen har en stor utfordring med å holde på lærere og det er et stort antall personer med lærerutdanning som i dag ikke arbeider i skolen. En kultur som kjennetegnes av at lærere trives og opplever støtte og tilhørighet til sin arbeidsplass vil igjen påvirke de viktigste i skolen, nemlig elevene. Målet til prosjektet vil derfor alltid være økt kompetanse på gode skolemiljøer som igjen vil bidra til økt utvikling og læring for elevene. For å svare på en slik problemstilling og undersøke prosjektets hovedspørsmål vil prosjektet bruke et kvalitativt forskningsdesign. Aktuelle metodiske tilnærminger er case studier som inneholder kvalitative intervjuer, deltakende observasjoner og analyse av sentrale dokumenter.

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources