Back to search

HELSEINNOVASJON-Helseinnovasjon

Digital samhandling i akuttkjeden

Awarded: NOK 0.30 mill.

Bakgrunnen for prosjektet er samhandlingsprosjekt “Akuttkjeden i Telemark” 2016-2020. Målet var å styrke den akutte helsetjenesten, og ambisjonen var å skape Norges beste akuttkjede. Prosjektet har styrket kvaliteten og pasientsikkerheten i den akutte helsetjenesten. Samhandlingen og tilliten mellom sykehuset og kommunene har blitt styrket, og prosjektet har positivt omdømme lokalt, regionalt og nasjonalt. Samtidig har prosjektgruppen trukket ut noen innsikter som sentrale, bl.a. at standardisering gir gode pasientforløp og at en sammenhengende informasjonsflyt ville styrket pasientsikkerheten ytterligere. Kombinasjonen av erfaringene og at det nå finnes en elektronisk ambulansejournalløsning gjør det mulig å utvikle en løsning som kan sikre den ønskede digitale samhandling langs hele akuttkjeden. Kvalitetsindikatorer kan utarbeides basert på strukturerte data generert gjennom løsningen. Løsningen vil også inkludere støttesystemer, bl.a. med prosedyrer og handlingsmønstre som kan brukes av alle deltagerne i akuttkjeden. Bliksunds løsninger er designet for å kunne leveres som en skyløsning i Microsoft Azure som kan sikre sømløs digital samhandling. Forprosjektet vil kartlegge funksjonelle og tekniske behov for digitalisering av arbeidsprosesser og dokumentasjon som kan bidra til bedre informasjonsdeling og samhandling over forvaltningsnivåer i Akuttkjeden. Utfordringen i forprosjektet vil være knyttet til å få tilgang på all nødvendig informasjon for å kunne spesifisere opp et hovedprosjekt. Dette er forsøkt sikret gjennom et bredt samarbeidskonsortium.

Funding scheme:

HELSEINNOVASJON-Helseinnovasjon

Funding Sources

Thematic Areas and Topics