Back to search

TRANSPORT-Transport 2025

Effektiv elektrisk drift ved batteribytte

Alternative title: Efficient electrical operation based on battery exchange

Awarded: NOK 0.35 mill.

Project Number:

329412

Project Period:

2021 - 2021

Funding received from:

It is a national ambition to establish sustainable zero-emission solutions for various modes of transport, including maritime operations and high-speed catamarans. High-speed catamarans have extensive energy demands and operational challenges that create limitations for environmentally friendly battery operation. Fast, efficient and safe replacement of batteries, will allow routes based on battery operation to operate at high frequencies, short terminal times and consequently higher transport standards and environmentally friendly propulsion. In order to carry out such an operation, a floating battery replacement terminal and customized vessels have to be developed, - to ensure fast, efficient and safe battery changes. The main project aims to prepare the entire battery replacement concept (e.g. shipping/replacing and connecting batteries), by developing and testing a physical model/prototype in adequate model scale for a terminal, including requirements for vessels and other land-based infrastructure. Such solutions do not exist today. Developing an efficient battery replacement technology can help ensure that the environmental ambitions are realised faster, while maintaining the standard of the transport system. The initiators behind the project have launched a preliminary conceptual idea for how this operation can be carried out (Future emission-free catamarans, for Trøndelag County Municipality, September 2019), and the project's ambition is to further develop this concept, and carry out physical tests by building a model/prototype on a large model scale for a battery exchange terminal, -and define requirements for vessels and other land-based infrastructure. In order to carry out the main project, a collaboration will be established between several actors, both from the business sector and the R&D sector

Det er en nasjonal ambisjon å etablere bærekraftige nullutslippsløsninger for flere transportformer, herunder maritim drift og hurtigbåter. Hurtigbåter har et høyt energibehov, og vanlige ruteopplegg har høye frekvenser og en opererer ofte over relativt lange strekninger. Dette fører til korte ladetider og begrensinger i forhold til miljøvennlig batteridrift. Raske, effektive og sikre bytter av batterier ved at fulladede batterier fra land erstatter batterier med lite restenergi bord, vil føre til at ruter basert på batteridrift kan operere med høye frekvenser og korte liggetider, - og følgelig høy transportstandard og miljøvennlig fremdrift. For å kunne gjennomføre en slik operasjon må det utvikles en flytende batteribytteterminal, og tilpasninger i fartøyene, som sikrer raske, effektive og trygge batteribytter. Hovedprosjektet tar sikte på å forberede hele batteribyttekonseptet (bl.a. frakt/utbytting og tilkopling av batterier), ved at utvikle og teste en fysisk modell/prototyp i modellskala for en terminal, -herunder krav til fartøy og annen landbasert infrastruktur. (risiko) Slike løsninger finnes ikke i dag, og det må derfor utvikles nye smarte løsninger og ny kunnskap, slik at batteridrift kommer raskere i bruk for ruter som i dag har slike utfordringer.

Funding scheme:

TRANSPORT-Transport 2025