Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Hvordan kommuner kan utvikle lokale modeller for arbeidslivsfaget for å styrke elevers motivasjon og mestringstro for å forhindre frafall

Alternative title: How municipalities can develop local models for "arbeidslivsfaget" to strengthen students motivation and self-efficacy to prevent dropouts

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Manager:

Project Number:

329849

Project Period:

2021 - 2025

Funding received from:

This research seeks to find answers to how a local model for the school subject “arbeidslivsfaget” can be developed to increase motivation and self-efficacy for pupils who risk dropping out of school. The vast majority of children and young people do well in school and in life, but there is still an ever-increasing group who struggle academically and socially in school. To ensure active participation in society and working life and to meet future competence needs and opportunities, Lindesnes municipality will through cooperation between schools, local business and volunteering, develop a greater diversity of coping arenas for children and young people. “Arbeidslivsfaget” is a relatively new elective subject in school, and it is voluntary whether the individual upper secondary school wants to offer this. The subject provides opportunities for a more practical school day and also opportunities to create closer and earlier relationships to workplaces, which can provide motivation and direction for further choices for young people. A model based on the work and inclusion methodology Supported Employment will be developed. A methodology that is based on some basic principles, where individual adaptation and follow-up within the most ordinary training offer possible is the goal. This study is largely about using students' perceptions and experiences that what promotes their motivation and provides mastery as a basis for developing the model. The goal is to develop a model for “arbeidslivsfaget” where more people complete primary school with experienced mastery and increased motivation to be better equipped to face school and working life further. The model will contribute to new knowledge in the field that has transfer value to other schools and municipalities.

Prosjektets formål er å utvikle forskningsbaserte læringsressurser som gjør at flere elever gjennomfører grunnskolen med vurderingsgrunnlag ved bruk av alternative læringsarenaer i tråd med Opplæringsloven (§1-3) om at opplæringen skal tilpasses den enkeltes evner og forutsetninger. Utvikling av arbeidslivsfaget på ungdomsskolen sammen med mulighetsrommet til 25 % tilpasset undervisning vil bli forskningsarenaen. Erfaringer fra Lindesneslosen (med bruk av Supported Employment/Education) vil bli prøvd ut og utviklet videre gjennom arbeidslivsfaget i grunnskolen med mål om økt motivasjon til å få vurderinger i alle fag. Prosjektet «VIL OG KAN» er initiert fra Oppvekstenheten i Lindesnes kommune på bakgrunn av at kommunen har store levekårsutfordringer, herunder manglende grunnskolepoeng, mange unge med spesialundervisning og mange unge uføre. Data vil bli samlet inn i flere faser og med ulike metoder gjennom store deler av prosjektperioden. Intervju, observasjoner og feltnotater vil bli gjennomført tilpasset formål og ønsket datainnsamling. Modellen skal utvikles og justeres på bakgrunn av hva elevene selv opplever som viktig, men sammen med arbeidslivsfaglærere.

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources