While street areas are being re-prioritized to facilitate more climate-friendly travel and urban spaces being upgraded for accommodation and more urban life, some groups find that accessibility in cities is both more challenging and time-consuming: those who have to keep cities running by delivering goods and services. How can we better include urban logistics in urban development, and ensure that these groups can also solve their tasks in a smarter, greener and more efficient way?
* 30% of the greenhouse gas emissions comes from the transport sector. Co-ordination of goods transport will have a direct impact on emissions.
* The accessibility and safety of pedestrians and cyclists is improved when the large trucks disappear from the cityscape.
PakkeTaxi skal optimalisere hvordan transport og distribusjon av varer foregår samtidig som trafikk i byen reduseres.
For å få dette til må det utvikles en IKT løsning der aktørene kan bestille og utføre transport.
IKT løsningen skal kunne optimalisere for samkjøring når dette er mulig. Det skal optimaliseres slik at henting av varer og levering av varer skjer på samme kjøring dersom det er forsvarlig.
IKT løsningen skal kunne samhandle med systemer for elektroniske nøkler slik at varer kan leveres inn dører og lignende.
Det må utvikles forretningsmodeller for samkjøring av varer som fungerer for de involverte partene (transportør, sjåfør, avsender, mottaker ++)
Det må defineres avtaler om bylogistikkdepot / samleterminal i samråd med kommunen og aktørene