Back to search

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Sikkert og energieffektivt rutingsystem for skip

Alternative title: Safe and energy efficient routing system for ships

Awarded: NOK 1.7 mill.

The demonstration project has further developed and tested an energy-efficient route system on board Havila Capella - one of Havila Kystruten's new coastal route vessels. The system is integrated into the Raven INS product of Norwegian Electric Systems (NES). The solution gives the crew on board advice on optimal speed and/or route selection, taking into account the desired time of arrival and weather forecast along the route. The system also calculates comfort for the sailing route through a newly developed method for calculating expected seasickness. Savings in energy vary from how active the captain or navigator is to changing the set point along the route. If in the future the function is connected to thruster control system, further savings are expected.

Oppnådde virkninger og effekter er et prototype rutingssystem som ved riktig bruk vil føre til lavere energiforbruk, reduserte bevgelser og dermed redusert miljøutslipp på Havila Kystruten sitt kystruteskip Havila Capella, dvs. direkte knyttet direkte til FN´s bærekraftsmål 13 "Stoppe klimaendringer". Vi har lært gjennom prosjektet at systemet sannsynligvis har en bedre effekt på andre fartøy i andre segmenter med mer varierende ruteoperasjon. Potensielle virkninger og effekter er en kommersialisering og videreutvikling av funksjonalitet i Norwegian Electric Systems sine produkter som omfatter ruteoptimalisering av fart, optimalisering av veipunkter langs ruten, energiprediksjon av ruter, samt forventet sjøsyke og komfort for valgte ruter. Systemet har stort potensiale for å bli installert på mange ulike fartøy i ulike segmenter og dermed bidra til reduksjon av miljøutslipp. Prosjektdeltakerne har gjennom prosjektet få økt kompetanse i hvordan man kan skape verdi av tilgjengelige operasjonelle data fra skip og andre datakilder ved hjelp av kunstig intelligens som dermed gir potensiale for økt verdiskapning for både utstyrsleverandører, rederi og samfunnet ellers. Dette representerer en betydelig verdiskapning gjennom økt næringsutvikling og grønn konkurransekraft i den maritime verdikjeden.

Demonstrasjonsprosjektet skal videreutvikle, demonstrere og validere et sikkert og energieffektivt rutingsystem med utgangspunkt i resultatene fra IPN prosjektet "SMARTSHIPROUTING - Selvlærende ruteoptimalisering for skip" med prosjektnummer 295763 i Forskningsrådet. IPN prosjektet har så langt fokusert på minimering av energi under overfart og viser at det er mulig å oppnå opptil 3% reduksjon i energibruk med små korreksjoner av fart og kurs for en elektrisk bilferge. Prosjektet vil derfor bestå av to deler. Én del for eksperimentell utvikling i regi av NES med faglig støtte fra SINTEF Ocean som vil gå direkte på forbedring av eksisterende produkt, samt test og validering på ett av de nye hurtigruteskipene til Havila Kystruten. I den andre delen vil vi utvikle metoder for energisparing rundt hele operasjonen til og fra kai, inkludert manøver-, akselerasjon- og retardasjonsfasen. Fra desember 2021 starter Havila Kystruten seilingen mellom Bergen og Kirkenes slik at innovasjonen kan implementeres, testes og demonstreres allerede fra prosjektets start når eksisterende IPN prosjektet blir avsluttet i løpet av 2021. Med en natuerlig overgang fra et IPN til et demonstrasjonprosjekt sørger vi for at forskningsresultatene fra IPN prosjektet vil bli brukt videre og dermed gi en økt verdiskapning og nytteverdi for hele verdikjeden fra design, utstyrsleverandører, sluttbruker og, ikke minst, for samfunnet gjennom en mer miljøvennlig og energieffektiv operasjon.

Publications from Cristin

No publications found

No publications found

No publications found

No publications found

Funding scheme:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2