Back to search

TRANSPORT-Transport 2025

Mobility as a Service - gjennom Kombinert Offentlig Privat Partnerskap

Alternative title: Mobility as a Service - through Combined Public Private Partnership

Awarded: NOK 6.9 mill.

The concept of "Mobility as a Service" (MaaS) has been a buzzword in the transport industry for many years now. MaaS was to solve society's need for flexible provision of mobility to the public, and at the same time reduce emissions, reduce costs for the operation of transport systems, increase profits for the participating mobility providers, and reduce space requirements for road infrastructure. For the public, MaaS would provide lower travel costs in total, eliminate the need to own a private car, and simply give citizens less hassle and worries about their everyday travel needs. The enthusiasm is and has been huge, but many will say MaaS has not delivered as anticipated. The original optimism has to a certain extent turned into skepticism and a realization that this is not going to happen as soon as previously estimated. The MaaSeKOPP project will address the core and practical problems related to the implementation of the MaaS concept. The project group believes that MaaS can certainly be a success, but that one has to have a holistic approach without leapfrogging problematic issues which are essential to take care of. These issues include, for example, trust, e.g. related to data sharing such as positions, customers and pricing, which many mobility players rightly believe are their trade secrets. In addition, MaaS implementations have had limited opportunities to test business models (e.g. revenue sharing and costs based on various parameters) in advance or as part of operations. This in itself has led to skepticism about participating in MaaS solutions. With help from SINTEF and ITS Norway, the project will deliver a unique business model simulator that can help establish initial trust in MaaS among the players. The project will roll out large and small MaaS pilots with mobility operators such as Skyss (in Vestland county), and Unibuss Ekspress and Norgestaxi (in the Trondheim area). FourC will be the technical supplier of the solution.

Det er få, om noen, som har fått til en fungerende, langsiktig løsning for MaaS (Mobility as a Service) hvor private transportaktører tjener penger og offentlige transportaktører får innfridd sine mål. MaaSeKOPP prosjektet adresser derfor følgende utfordringer: - En fungerende MaaS-løsning: Dagens MaaS-løsninger gjør vanligvis ikke reisene billigere, og det er ikke enklere å betale i en reise i MaaS. - Bærekraftige forretningsmodeller: Dersom mobilitetsaktører skal samarbeide, så må alle aktører føle at de er tjent med samarbeidet. Dagens MaaS-løsninger har ikke forretningsmodeller som tilfredsstiller krav som hverken private eller offentlige transportaktører har. - Deling av data: Deling av data i MaaS-nettverket helt nødvendig for at tjenesten skal fungere. Slike data inneholder ofte forretningssensitiv informasjon og slik informasjon kan misbrukes av andre aktører i MaaS nettverket. Mange potensielle aktører vil derfor ikke delta i MaaS. - Tillit: Transporttilbydere vil ikke inngå i MaaS løsninger hvis de ikke har tillit til MaaS operatøren og softwareløsningene forvalter data og har rettferdige algoritmer for oppdrag og fordeling av inntekter. MaaSeKOPP skal levere løsninger og kunnskap som kan fremme realisering av MaaS med velfungerende forretningsmodeller. Disse skal være bærekraftige for de involverte aktørene ut fra økonomiske, miljømessige og samfunnsmessige kriterier. Dette skal gjøres ved å utvikle ny modell og simulator for vurdering av MaaS forretningsmodeller og utarbeide forretningsmodeller ved hjelp av simuleringer. Prosjektet skal også utvikle ny programvare og teste dette ut 2 piloter hos offentlige og private transportaktører. Dokumentere krav og kunnskap som fremmer bærekraftig implementasjon av MaaS er en viktig oppgave i prosjektet. Pilotene skal gjennomføres i Bergensområdet med bl.a. Skyss og i Trondheimsområdet med Unibuss Express og Norgestaxi. Trondheimselskapet FourC er prosjektansvarlig og SINTEF Digital er FoU-leverandør.

Funding scheme:

TRANSPORT-Transport 2025