When approving our application for funding from the Research Council, it was announced in the press release from the Norwegian Government and the management of the Research Council that these are the kinds of projects the industry needs to build large-scale capture, transport and storage of CO2. It was pointed out that ship-based transport with direct injection is important for achieving future commercial activity on an industrial scale.
In order to verify the possibilities for injection of large volumes of CO2 from large shiploads, it was necessary to carry out a research project with Norce ( Norwegian Research Center AS) The final result from there states that based on geological and reservoir technical studies is fully feasible,
In addition, through studies on process engineering (Worley/Rosenberg), pump technology (Framo AS) and ship engineering (Brevik Engineering AS), it has been established that the project is feasible. It can therefore be said that the entire Nemo project has been verified to be able to perform a CO2 injection in batches in large volumes at a relatively low cost compared to competing projects.
Resultatene fra forsknings arbeidet har resultert i at en nå kan konstatere at det er mulig å injisere store volumer CO2 fra båt i batches uten å påvirke negativt reservoarene. En teoretisk modell har blitt utviklet og senere benyttet på tre ulike CO2 lagrings reservoarer hvor av et er Sleipner CO2 reservoar. En har også sett at en må behandle CO2 til riktig temperatur og trykk for å få en optimal injeksjon. Her er det da designet er prosess anlegg for dette. For å oppnå riktig tryy er det designet en ny type transport pumper fra lagringstankene. Denne pumpen er allerede i bruk på andre prosjekter. Ved valg av skipstype har det også blitt gjort inngående studier av innfesting og rørføringer mellom stående lagertanker for å motvirke kulde sjokk mot skips skrog.
Prosjektsammendrag
Oljedirektoratet har dokumentert at norsk sokkel egner seg for lagring av store volumer av CO2. I Europa utvikles flere prosjekter for fangst av CO2 samt oppsamlingsterminaler for utskipning av CO2 til lagring i offshore reservoarer. Oppstart er planlagt allerede fra 2024/25, med økende mengder de kommende årene. Mange felter på norsk sokkel har siden 1970-tallet overført olje direkte til skip (shuttletankere), som frakter den til oljeterminaler i Europa med regularitet som gjennom konseptutvikling er økt fra rundt 40% til opp mot 98%. Omsøkt prosjekt omhandler forskning for å avdekke hvilke grep som må tas for å snu denne verdikjeden til transport fra kontinentet til injeksjon og lagring av CO2 på norsk sokkel.
Kunnskap om reservoarenes egenskaper for å kunne motta CO2 injeksjon i store volumer og intervaller og hvilke grenseverdier ulike reservoarer har for injeksjonstrykk, volum og temperatur, er avgjørende for vurderingen om hvor effektivt en slik verdikjede kan etableres og oppskaleres. I tillegg representerer CO2 en rekke andre utfordringer for verdikjeden enn råolje, som må avklares før videre utvikling av konseptet. Vi vil i prosjektet utvikle pumpedesign, modulbaserte prosessanlegg egnet for fartøy og relevant brønnkonstruksjon.
Omfanget av problemstillinger er komplekse, og en har derfor samlet et bredt konsortium av partnere med ledende kompetanse innenfor hvert sitt område. Prosjektets ambisjon er å få nok kunnskap om disse problemstillingene til å kunne utvikle en første pilot av et skip klar til uttesting innen utgangen av 2025.
Virkninger og effekter
For å nå forpliktelsene i Paris-avtalen, kommer ikke Norge og Europa utenom karbonfangst- og lagring (CCS). CCS representerer en merkostnad, hvor betalingsviljen vil korrelere tett med avgiftsnivået for CO2. For å begrense fotavtrykket den økonomiske aktiviteten har på klima, er mann derfor avhengig av å utvikle konsept som gjør CCS lønnsomt.
Ved gjenbruk og tilpasning av infrastruktur og kompetanse ervervet fra olje og gass, har vi tro på at en reversering av verdikjeden for råolje, vil kunne resultere i kostnad for CCS på under 100 EUR pr tonn CO2, og samtidig gjøre det lønnsomt for verdikjeden. Det regnestykket bygger i hovedsak på at det er mulig å oppnå frakt av CO2 lønnsomt fra kontinentet til reservoar for under 15 EUR pr tonn CO2, og at 15 EUR pr tonn CO2 vil gi rom for lønnsom lagring for eier av brønninfrastruktur. Det bygger igjen på en forutsetning om at kostnad med fanging av CO2 skal komme ned i 70 EUR pr tonn.
Spesifikasjonsfelt
Prosjektet og dets partnere har ikke søkt øvrige finansieringskilder for prosjektet.
Totalenergies har bekreftet at de vil støtte Nemoprosjektet med bruk av egne timer og derfor ikke inngå i konsortiet.
Tilleggsfinansiering kan komme inn gjennom ‘’late participants’’.