Back to search

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Nasjonalt nettverk for lærerstipendiater finansiert av Offentlig sektor-ph.d-ordningen (heretter NATPRONET)

Alternative title: National Network for Teachers as PhD Candidates (hereafter NATPRONET)

Awarded: NOK 8.0 mill.

NATPRONET is an innovative community of researchers with the intention to develop scholarship, belonging and identity among teachers as Ph.D. candidates funded through the public sector Ph.d. programme (OFFPHD), supporting their role in radical change and innovation in the education sector. The network connects Ph.D. candidates, employers and universities together in research and development activities which are rooted in professional practice. NATPRONET enables sustainability in OFFPHD by widely promoting the programme and offering structured support for applicants. NATPRONET delivers information-giving and advisory services, suggested routines and procedures for starting and completing the Ph.D and support for planning and organising the doctoral work. The network offers Ph.D. candidates spaces and opportunities to co-create activities together with practising professionals and experienced researchers that support the development of their identity as emerging researchers. NATPRONET functions, therefore, as a resource centre offering Ph.D. candidates a professional community, which they themselves are part of continually developing. NATPRONET recognises and builds on Ph.D candidates’ existing professional competence, aiming to contribute to meaningful, scholarly and socially integrated learning experiences, leading ultimately to the successful completion of the Ph.D. within expected timeframes.

NATPRONET er et innovativt forskningssamfunn med formål om å understøtte faglighet, tilhørighet og identitet for lærerstipendiater tatt opp gjennom Offentlig sektor ph.d.-ordningen (OFFPHD), og understøtte deres rolle i radikal endring og innovasjon i utdanningssektor. NATPRONET sikrer bærekraft i OFFPHD gjennom promotering og systematisk søkerveiledning. Videre knytter nettverket stipendiater, arbeidsgivere og gradsgivende institusjoner sammen i profesjonsrettet forsknings- og utviklingsaktivitet forankret i skolens praksis. Stipendiater i OFFPHD innen utdanningsfeltet rapporterer om betydelige spenninger mellom tradisjonelle akademiske krav og strukturer og praksisrelaterte behov om fleksibilitet og mangfold (Mausethagen m.fl., 2021). Uklare forventninger, manglende støttestrukturer og manglende tilhørighet til forskermiljø skaper utfordringer relatert til ensomhet og identitetsskaping, teori og kunnskapsutvikling samt publisering og gjennomføringsevne. NATPRONET svarer på utlysningen og utfordringene ved å tilby informasjons- og rådgivingstjenester, etablere rutiner for oppstart og gjennomføring og støtte planlegging og organisering av doktorgradsløpet. Gjennom NATPRONET tilbys stipendiatene møteplasser og samskapende aktiviteter som understøtter utvikling av egen forskeridentitet i samspill med profesjonsutøvere og etablerte forskere. Således fungerer NATPRONET som et ressurssenter som gjennom samskapte FoU-aktiviteter tilbyr stipendiater tilhørighet til et profesjonsfaglig fellesskap, som de selv medvirker til å profesjonalisere. NATPRONET anerkjenner og bygger på stipendiatens profesjonskompetanse og sikter mot å bidra til en meningsfull, faglig utviklende og sosialt integrert stipendiatperiode samt gjennomføring på normert tid.

Funding scheme:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren