Back to search

FORSTERK-Forsterkningsmidler

Autonomous Inspection Hub

Alternative title: Autonomous Inspection Hub

Awarded: NOK 0.80 mill.

PILOTING was an Horizon 2020 project with the main goal of increasing efficiency, safety, and quality of inspection and maintenance tasks for infrastructure with robotic solutions, which ended in 2023. According to the Norwegian Public Roads Administration (Statens vegvesen), Norwegian regional tunnels longer than 500 meters are closed approximately once per month, primarily due to inspection and maintenance. Reduction of this downtime will thus have great societal benefit due to increased safety, reduced inconvenience for road users, and reduced costs for redirection of traffic. In this project we disseminated and demonstrated results from PILOTING to Norwegian actors consisting of infrastructure owners, companies who perform inspection and maintenance, and companies working with autonomous systems. We have showed how the results from the PILOTING project can be used, supported by a) an interactive visualization that illustrates solutions developed in the EU-project, and b) a sensor payload which is a duplicate of the one used in PILOTING. The goal of the interactive visualization is to reach a wide group of interested parties. The visualization can be experienced using virtual reality (VR) in an application for Meta Quest that is available from Meta App Lab under the name Autonomous Inspection Hub. In addition, there is a simplified version available on the web (controltherobot.com). The sensor payload can be used to test data captures of infrastructure for interested parties, which enables understanding, facilitation, and accommodation of special challenges the actors are facing. The sensor pack has been teste in a couple of Norwegian tunnels to demonstrate the possibilities with accurate position and evaluate the quality requirements of sensors for inspection tasks.

Å redusere tidsbruken for inspeksjon og vedlikehold har stor samfunnsnyttig verdi ettersom stengte tunneler ofte er til stor ulempe for trafikanter, og i tillegg til kostnader til selve inspeksjonsjobben går det med store ressurser til omdirigering og kolonnekjøring. Hyppigere digitalisert innsamling av sensordata fra infrastruktur vil og lede til høyere kvalitet på inspeksjon og effektivere vedlikehold. Ved å benytte andre typer sensorer enn i dag, slik som termisk kamera og jordgjennomtrengende radar (GPR), vil man i tillegg øke antall inspeksjonsoppgaver som kan automatiseres som igjen kan øke tryggheten til tunellen. Ved å øke kvaliteten på inspeksjonen vil man også bedre kunne tilpasse nødvendig vedlikehold, slik at man både kan unngå skader på infrastruktur og unngå unødvendig vedlikehold. Forsterkningsprosjektet har skapt muligheter til samarbeid mellom norske aktører innenfor inspeksjon og vedlikehold og det planlegges for fortsatt utvikling som kan gi en styrket stilling for norsk industri og skape nye arbeidsplasser. Med Norges store antall tunneler er det et område hvor det er ønskelig for norsk industri og forskningsmiljø å drive utviklingen.

PILOTING er et EU-prosjekt som har som mål å øke effektiviteten, sikkerheten og kvaliteten på inspeksjon og vedlikehold. Ifølge Statens vegvesen stenges norske riksvegstunneler over 500 meter cirka en gang i måneden, hovedsakelig grunnet kontroll og vedlikehold. Reduksjon av inspeksjonstiden, og økning av inspeksjonskvaliteten, vil dermed ha stor samfunnsnytte grunnet økt sikkerhet, redusert ulempe for trafikanter og reduserte kostnader til omdirigering og kolonnekjøring. I dette prosjektet vil vi opprette klynge av norske aktører bestående av infrastruktureiere, bedrifter som utfører inspeksjon og vedlikehold og bedrifter som jobber med autonome systemer. Vi vil veilede disse i bruk av resultatene fra PILOTING, støttet av a) en interaktiv visualisering som illustrerer løsningene utviklet i Horizon 2020-prosjektet, og b) en sensorpakke som er lik den som brukes i prosjektet. Målet med den interaktive visualiseringen er å nå frem til en bred gruppe interessenter. Ved hjelp av denne typen spillteknologi kan man forklare komplekse løsninger på en forståelig or rask måte, som i tillegg fenger mottakeren. Det vil også være mulig å gjøre tilpasninger som illustrerer spesialbehov enkelte aktører har, på en kostnadseffektiv måte. Hvis man har utstyr for virtuell virkelighet (VR) tilgjengelig, vil visualiseringen kunne vises der, men den vil også være tilgjengelig via en nettside og mobil, i tillegg til at det vil produseres en video. Sensorpakken som kjøpes inn vil kunne brukes til å ta testopptak av aktørenes infrastruktur for å kunne forstå, tilrettelegge og imøtekomme spesielle utfordringer aktørene har hos seg. Et eksempel på dette er utfordringer knyttet til snø - tunneltestene som utføres i EU-prosjektet gjøres i sommerhalvåret i Hellas hvor dette problemet antas å være betydelig mindre enn i Norge på vinterstid.

Publications from Cristin

No publications found

No publications found

No publications found

Funding scheme:

FORSTERK-Forsterkningsmidler

Funding Sources