Back to search

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Bærekraftig samhandling mellom brukere og ansatte ved tildelingskontor. Hvordan fremme ressurser og mestring i tjenestetildelingsprosesser?

Alternative title: Sustainable interaction between users and employees at the central phurchaser office. How to promote resources and mastery in allocation.

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Manager:

Project Number:

336860

Project Period:

2022 - 2026

Location:

The public sector has a great responsibility when it comes to providing their citizens with services that are responsible and well thought out. There is an increase in users, a growing older generation and also younger citizens seeking long-term and coordinated services in accordance to the law. Practising user involvement and equivalent services is part of the employees work, and is both an ideal and requirement by the law. The employees are handling sound management, sustainable municipal resource distribution and making sure the users needs and wishes are looked after. This study aims to provide an insight into user and employee interaction in central purchase authority office in Fredrikstad kommune, and how they experience the provided services. The study will go on to present how the provided services are functioning today, which gives us a good indication of how to establish well functioning services in the future. In order to provide the citizens with the right type of services, it is essential to have knowledge about their current situation. This requires a deeper mindset when interacting with users. In order to achieve this, the employees needs to focus on good communication and meetings in person. Focusing on meaningful interactions between the employee and user is an essential part of creating sustainable services in Fredrikstad kommune. The main goal of this project is to establish sustainable services based on research, that both ensures user involvement and cooperation in Fredrikstad kommune.

Fredrikstad kommune ønsker å utvikle forskningsbasert kunnskap om hvordan brukere og ansatte i Tildelingskontor erfarer samhandlingen ved tildeling av tjenester etter Lov om Helse og omsorgstjenester. Hovedmål for studien er å utvikle bærekraftige saksbehandlingstjenester basert på forskning, som ivaretar brukerens ressurser gjennom helhetlig samhandling i kommunal regi. Studien tar utgangspunkt i FNs bærekrafts mål, mål nr. 3, 16 og 17 er sentrale for denne studien. Kommunen ønsker å styre sine tjenester med fokus på ressurser både hos ansatte og brukere. Det er et overordnet mål for kommunen at innbyggerne skal få gode tjenester til rett tid, videre at det er tjenester som gir mening. I tråd med St.meld.nr. 40, Mål med mening. Norges handlingsplan for å nå bærekrafts målene innen 2030, er Fredrikstad kommune opptatt av å styrke kompetansen gjennom forskningsbasert kunnskap. Dette for å utvikle tjenester hvor brukeren selv har en reel innflytelse. Studien er et kvalitativt forskningsprosjekt og har følgende forskningsspørsmål: - Hvordan opplever de ansatte på Tildelingskontoret at samarbeidet i tildelingssaker sikrer bærekraftig forvaltning og helhetlig vurdering av brukerens behov og ønsker? - Hvordan opplever brukere og ansatte at det legges til rette for brukere og pårørendes deltakelse og medvirkning i beslutningsprosesser? - Hvordan erfarer ansatte ved Tildelingskontor muligheter og barrierer i forhold til å opprette internt samarbeid i kommunen med fokus på helhet og mestring for brukeren? Kandidaten vil forske i egen kommune. Det vil kreve stor grad av selvrefleksivitet og det er viktig at kandidaten er bevisst sin egen forforståelse og hvordan dette kan påvirke forskningen. Forskningsetiske retningslinjer vil bli fulgt. Det stilles strenge krav til anonymisering i forhold til informanter. Informantene vil bli involvert i hvilket materiale som er ønskelig å bruke og hva som ikke er ønskelig. Det legges til rette for en transparent forskning.

Activity:

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune