Back to search

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Bærekraftig verdikjede og materialbruk i vegbygging

Alternative title: Sustainable value chain and material use in road construction

Awarded: NOK 38.0 mill.

Project Manager:

Project Number:

340901

Application Type:

Project Period:

2023 - 2025

Funding received from:

Organisation:

Location:

Nye Veier aims to reduce greenhouse gas emissions in road construction by 50% by 2030. To achieve more environmentally friendly road construction, new sustainable technology and methods must be implemented. The journey from pilot to market is time-consuming and extensive. This project will pilot new solutions in ongoing construction sites. New knowledge about environmentally friendly road construction will contribute to changes in framework conditions, such as contract models, procurement regimes, and regulations. The goal is to establish a system for the entire industry that promotes innovation and industrialization. The solutions developed in the project will replace some of the biggest sources of greenhouse gas emissions in road projects by utilizing surplus materials from construction sites, by-products from mining and process industries, and recycled glass. At least 10 new sustainable solutions for the pavement structure, tunnels, and structures along the road will be qualified and piloted through a collaboration between clients, contractors, suppliers, and research institutes. These will be tested in three phases: 1) qualification and pilot development, 2) piloting, and 3) evaluation and industrialization. The following will be tested: - Pavement structure: environmental asphalt, optimized material production, and secondary materials - Tunnel: shotcrete, water and frost protection, prefabricated technical rooms, and rock mass grouting - Structures along the road: concrete with recycled aggregate, alternative binders, and CO2-absorbing concrete The consortium consists of 17 partners: Nye Veier AS, Bertelsen & Garpestad AS, Eramet Norway AS, Foamrox AS, Future Materials Katapultsenter, Norconsult AS, NTNU, Roxel Infra AS, Rygene-Smith & Thommesen AS, Saferock AS, SINTEF, Skanska Norge AS, the Norwegian Public Roads Administration, the University of Agder, Veidekke Industri AS, Velde Industri AS, and VIA - the innovation cluster for transport infrastructure.

Skal Nye Veier nå målet om 50 % reduksjon av klimagassutslipp i byggefasen av vegprosjekter innen 2030 må det gjennom innovasjon utvikles ny teknologi og nye metoder. De siste 20 årene har spennende teknologier blitt testet ut i piloter på norske veger, men det har vært vanskelig å få kommersialisert disse. Vegen fra pilot til marked er tidkrevende og omfattende, kun et fåtall har lyktes. I dette prosjektet skal vi bl.a. ved å gjennomføre store piloter fremskaffe ny kunnskap om faktiske drivere og barrierer i innovasjonsarbeidet i norsk vegbygging, og bearbeide disse for å utvikle et system som fremmer, og ikke hemmer innovasjon. I "DP2 Løsninger for redusert ressursbruk og lavere utslipp" skal vi ved bruk av forskningsbasert metode vurdere ulike løsninger ut fra et miljøperspektiv og identifisere de mest optimale løsningene for å begrense klimagassutslipp i vegbygging. "DP 3 Vegkropp" omfatter materialer til alle lag i vegkonstruksjoner. Her skal vi gjennom FoU-basert innovasjon utvikle fullskala piloter der vi prøver ut mer miljøvennlige asfaltdekker og øker bruken av lokale og sekundære materialer i vegbygging. I "DP4 Tunnel" skal vi teste, verifiser, pilotere og industrialisere materialer og løsninger som bedriftene i prosjektet utvikler for tunnel. Dette vil bidra til økt kunnskap, bedre ressursutnyttelse, økt eksport og bygging av tryggere og mer klima- og miljøvennlige tunneler. I "DP5 Konstruksjoner langs veg" skal vi utvikle og kvalifisere betongresepter med høyt innhold av resirkulerte gravemasser, knust betong, finknust sementpasta, SiGS, geopolymer fra gruvedrift og spesialtilpassede trefibre, som skal piloteres i konstruksjoner langs vegen. Hensikten med "DP6 Europavegen for ny norsk teknologi" er å dra nytte av pilotprosjektene som igangsettes i DP3-5 og byggherrenes risikovillighet, for å finne ny kunnskap om hva som er drivere og barrierer i innovasjonsarbeidet i norsk vegbygging med mål om å etablere et effektivt innovasjonssyste

Publications from Cristin

No publications found

No publications found

No publications found

No publications found

Funding scheme:

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Funding Sources