Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Tilrettelegging i språklig heterogene klasserom for at nyankomne minoritetsspråklige elever kan utvikle gode leseferdigheter i engelsk.

Alternative title: Teaching newly arrived students English reading skills in the regular ESL/EFL lower secondary classroom in Norway

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Number:

341757

Project Period:

2023 - 2026

Funding received from:

Location:

The main purpose of this PhD project is to develop new knowledge on how to teach newly arrived pupils English in the mainstream lower secondary English classroom. The purpose is to do this by using graphic novels, which is a story that is presented in comic-strip format and published as a book. English is a subject many newly pupils with a minority- or refugee background struggle with and therefore this project will be important. There are three secondary aims of this research project: • How teaching English by the means of the graphic novel can influence and enhance good reading skills for multilingual students in the regular mainstream classroom. • How teacher’s participation in research and development of new teaching methods in teaching English reading skills can prove important for the educational practices towards the multilingual students in the regular mainstream classroom. • How newly arrived students’ experiences and prior knowledge in learning English, and participation in this project can influence the teaching of English reading skills in the regular mainstream classroom. This research project’s aim is to strengthen the basic skill reading in lower secondary school. Teaching methods will be developed together with English teachers and newly arrived pupils. In the longer run, the results might help multilingual pupils to complete upper secondary to a higher degree. Even though the development of methods aims at the newly arrived pupils, this project will strengthen the English reading skills for all pupils in the mainstream classroom. This project will be a qualitative project based on action research. The candidate works together with participating teachers of English from two to three different lower secondary schools in developing new teaching methods to use in the classroom. Collection of information will be based on collaboration with teachers, observations of teaching and interviews with teachers and pupils.

I dette prosjektet skal det, i samarbeid mellom kandidaten og lærere ved to til tre ungdomsskoler, utvikles nye arbeidsmetoder for tilrettelegging av leseopplæringen i engelsk for nyankomne minoritetsspråklige elever i det ordinære klasserommet. Disse skal først prøves ut av kandidaten ved egen skole i en utprøvingsfase, før de deltakende lærere prøver ut metodene. Dette vil være et kvalitativt, praksisnært prosjekt, der både kandidaten og lærere er delaktige, noe som skal gi overføringsverdi til undervisningspraksis. Det vil brukes en aksjonsbasert tilnærming der datainnsamlingen gjennomføres i flere faser; planlegging, gjennomføring og etterarbeid. Den første fasen dreier seg om å samle informasjon ved hjelp av klasseromsobservasjoner, intervjuer av delaktige lærere og elever, samarbeid, planlegging og utprøving av arbeidsmetoder av kandidaten. Gjennomføringsfasen består av å innhente informasjon ved hjelp av intervjuer og samtaler med lærere før og underveis, klasseromsobservasjon av undervisning, samt intervju med elever. I etterkant samles informasjon om arbeidsmetodene inn via intervjuer av deltakerne, både lærere og elever. Arbeidsmetoder oppsummeres og erfaringer og refleksjoner deles. Avhandlingen vil publiseres som tre artikler; (1) erfaringer, kunnskap og ressurser knyttet til undervisning av nyankomne elever og hvordan gjøre nytte av dette i leseopplæring i det heterogene klasserommet (2) læreres erfaringer knyttet til samarbeid med, gjennomføring og evaluering av undervisningsopplegg; erfaringer og kunnskap knyttet til lærerrollen i møte med nyankomne elever (3) de nyankomne elevenes erfaringer knyttet til deltagelse i prosjektet.

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources