How to build up the welfare technology initiative in the municipalities is a project that will focus on following the decision-making basis for allocation and not the allocation of welfare technology as an aid. The need to allocate health services with welfare technology in the future is important for the municipalities. Demographic changes and access to fewer health personnel will not be able to cover all health services for users who live in their own homes. It is a societal goal that we should live longer in our own homes and manage as much as possible on our own. The challenge the municipalities see today is that it is not sustainable to continue allocating health services without investing in welfare technology. Welfare technology has been in the spotlight of the municipalities for several years, and previous projects have reaped good results. Nevertheless, the current allocation of welfare technology does not meet the requirements.
The main goal of the project is to gain knowledge through qualitative methods about how welfare technology can become a larger part of the health service. The project will focus on what determines whether a health need is covered by welfare technology or physical home care services and strengthen the development work in the municipality's health service. Based on the knowledge that emerges from the doctoral work, the results will be able to generate knowledge about how the health service uses welfare technology today and develop new ways of delivering health services under the auspices of the technology initiative in the municipalities.
The project is innovative and a collaboration between Tromsø municipality and UiT, Centre for Care Research.
Prosjektet «How can welfare technology be more used in the health service, in Tromsø municipality», skal styrke tildeling av velferdsteknologi i kommunen. Demografiske endringer og fremtidig mangel på helsepersonell bidrar til behovet for å tildele helsetjenester med velferdsteknologi aktualiseres. Teknologi må i større grad gis som tjeneste der tekniske løsninger kan dekke et eller flere hjelpebehov til brukere av helsetjenesten. Dette spesielt til brukere i egen bolig. Det er pr. i dag lavere utlevering av velferdsteknologi enn ønskelig fra kommunen. Tidligere prosjekt kommunen har vært en del av, viser at teknologiske løsninger bidro til økt kvalitet for brukere og spart tid og kostnader for helsetjenesten. Like vel er tildeling av velferdsteknologi lavere enn forventet.
Dette prosjektet skal sette søkelyset på hvordan kommunen kan styrke tildeling av velferdsteknologi ut til brukere. Det er et tema som er lite belyst og viktig for å kunne imøtekomme fremtidens utfordringer. Det er ikke de teknologiske løsningene som skal undersøkes, men vurderingene og prosessene rundt vedtak. Dette er særlig knyttet til å støtte opp under mestring og selvstendighet for brukere av tjenesten slik at de kan bo lengre i egen bolig. Metoden i prosjektet er å intervjue saksbehandlere som utfører vedtak. Neste steg er å følge vedtaket til hjemmetjenesten og til sluttbruker. Resultatene skal brukes for å øke fokuset for hvordan helsetjenesten kan øke tildeling av velferdsteknologi i vedtak. Kunnskapsmessig skal resultatene bidrar til utvikling hvordan helsetjenesten kan tildele mer velferdsteknolig. Målet er å heve kvaliteten på helsetjenesten med økt fokus på tildeling av velferdsteknologi. Sentrale FOU - utfordringer vil påberegnes med at helsetjenesten har allerede etablerte ordninger for utdeling av velferdsteknologi, og nye endringer kan komme til å bli en utfordring. På fremtidig basis skal velferdsteknologi kunne bli en større del av helsetjenesten.