Counseling on parent-child interaction in Family Health Clinics- How does the public health nurse counsel and how do parents experience counseling?
Experiences of parent-child interaction provide the basis for secure attachment and provides a psychological vaccine for mental health. Public health nurses are central in facilitating parent-child interaction. Knowledge concerning parent-child interaction and ability to describe observation of interaction are important to provide satisfactory counseling. National guidelines for Family Health Clinics are though vague concerning how counseling should be conducted. Knowledge is needed about how, and what kind of, counseling parents perceive appropriate and meaningful. Knowledge concerning how public health nurses observe and document parent-child interaction is also needed.
The research questions (RQs) to be answered are;
RQ1:How is counseling on parent-child interactions conducted in Family health clinics?
RQ2:How do public health nurses experience working with parent-child interactions?
RQ3:How do parents experience their relation to the public health nurse and the counseling related to their interactions with their child?
The 4-year project has a qualitative design. RQ 2 and 3 will be based on individual narratives and interpretations of the phenomenon; counseling on parent-child interaction in Family Health Clinics.Thorough Individual, semi-structured, interviews with 8-12 public health nurses and 8-12 parents/couples, rich data will be generated. Through participatory observation of 30 counseling sessions, rich data of the phenomenon will be generated for the RQ 1. Public health nurses and parents will be recruited from municipalities in Agder and Rogaland, Norway.
The thesis will be based on three studies/papers related to each RQ, accordingly.
Formålet med prosjektet er å utvikle kunnskap som kan styrke samspillsveiledningen i helsestasjonstjenesten og dermed bedre samspill mellom foreldre og barn. Samspill av god kvalitet er noe av det viktigste for barns psykiske helse- både på kort og lang sikt. Gode samspillserfaringer gir grunnlag for trygg tilknytning- som er vår psykologiske vaksine for god psykisk helse.
Helsesykepleier har en svært sentral rolle for å fremme samspill mellom barn og foreldre. De nasjonale faglige retningslinjene for helsestasjonstjenesten er ikke tydelige på hvordan dette bør gjøres. Vi har behov for mer forskning på hvordan og hvilken type veiledning som er hensiktsmessig og nyttig for foreldre.
Prosjektet har et kvalitativt design kombinert med en systematisk litteraturstudie. I den kvalitative delen vil det være individuelle historier og fortolkninger av fenomenet som utforskes. Fenomenet er konsultasjoner med samspillsveiledning på helsestasjonen. Gjennom individuelle, semistrukturerte intervjuer av 8 - 12 helsesykepleiere, 8-12 foreldre og deltakende observasjoner i konsultasjoner, vil man få inngående data om fenomenet. Helsesykepleiere og familier vil bli rekruttert i samarbeid med helsestasjoner fra kommuner i Agder og Rogaland. Det siste delstudiet vil bli gjennomført som en systematisk scoping review. Avhandlingen vil være artikkelbasert med kappe, basert på tre studier med tre forskningsspørsmål.
Forskningsspørsmål 1: Hvordan erfarer helsesykepleier å observere, dokumentere og veilede på samspill?
Forskningsspørsmål 2: Hvordan erfarer foreldre samspillsveiledning i helsestasjonstjenesten?
Forskningsspørsmål 3: Hvilke foreldrebehov og -erfaringer om helsefremmende og primærforebyggende samspillsveiledning er beskrevet i forskningslitteraturen?