Offshore offshore wind is a fast-growing industry, and the need to regularly inspect the fin turbines is huge. Traditionally, this has been done by climbers, but this is a risky and labor-intensive process. Drones may be an option, but they are also subject to the risk of being lost or damaged during the inspection. In particular, this applies when using conventional drones that are designed for use from land, and which are not adapted to maritime operations.
This project, led by Stable AS, will develop a system that makes drone inspection of offshore wind turbines safer and more efficient. The system will consist of a dynamic platform with six degrees of freedom, a locking mechanism, wireless energy transfer, a high-capacity near-field communication solution, a near-field navigation system and a control system for autonomous rental and landing.
The platform will give the drone a stable landing spot, even in bad weather. The locking mechanism will ensure that the drone is not damaged or lost during landing. Wireless energy transfer will make it possible to charge the drone without having to connect it to the platform. The near-field navigation system will help the drone find its way to the platform and land safely. Control system for autonomous search and landing will enable the drone to land and take off automatically.
The system will be developed and demonstrated on a Crew Transfer Vessel, designed by ESNA, which is equipped with an SES technology that allows it to go faster and more efficiently than traditional boats. NORCE is a research partner in the project
The project has several advantages. There will be a reduced risk of accidents and drone operations, as well as making the inspection more efficient due to reduced need for crew. This will in turn help to reduce the costs of the inspection.
The project will help promote the green shift. Offshore offshore wind is a renewable energy source that will play an important role in reducing greenhouse gas emissions.
Innovasjonen i prosjektet er et system som skal redusere risiko for ulykker og havari ved droneoperasjoner i maritimt miljø. Systemet vil bestå av følgende delsystemer:
1. en dynamisk plattform med seks frihetsgrader som motvirker bevegelsene plattformen blir utsatt for fra det maritime miljøet
2. låsemekanisme for å sikre at drone forblir fastlåst til plattform når den er parkert
3. trådløs energioverføring for å unngå metallkontakter i maritimt miljø og tilhørende presisjonskrav for å pare kontakt mellom drone og plattform
4. høykapasitets nærkommunikasjonsløsning for dataoverføring mellom drone og plattform med høy grad av datasikkerhet
5. nærnavigasjonssystem ved bruk av markering på og/eller magnetfelt fra ladespole på plattform
6. styresystem for autonom letting og landing på plattform basert på nærnavigasjonssystem
Systemet vil bli vektoptimalisert for å gi minst mulig avtrykk på farkost. Prosjektet vil basere seg på en case der plattform integreres mekanisk og elektrisk på taket til Surface Effect Ship (SES) Crew Transfer Vessel (CTV) Sea Puffin eid av Windpartner, desginet av ESNA. Siden en drone har typisk 5-10 ganger kortere levetid eller mer enn et skip med tilhørende stabilisert landingsplattform vil det spesielt fokuseres på å utvikle agnostisk teknologi som skal integreres på drone som vil forsøkes standardisert. Flere av de teknologiske innovasjonene i prosjektet er allerede i dag brukt for undervannsdroner der standardisering allerede er oppnådd. Denne erfaringen vil være viktig i overføringsarbeidet fra undervannsfarkoster til droner, og vil derfor være nøkkelelementet for å lykkes med markedspenetrasjon av systemet. Å tilby teknologi og vise til reell erfaring og kompetansebygging innen offshore vind utviklet gjennom prosjektet er viktig for at norske aktører skal kunne etablere seg i det internasjonale markedet.
Funding scheme:
MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2