Today, railway inspections are carried out manually, a process that is both time-consuming and costly. Inspectors must physically, often on foot and at night, move along the rail track to assess the condition of various components. The AutoControl project aims to develop fully automated and semi-automated solutions to perform some of these inspections. This is intended to be done by automatic analysis of images of infrastructure taken from train-mounted cameras.
The project faces several challenges. One of them is to develop a camera system that can take standardized quality images of the railway infrastructure. In addition, methods must be developed to find and compare images of the same component taken at different times. Another major challenge is to design methods for automatically detecting relevant changes in time series of images, as well as recognizing known errors and deviations.
By making railway inspection more efficient and cost-effective and thereby improving the safety and uptime, the AutoControl project has the potential to transform railway operations in Norway. The project is a collaboration between Bane NOR and the Norwegian Computing Center.
AutoKontroll-prosjektet tar sikte på å automatisere og forbedre utvalgte kontrolloppgaver av jernbanen. Dette ved å bruke kameraer, repetitivt bildeopptak og automatisk bildeanalyse. Formålet er å forbedre inspeksjonskontrollene ved å gjenkjenne feil og detektere endringer og avvik. Dette kan potensielt automatisere og forbedre kontrollene, noe som kan øke effektiviteten og redusere kostnadene forbundet med kontroll av jernbaneinfrastrukturen.
Prosjektet byr på flere FoU-utfordringer. Det vil kreve utvikling av et kamerasystem for å ta opp relevante bilder av jernbaneinfrastrukturen, samt metoder for å samregistrere bilder tatt av samme objekt på forskjellige tidspunkter. Videre vil det kreve utvikling av metoder for automatisk endrings- og anomalideteksjon i tidsserier av bilder, samt gjenkjenning av kjente feil og avvik.
Sluttresultatet vil bli evaluert gjennom en kvantitativ sammenligning av manuell og automatisk kontroll. Dette vil vise potensialet for å forbedre og automatisere enkelte kontrollrutiner, noe som kan føre til betydelige kostnadsbesparelser og mer effektiv drift. Prosjektet er et samarbeid mellom Bane NOR og Norsk Regnesentral.