Back to search

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Factors Promoting and Inhibiting the use of Observation and Feedback as Foundations for Continuous Professional Development in ECEC

Alternative title: Hva hemmer og fremmer gjennomføring av observasjon og tilbakemelding som grunnlag for profesjonsutvikling i barnehager?

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Number:

352172

Project Period:

2024 - 2028

Funding received from:

Location:

Continuous professional development (CPD) enhances the process quality of early childhood education and care (ECEC), with key factors including observation, feedback, guidance, and self-reflection. This is shown in a recent randomized controlled trial (RCT) of the CPD model Thrive by Three, which included observation with feedback as a central component. A positive effect on interaction quality between caregivers and children was demonstrated. However, there is limited knowledge of the extent to which observation with feedback is used as part of CPD in ECEC outside the context of a research project. This indicates a need for more research, investigating both the extent and the factors influencing the implementation of observation and feedback as part of CPD in ECEC. Sustaining CPD conducted in RCT studies beyond the research period is a known challenge. One explanation for this is that a natural setting differs from a strict, regulated research context in terms of structure and resources. However, for effective interventions to make an impact on practice, this gap between research and practice must be bridged, requiring good implementation post-project. Thus, it is essential to examine what factors can promote or inhibit the transfer of effective CPD models to practice and sustainment over time. Accordingly, understanding more about what influences this translation process can better facilitate the integration of systematic CPD in ECEC. In this PhD project, we aim to benefit from an ongoing CPD program named TETT PÅ, which is a continuance and a scale-up of the Thrive by Three. The objective is to gain new insight into how CPD becomes part of the ECEC practice, limited to one important component in CPD; observation with feedback. We will explore to what extent observation with feedback is implemented and which drivers affect that implementation, and what the success factors are when ECEC staff experience that the observations have a positive effect on CPD.

Prosesskvaliteten i barnehager varierer. For å sikre at alle barn får et likeverdig tilbud, må forskjeller i kvalitet utjevnes. Prosesskvaliteten i barnehager kan styrkes gjennom profesjonsutvikling, hvor vi vet at en kombinasjon av de virksomme faktorene observasjon, tilbakemelding, veiledning og selvrefleksjon er sentralt. Selv om vi har RCT studier som viser positive effekter av modeller for profesjonsutvikling, vet vi mindre om hvordan disse fungerer i en naturalistisk setting, utenfor de stringente rammene av en RCT studie. I den «virkelige verden» kan det oppleves vanskeligere å gjennomføre intervensjonen blant annet på grunn av begrensninger i rammebetingelser. Dersom intervensjoner som har vist effekt skal ha betydning for praksisfeltet, er det imidlertid viktig at de gjennomføres etter hensikten. I dette prosjektet ønsker vi derfor å få kunnskap om hvilke faktorer som kan være fremmere og hemmere av en oppskalering og implementering i en naturalistisk setting av Trygg før 3, en profesjonsutviklingsmodell som har vist positiv effekt (i en RCT studie) på samspillskvaliteten mellom ansatte og barn. Dette vil vi gjøre gjennom å undersøke elementer ved kvalitetssatsingen TETT PÅ - Kvalitet i bærumsbarnehagen, en oppskalert videreføring av Trygg før 3. Det er nedlagt mange ressurser i å styrke observasjonskompetansen til barnehagelærerne i TETT PÅ, gjennom å gi opplæring i observasjonsmetoden Classroom Asessment Scoring System (CLASS). Det er likevel lite kunnskap om i hvilken grad observasjoner har den rollen som er tenkt i satsingen. Gitt at observasjon og tilbakemelding er sentralt i profesjonsutvikling, ønsker vi kunnskap om i hvor stor grad observasjonskompetansen faktisk brukes. Videre vil vi undersøke hva som påvirker barnehagelærernes bruk av observasjonskompetansen, hvordan det å få og gi tilbakemeldinger på egen praksis oppleves av de ansatte, og endelig hvordan observasjon og tilbakemelding påvirker arbeidet med profesjonsutvikling.

Funding scheme:

REKRUTTERING-REKRUTTERING