This doctoral thesis will explore teachers’ attitudes towards and use of artificial intelligence (AI) in their teaching, as well as formative assessment in schools in light of LK20, the current curriculum. AI is a technology that has a significant potential to enhance students’ learning processes, but also to weaken them. Hence, both the opportunities and challenges that AI brings demand new assessment practices. Formative assessment is essentially about how teachers help their students to demonstrate competence as well as provide feedback on the competence shown throughout, and not just at the end of, the learning process.
The project’s first article will explore how teachers approach, use, teach, and potentially assess students’ use of AI in their teaching. This is a new field of study with limited existing research. The second article will investigate whether there has been a change in teachers’ assessment practices following the introduction of LK20, which provided new guidelines for assessment in the different subjects. The project’s third article will examine students’ experiences with formative assessment under LK06 and LK20. The project will draw implications for future practice in the three areas mentioned above.
The research project is part of EDUCATE, a school research project at the University of Oslo with a longitudinal research design (2015-2024). This design will enable systematic and comparative studies across schools over time – and curricula.
The project’s primary method is video observation (observed perspective), in addition to student questionnaires, teacher logs, and teacher interviews (self-reported perspective). It involves a mixed methods design where qualitative and quantitative methods are integrated. This research design will provide valuable insights into teaching and assessment practices in various subjects, both in lower and upper secondary schools.
Hovedmålet med doktorgradsprosjektet er altså å utvikle kunnskap om hvordan KI preger norske klasserom. Ettersom ett av skolens mandater er å styrke elevenes digitale kompetanse, er det svært viktig å utvikle ny kunnskap om hvordan lærere og elever kan bruke KI på en måte som styrker elevenes læringsprosesser.
Prosjektet skal undersøke hvordan KI tematiseres og implementeres gjennom å analysere lærerintervju og klasseromsundervisning (videoobservasjon). Prosjektet er knyttet til forskningsprosjektet EDUCATE – Evaluering av Fagfornyelsen i fag, ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo (UiO).
Prosjektet undersøker læreres perspektiv på og bruk av KI gjennom et mixed methods design. Utvalget består av norsk- og engelskklasser på ulike trinn på ulike ungdomsskoler og videregående skoler. Dataene ble samlet inn i perioden 2021-2024. I Artikkel 1 utgjør lærerintervju datagrunnlaget, mens jeg i Artikkel 2 anvender videoobservasjon som metode. I Artikkel 3 kombineres datamateriale fra videoobservasjon og lærerintervju. Målet er å gjennomføre systematiske og komparative klasseromsstudier. Forskningsdesignet vil kunne gi kunnskap om perspektiver på og implementeringen av KI i norske klasserom. Denne kunnskapen er det stort behov for.