Preventing violence, sexual abuse, and neglect against children is a pressing societal and political concern. Globally, around 1 billion children suffer from neglect, violence, and abuse annually (WHO, 2022), leading to severe mental and physical health issues. Despite education and training efforts, interview quality remains lacking, with professionals often failing to meet best practices. Traditional classroom education has not effectively enhanced skills, and research show rapid skill deterioration among professional groups (Lamb et al., 2018). We have developed an AI-driven digital training program, drawing from psychology, education, and AI expertise, featuring a dynamic child avatar. The key innovations include: 1) A dynamic AI-based avatar for interview training, merging insights from developmental and educational psychology with AI advancements. 2) Our self-paced avatar offers standardized training measures, consistently assessing professionals' performance in various contexts. 3) This interactive avatar mimics children in interviews, providing integrated AI-based feedback, including both external and internal types, to the users. Enthusiastic responses from communities, service providers, and conference attendees underscore significant interest in utilizing this system for training purposes, leading to the establishment of Start-Up Innsikt.AI in 2023. The project has great potential to innovate services by this AI-based training program that enhance conversation skills for professionals in child welfare, police, teachers, pediatricians, nurses, and judges. Its digital format boosts efficiency, enabling regular cross-sector training. Crucially, by improving conversation skills, this AI- based training system has the potential to protect and assist more children.
Prosjektet har hatt som målsetning å få prototypen ferdig samt starte markedsføring av løsningen. Det har vært gjennomført betydelig markedsaktivitet i prosjektperioden og prototypen er nå vel fungerende og er godt mottatt i markedet. Den overordnede målsettingen er dermed oppnådd ved at ansatte i Politi og Barnevernstjenesten har begynt å teste og bruke løsningen. Vi har per i dag ca 170 testbrukere på løsningen og responsen er god (en økning fra 10 testbrukere ved inngangen til prosjektperioden). Bakgrunnen for å starte Innsikt. Ai ("Selskapet") har jo vært at det er et stort behov for å trene på samtaler med barn basert på beste praksis fra forskningsfeltet, og brukere og potensielle brukere er enige om at Innsikt. Ai - med sin løsning - skaper verdi og dermed økte ferdigheter. Selskapet har også deltatt på to konferanser i USA (Alabama og San Diego) hvor løsningen er markedsført. Her er også responsen god, men det trengs ytterligere investeringer i dette markedet for å akselerere veksten. I tillegg til å få prototypen ferdig har Selskapet også jobbet med å utvide funksjonalitet, lage et komplementerende lærings opplegg slik at brukerne skal få litt innsikt i teorien og forskningen som løsningen baserer seg på.
Virkningene og effekter av prosjektets resultater er at ansatte og profesjonelle aktører som daglig har behov for å ha dialog med barn for å forstå barnets situasjon nå får et verktøy hvor det kan trenes jevnlig på å ha denne samtalen og hvor de får individuelle tilbakemeldinger på prestasjon fra AI-plattformen. Disse samtalene kan mange ganger være kompliserte og komplekse og det er derfor viktig at det hyppig trenes på å ha slike samtaler for å få til en så god dialog som mulig. Det er et faktum at det stilles for mange "lukkede spørsmål" som ofte begrenser samtalen og hva barnet forteller (dette er bevist i forskningen), og dermed får man mange ganger ikke "hele sannheten" eller riktig informasjon. Dette er sårbare barn, og samfunnet skylder disse barna at vi tar de på alvor å lytter til hva de sier. Dette er Innsikt. Ai sin visjon og misjon, og prosjektet har derfor medvirket til at samtalen med barn blir bedre over tid. Når det er sagt, så er det fremdeles manglende forståelse for hvor viktig det er at samtaler med barn utføres i henhold til beste praksis retningslinjer, og det vil være behov for ytterligere investering i markedsarbeidet for å nå ut "til alle" som har behov for Innsikt. Ai sin løsning.