Formål og sammendrag
Alle fagsektorer og forvaltningsnivåer i statsforvaltningen utfordres av digitaliseringen som stadig øker i omfang, kompleksitet, kostnader og risiko. Denne utfordringen drives videre av den teknologiske utviklingen helt generelt, nye utfordringer (jf. det grønne skiftet), nye EU-direktiver og andre internasjonale føringer, og raske endringer i næringslivets og innbyggernes behov. Vi har et behov for å se nytt rundt kompetansebegrepet i et stadig utviklende arbeidslivssamfunn. I deler av dagens arbeidsliv har ledere og beslutningstakere en fragmentert forståelse av hva digital transformasjon er og hvordan den skal oppfattes. Manglende lederkompetanse innen temaer som er sentrale for digital transformasjon hemmer derfor en nødvendig omstilling. Det finnes mange ulike kompetansetiltak for ledere innen digitale emner, men få av dem fanger opp helheten i å drive strategisk transformasjonsledelse i offentlig sektor. For at en kompetansemodell skal brukes aktivt som utgangspunkt for systematisk læring og utvikling, må det bygges et økosystem rundt modellen hvor alle har interesse av å utvikle og tilby gode læringsressurser og kompetansetiltak. Det er viktig her at offentlig sektor etablerer et godt samspill med aktørene i markedet.
Sentrale FoU-utfordringer
Satsingen adresserer et behov som har vært diskutert i flere år, og som med stor sannsynlighet vil underbygges av den kommende digitaliseringsstrategien fra nåværende regjering. Den innebærer således tre vesentlige innovasjoner og en gjennomgående FoU-utfordring:
Innovasjon av en kompetansemodell, basert på vår forståelse av behovene til ledere i offentlig sektor
Innovasjon av en forretningsmodell, hvor det offentlige samspiller med markedsaktører, og hvor både kommersielle ressurser og gratis/åpne ressurser deles og utnyttes
Innovasjon av en teknisk plattform for å dele og formidle tilbud og etterspørsel, utveksling av erfaringer, rating, badges etc.