NIS Foundation og Forbruksforskningsinstituttet SIFO søker om støtte til å utvikle utstillingsinstallasjoner og undervisningsopplegg som formidler forskningsbasert kunnskap om tekstilavfall som en miljøutfordring til barn og unge (8-19 år). Temaområdet tekstilavfall vil bli en ny del av NIS’ eksisterende læringsplattform Hva nå? Endringslaben, som består av en omreisende utstilling for skoleklasser og tilhørende undervisningsopplegg for bruk i klasserommet. Videre søkes det om støtte til å gjennomføre formidlingstiltaket i samarbeid med folkebiblioteker i to ulike kommuner.
Utstillingsinstallasjonene og undervisningsoppleggene vil øke barn og unges forståelse av tekstilavfall som et miljøproblem og skape bevissthet rundt hvordan valg vi tar i hverdagen henger sammen med dette problemet. Videre vil tiltaket gjøre forskning på mulige løsninger lettere tilgjengelig for et ungt publikum, og inspirere barn og unge til å engasjere seg. Gjennom en pedagogisk tilnærming der interaktivitet, kritisk refleksjon og læring gjennom lek og praksis står i sentrum, vil tiltaket formidle forskning på omfanget av tekstilavfall, hva som skjer med avfallet og hvordan dette påvirker miljøet med tanke på blant annet blant annet utslipp av mikroplast og kjemikalier, og naturmangfold. Samtidig vil prosjektet sette søkelys på hva forskning forteller oss om mulige løsninger, både i forhold til hva bedrifter og myndigheter gjør og kan gjøre, og hvordan hver og én av oss kan bidra.
Ved å arbeide direkte med biblioteker, skoler og lærere når tiltaket effektivt ut til målgruppa, også elever som ikke allerede har en særlig interesse for miljøspørsmål. Utstillingsformatet gjør at tiltaket kan formidle forskningsbasert kunnskap på andre måter enn det som er mulig i klasserommet, samtidig som undervisningsoppleggene sikrer at utstillingen innlemmes i klassenes arbeid over tid.