0 antall prosjekter

SAMISKTEMA-SAMISKTEMA

Singing Maps: developing online music communities to support Sámi adolescent cultural resilience.

Samiske vokaltradisjoner, blant de eldste i Europa, har møtt utfordringer på grunn av historisk undertrykkelse og marginalisering fra majoritetskulturene i Norden. Til tross for en oppblomstring av samisk kommersiell musikk, har tradisjonelle praksiser blitt truet, og er nesten helt fraværende i ...

Tildelt: kr 11,4 mill.

Prosjektperiode: 2025-2029

Sted: Vestland

NYSKAPNING-NYSKAPNING

Advancing Education: Commercialising AI-Driven Essay Assessment Technology (EAT) for Enhanced Teaching and Learning in the 21st Century

...

Tildelt: kr 0,49 mill.

Prosjektperiode: 2025-2026

Sted: Østfold

UTDANNING-UTDANNING

Framing Reading Across Mediums (FRAME)

I mange århundrer har lesing handlet om å bla i trykte bøker, aviser og magasiner. Men nå leser vi stadig oftere på datamaskiner, nettbrett og smarttelefoner, eller lytter til bøker som blir lest høyt for oss via lydbok. Selv om milliarder av mennesker verden over tilpasser seg disse nye måtene å...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2029

Sted: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Artificial Intelligence for Enhanced Cross-disciplinary Assessment for Learning (AI-EXCAfL)

Kunstig intelligens (KI) utfordrer vårt tradisjonelle utdanningssystem, som primært fokuserer på summative vurderinger, ved å evaluere sluttproduktene av elevers læring, som essays, presentasjoner eller rapporter. Disse har fått mest oppmerksomhet historisk sett, mens formative vurderinger ofte b...

Tildelt: kr 14,7 mill.

Prosjektperiode: 2025-2029

Sted: Østfold

UTDANNING-UTDANNING

SELFICON - Self-regulation In Context

Forskerne i SELFICON-prosjektet skal undersøke faktorer som påvirker førsteklassingers selvregulering. Barn i dagens samfunn står overfor en stadig mer uforutsigbar fremtid. Globalisering, teknologiske fremskritt og kunstig intelligens fører til at samfunnet endrer seg i et stadig høyere tempo. ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2029

Sted: Rogaland

FORSKNINGSINFRA-FORSKNINGSINFRA

Learning Analytics Infrastructure: Infrastructure for data-driven research and practice in higher education and workplace learning

Digitaliseringen har skapt store mengder data som gir unike muligheter for innsikt i menneskelig adferd, læring og samhandling. Dataene er imidlertid ofte fragmenterte, utilgjengelige eller uforenlige. Dette begrenser deres potensial for forskning. Forprosjektet Learning Analytics Infrastructure ...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2027

Sted: Oslo

SAMISKTEMA-SAMISKTEMA

Eatnama Mánát Skuvlema Bálgáid alde: Strengthening Sámi Children’s Identity and Resilience by Transforming Educational Institutions

Forskningsprosjektet setter søkelys på å transformere opplæringen for samiske barn. Målet er å omforme hvordan opplæring gis i samisk barnehage, skole og lærerutdanning, og å støtte samiske barn for å styrke sin identitet og bygge motstandskraft. Målet er å omfavne samisk kultur ved å inkludere t...

Tildelt: kr 11,9 mill.

Prosjektperiode: 2025-2029

Sted: Finnmark - Finnmárku - Finmarkku

UTDANNING-UTDANNING

A Phonological and Reading RCT Intervention in Kindergarten and School for Children with Intellectual Disabilities who require AAC

Prosjektet har som mål å forbedre opplæringen for barn med intellektuelle funksjonsnedsettelser med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehager og skoler. Vi vil i løpet av en toårsperiode gjennomføre en omfattende tiltaksstudie (randomisert kontrollert studie) for å test...

Tildelt: kr 14,2 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Østfold

UTDANNING-UTDANNING

Ensuring a Competent and sustainable workforce of Midwives in Norway

En sikring av en velutdannet, klinisk kompetent, tilstrekkelig utrustet og bærekraftig jordmorstyrke er avgjørende for å levere fødsel- og barselomsorg av høy kvalitet. Imidlertid hemmer nå den alvorlige mangelen på jordmødre, både globalt og i Norge, jordmødres innsats for å fremme trygg og ade...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2030

Sted: Vestland

UTDANNING-UTDANNING

Negotiating Values in Norwegian Teacher Education

Utdanningsinstitusjoner har en svært viktig rolle i formidlingen av verdier som anses som sentrale i etableringen og utviklingen av demokratiske pluralistiske samfunn. I 2020 lanserte norske myndigheter den nasjonale utdanningsreformen Kunnskapsløftet i skolen (LK20). Reformen har som mål å fremm...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Vestland

UTDANNING-UTDANNING

Writing strategies in VET Education

«SKY - Skrivestrategier på yrkesfag» er et prosjekt initiert av Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking, NTNU. Hovedmålet med prosjektet er å teste effekten av det internasjonalt anerkjente programmet Self-Regulated Strategy Development (SRSD; Harris, 1982; Harris & Graham, 2009) n...

Tildelt: kr 11,3 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

INNO-OFF-INNO-OFF

Prosjektetablering - Kreative og praktiske pedagogiske verktøy for helsefremming

Målet med mobiliseringsprosjektet er å posisjonere og kvalifisere for et innovasjonsprosjekt i offentlig sektor med det formål å kunne utvikle kreative og praktiske pedagogiske verktøy for å styrke et helsefremmende miljø i barnehager og skoler. Over flere år har det vært satsing på helsefremming...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Agder

UTDANNING-UTDANNING

Engagement, Growth And General Education in Norwegian folk high schools (ENGAGE)

ENGAGE blir det største forskningsprosjektet på Folkehøgskoler (FHS) i Norge, og skal undersøke betydningen av et folkehøgskoleår i lys av samfunnsengasjement og deltakelse blant norsk ungdom. Bakgrunnen for prosjektet handler om ungt utenforskap fra utdanning og arbeidsliv, men også om en økend...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2029

Sted: Vestland

UTDANNING-UTDANNING

Screening Early and Adaptively for Language Skills

Selv i Norge, et av de mer egalitære samfunnene i Europa, begrenser sosiale ulikheter i tidlig språkutvikling hos barn sterkt deres potensiale for senere suksess i utdanning og arbeidsliv. Derfor er det nødvendig med gode diagnostiske kartleggingsprøver for å oppdage og adressere disse ulikhetene...

Tildelt: kr 7,6 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Pubertal Timing and Inequalities in Education

I et typisk norsk klasserom går det fire år mellom tidspunktet når den tidligst utviklede jenta og den senest utviklede gutten kommer i puberteten. Til tross for disse store forskjellene mellom elever vet vi lite om hvordan pubertetsutvikling påvirker skoleresultater og videre utdanning, og tidli...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Human Reading Assessment

Kunstig intelligens (KI) er på full fart inn i skolen, og har med seg en rekke muligheter, men også problemer. Human Reading Assessment (HUMAN) har som mål å undersøke hvordan teknologien kan tas i bruk i skolen på en måte som setter eleven i sentrum. Prosjektet tar utgangspunkt i leseprøvene s...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Rogaland

DEMOKRATI-DEMOKRATI

Norwegian Kindergarten Research Conference 2024 (Norsk barnehageforskningskonferanse 2024)

Conference stands as a pivotal gathering aimed at bringing together regional leaders for private and public ECE sector, NGO and public sector representatives to deepen the engagement of the landscape of ECE field. In partnership of KINDknow (BARNkunne), HVL, and Filiorum, UiS, this conference ser...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Vestland

UTDANNING-UTDANNING

Developing Human Rights Values in Mathematics Teacher Education: Education with and by Youth (ViMTE)

Forskingstema for ViMTE-prosjektet er integreringa av menneskerettsverdiar i norske lærarutdanningsprogram for matematikklærarar, og dermed i praksisen til framtidige matematikklærarar i skulen. Integrering av verdiar (spesifikt: etisk medvit, menneskeleg vyrdnad og demokratisk deltaking) i under...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Buskerud

UTDANNING-UTDANNING

Bridging Education and Future Work: Reframing Education and Competence Model for Remote Maritime Operations (REFRAME)

Fremveksten av fjernstyrte og autonome fartøy representerer en grunnleggende endring i sjøfartsoperasjoner, noe som nødvendiggjør en ny vurdering av menneskelige operatørers rolle og funksjon i denne nye konteksten. REFRAME-prosjektet forsøker å forklare endringene innenfor kunnskap, ferdigheter ...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

UTDANNING-UTDANNING

Training better clinical psychologists: new methods based on machine learning, AI, and deliberate practice

For å møte økte utfordringer innen psykisk helse, trenger vi å utdanne bedre psykologer. KI og maskinlæring tas nå i bruk i ferdighetstrening. I tillegg trengs mer forskning på målbevisst ferdighetstrening. De siste tiårene er ikke pasienters utfall i terapi blitt bedre, viser psykoterapistudier....

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2029

Sted: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Sustainability through food literacy in early childhood education and care institutions

Prosjektet FOOD4kids har som mål å forbedre barnehagens kunnskap om mat og hvordan den påvirker både helsen vår og naturen. Prosjektet er et samarbeid mellom norske (Dronning Mauds Minne Høyskole og Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet), svenske (Universitetet i Dalarna) og italienske (...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

UTDANNING-UTDANNING

Online video training for teachers to improve reading skills in children using augmentative and alternative communication

Nettbasert videopplæring til lærere for å forbedre leseferdigheter hos barn som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon: Lesing for alle intervensjon Leseferdigheter gir tilgang på informasjon, sosial samhandling, utdanning og sysselsetting. For elever med intellektuelle funksjonsnedsette...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Østfold

UTDANNING-UTDANNING

Life skills in theory and practice. Knowledge base, perceptions and implementation of an interdisciplinary topic in Norwegian schools

Prosjektet LIFE ønsker å utvikle en ny forståelse av livsmestring i skolen som et svar på de utfordringer som allerede har vist seg når dette tverrfaglige tema skal finne sin form i skolens planer og praksis. "Folkehelse og livsmestring" ble introdusert i 2020 som et av tre tverrfaglige tema, men...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Rogaland

UTDANNING-UTDANNING

Vocational Teachers as Facilitators in the School-to-Work Transition

Frafall i videregående opplæring regnes som en av de største utfordringene i norsk skole og har i mange år fått mye oppmerksomhet, både blant politikere og i media. Frafallet er størst innenfor yrkesfaglige utdanningsprogram, og det er særlig overgangen fra den skolebaserte delen av opplæringen t...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Rising to the challenge: Academic resilience in mathematics and science among disadvantaged students (ARISE)

Utdanning åpner dører til en lysere fremtid. For mange elever er imidlertid veien til suksess utfordrende. Med tanke på de utfordringene som pandemien og energikrisen har medført har det blitt enda vanskeligere, spesielt for elever fra lavinntektsfamilier. Likevel, selv med begrensede ressurser,...

Tildelt: kr 6,4 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

INNO-OFF-INNO-OFF

Læring i algoritmenes tidsalder (LAT) – En innovasjon for didaktisk bruk av kunstig intelligens.

Kunstig intelligens brukes stadig mer på en rekke områder i samfunnet. Denne samfunnsutviklingen berører i økende grad også læring og undervisning i skolen. Dagens utdanning bør forberede elever på å bruke tjenester med kunstig intelligens (KI) på ulike måter i framtiden. Læring i algoritmene...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Akershus

UTDANNING-UTDANNING

SEMPER: Self-Efficacy in Mathematics, Pathways in Education and Research

Om elever tenker at de ikke kan lære matematikk, er det vanskelig for lærere å overbevise dem om noe annet. Derfor trenger vi bedre kunnskap om hvorfor elever begynner å tro at de ikke kan lære matematikk, og om hvordan lærere kan tilrettelegge undervisningen for elever med forskjellige oppfatnin...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Vestland

UTDANNING-UTDANNING

Partners in practice: Establishing a system for educational development towards student participation

«Partners in practice» er et partnerskap mellom forskere knyttet til lærerutdanning og skoler. Prosjektet har en ambisjon om å utvikle undervisningspraksis som fremmer elevmedvirkning. Mange tidligere forsøk på å utvikle praksis indikerer at det ikke fins noen raske løsninger på denne utfordringe...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Rogaland

UTDANNING-UTDANNING

Programming for Developing Mathematical Competencies

I dei seinare åra har programmering fått meir merksemd i læreplanane i fleire land, mellom anna i Noreg. Det er forventa at introduksjonen av programmering i skulen vil ha positiv effekt på programmeringskompetansen til elevane. Kva effekt det har på utvikling av matematiske kompetansar er derimo...

Tildelt: kr 9,7 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Møre og Romsdal

UTDANNING-UTDANNING

NORDFORSK samarbeid - Pandemiens konsekvenser for barn og unge i Norden

...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo