0 antall prosjekter

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Phased-array radio systems for resilient localization and navigation of autonomous systems in GNSS-denied environments

Autonome roboter og farkoster har behov for å kunne navigere sine omgivelser med høy nøyaktighet, sikkerhet og oppetid. Dette betyr at de blant annet må ha kontinuerlig tilgang på et pålitelig posisjons- og navigasjonsestimat. Satellittnavigasjonssystemer (f.eks. GPS) er standardkilden for posisj...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

OpenRemote - Harmonising design of remote connected maritime workstations

Det er en økende trend å fjernstyre skip, droner og annet maritimt utstyr fra landbaserte arbeidsplasser. Disse nye arbeidsplassene består vanligvis av programvare og maskinvare levert av flere uavhengige selskaper. Dette kan føre til utfordringer for operatører som trenger å lære flere forskjell...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Safe and Autonomous Subsea Intervention (SAFESUB)

Det er en økende interesse fra industrien for smarte robotløsninger som kan operere i komplekse og ustrukturerte scenarier. For å møte dette behovet vil vi i SAFESUB-prosjektet bevege oss forbi forskningsfronten og bygge tverrfaglig kompetanse i skjæringspunktet mellom kunstig intelligens (AI) og...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

AMMONIA: Climate and environmental impacts of green ammonia (NH3)

Det er nødvendig med kraftige og vedvarende reduksjoner i utslipp av drivhusgasser for å oppfylle målene satt i Parisavtalen fra 2015. Politikerne og industrien mener at en overgang fra fossile brensler til hydrogen og hydrogenbaserte energibærere kan være en del av løsningen. Grønn ammoniakk pro...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

WaveFin - Baugfoiler for havgående fartøy i lav fart

Det har vært kjent siden 1800-tallet at man kan utnytte bølgeenergi til fremdrift av skip ved å installere baugfoiler. Konseptet er testet i mindre skala flere ganger, men Wavefoil™ er foreløpig det eneste baugfoil-produktet på markedet som utnytter bølgeenergi. Wavefoil™ består av stive (ikke-ro...

Tildelt: kr 3,4 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Møre og Romsdal

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

The role of SIMulation in assurance of intelligent and comPLEX systems

Selvkjørende og utslippsfrie ferger vil kunne tilby bærekraftig transport for å dekke innbyggeres reisebehov og møte viktige miljøhensyn for byer og lokalsamfunn. Samtidig kan dette føre til mer bærekraftig utbygging av bolig- og næringsareal når nye områder blir tilgjengelig uten de store økonom...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Viken

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

DynNoise: Learning dynamical systems from noisy data

Dette prosjektet er tilknytta NTNU AMOS, og er eit samarbeid mellom NTNU, SINTEF og FFI for å utvikla metodar for å betre læra dynamiske system frå data. Fokuset vil vera på metodeutvikling basert på matematisk teori, og på bruk av metodane for å læra modellar som kan gje betre styring av underva...

Tildelt: kr 4,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Nuclear Propulsion of Merchant Ships 1

Hovedformålet med NuProShip I (Nuclear Propulsion of Merchant Ships 1) er å tilpasse en Generation IV SMR til behovene til internasjonale handelsflåten. Det tekniske startpunktet er en allerede godkjent reaktordesign på ca 25–55 MW. Prosjektet skal således analysere og vurdere gjennomførbarheten ...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Hydrodynamic Aspects of Green Shipping

Nasjonale og internasjonale myndigheter har satt ambisiøse mål for reduksjon av skadelige utslipp fra skip. International Maritime Organization (IMO) har etablert "Energy Efficiency Design Index" (EEDI) som et viktig tiltak for å redusere utslipp av drivhusgasser fra skipsfart. EEDI bestemmer mak...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

AutoPort – When AI optimizes port logistics and management

AutoPort-prosjektet vil frigjøre potensialet for optimalisering av effektiviteten i havner for nærskipsfart ved å bruke fremskritt innen AI-planlegging og autonomi innenfor et rammeverk for operasjonsanalyse. Havnene vi fokuserer på er små (dvs. under 250 000 TEU i året) havner for nærskipsfart (...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARINFORSK-Marine ressurser og miljø

RightFish - Reducing environmental impact and greenhouse gas emissions in commercial fisheries

Hovedmålet med prosjektet RightFish er å videre utvikle tauede fiskeredskap som trål og snurrevad slik at de påvirket det marine miljøet i mindre grad enn de gjør i dag. Dette vil føre til mer avansert redskapsteknologi, samtidig som at man får kriterier man kan følge når man modellerer og estime...

Tildelt: kr 3,3 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Lokal ultralyd deteksjon i grumsete vann

PortBin seabed skal bli et effektivt verktøy for å få opp kystnært sunket marint søppel, med hovedfokus på havner og elveutløp. I første omgang ned til 15m. Den vil være langt mer effektiv enn alternativene. Mye sikrere og mer skånsomt mot sedimentene enn om dykkere eller annen kjent teknologi sk...

Tildelt: kr 0,20 mill.

Prosjektperiode: 2022-2023

Sted: Vestfold og Telemark

POLARPROG-Polarforskningsprogram

11th International Workshop on Sea Ice Modelling, Assimilation, Observations, Predictions and Verification.

Funding is sought from RCN to conduct the 11th International Workshop on Sea Ice Modelling, Assimilation, Observations, Predictions and Verification at the Norwegian Meteorological Institute (Oslo) in March 2023 (IICGW-DA-11, https://iicwg-da-11.met.no/). The 3-day workshop aims at gathering sci...

Tildelt: kr 99 999

Prosjektperiode: 2022-2023

Sted: Oslo

FORNY20-FORNY2020

KVAL: Scalable realtime ocean data using robotic floats

Det er utfordrende å få målinger fra havvannsøylen og havbunnen. Oceanografiske bøyer har blitt brukt til applikasjoner som krever vedvarende målinger fra et enkelt sted i mange år. Bøyene er imidlertid designet for å tåle værscenarier i verste fall og veier derfor vanligvis over hundrevis av kil...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2022-2022

Sted: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

Adaptive control for robotic prefabrication

The European Commission (EU) proposes to increase Europe’s offshore wind capacity from its current level of 25 GW to between 230 and 450 GW by 2050 (approx. 21 250 new turbines of 20 MW capacity and 750 turbines annually) as one of the strategies to meet the EU’s goal of climate neutrality by 205...

Tildelt: kr 14,4 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Energy efficient operation of hydrogen powered vessels

For å redusere utslipp av drivhusgasser innen skipsfart kreves nye drivstoff. For kortere distanser kan bruk av batteri fungere, mens på lengre distanser er hydrogen et alternativ. Kostnadene ved bruk av hydrogen er høyere enn ved bruk av dagens drivstoff så det er derfor viktig å gjøre skipsfart...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Optimized Hydrogen Powered Maritime Mobility

OptHyMob-prosjektet tar sikte på å forske og utvikle programvare som skal brukes til å optimalisere design og drift av hybride systemer bestående av batterier og hydrogen brenselceller om bord på fartøy. Hydrogen brenselcellesystemer er følsomme for lastvariasjoner og har langsom respons og oppkj...

Tildelt: kr 13,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Mer og grønnere maritim eksport

Vi ønsker å ha et arrangement som samler viktige aktører fra næringsliv, forskningsmiljøer og organisasjoner, samt det politiske Norge om bord på "Legacy of The Fjords". En styrket satsing på FoU ift. digitale teknologier som gir insentiver til å investere i nullutslippsfartøy for eksportmarkedet...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2022-2022

Sted: Oslo

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

Sustainable And Resilient Infrastructure and Logistics networks

The project will prepare a proposal comprising a multinational consortium, consisting of companies, universities and R&D institutes in southern, central and northern Europe, enabling increased resilience and sustainability in international logistics. The project will have use-cases in three Europ...

Tildelt: kr 49 999

Prosjektperiode: 2022-2022

Sted: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Forskerpool TECO2030

Formålet med prosjektet er å utarbeide forslag til testinfrastruktur ved TECO2030's brenselcellefabrikk, for elektrisk testing av større brenselcellesystemer for skip. Prosjektets FOU-utfordringer er relatert til hvordan testinfrastruktur ved fabrikken best mulig kan emulere de elektriske forho...

Tildelt: kr 0,20 mill.

Prosjektperiode: 2022-2022

Sted: Viken

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Autonomy through stereo vision near the seashore

I henhold til trafikkreglene på sjøen skal alle fartøy alltid være på utkikk etter andre fartøy med syn og andre midler. For autonome skip medfører dette en utfordring fordi det er vanskelig å replisere evnene til det menneskelige synet, som har blitt utviklet gjennom naturlig evolusjon over mill...

Tildelt: kr 11,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Transnational cooperation for protecting niche areas from marine corrosion and biofouling by green coatings and new testing technologies

Marin biofouling og korrosjon er to viktige utfordringer for sjøfart, havinstallasjoner og maritim teknologi som blir eksponert for sjøvann. Dyre korrosjonsresistente materialer trengs ofte til små funksjonelle deler og overflater. Nisjeområder innen skip og fiskeoppdrettsanlegg til sjøs er typis...

Tildelt: kr 5,1 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

HullSkater OBstacle avoidance System.

Norge har en sterk og viktig industritradisjon som leverandør av varer og tjenester til et globalt maritimt marked. Spesielt har norske kunnskapsbaserte bedrifter hatt betydelig konkurransekraft og vekstpotensial knyttet til avanserte og innovative produkter. Et eksempel på slike produkter er und...

Tildelt: kr 10,2 mill.

Prosjektperiode: 2022-2024

Sted: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

NHH shipping conference - LeaderSHIP 2022 8th November

As a business school, one of the key mandates of the Norwegian School of Economics (NHH) is to have an impact in Norwegian society and our key industries. As part of our effort to disseminate relevant and applied research to the industry, NHH has a long-standing tradition of arranging annual ship...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2022-2022

Sted: Vestland

FORNY20-FORNY2020

AIMSES - Disruptive Health Monitoring of Electrical Machines

Den neste generasjonen av transportmidler er elektriske. Dette inkluderer elektriske fly, elektriske biler, hyperloop og elektriske ferger. Sikker drift av disse kjøretøyene er avgjørende. Tenk deg at du tar en tur med et elektrisk fly og plutselig slutter motoren å fungere. Hva kan skje? I verst...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Demonstration of HSS

Den maritime næringen gjennomgår et reguleringsskifte, med strengere krav til energieffektivitet, karbonintensitet og håndtering av biobegroing. Å holde fartøyene undervannsskrog rent har blitt viktigere enn noen gang. Jotun og Kongsberg Maritime har sammen med andre partnere utviklet verdens f...

Tildelt: kr 4,6 mill.

Prosjektperiode: 2022-2024

Sted: Vestfold og Telemark

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Haugesundkonferansen 2023

Haugesundkonferansen tar opp aktuelle temaer i det maritime området. Konferansen er fremtidsrettet der bl.a FoU og innovasjon står sentralt. Norge har en relativ stor maritim industri og interesse. Samarbeid mellom politikk, myndigheter, forskningsmiljøer og næring er viktig for å lykkes i en gl...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2022-2023

Sted: Rogaland

FORINFRA-Nasj.sats. forskn.infrastrukt

The Digital Ocean Space - Møre Ocean Lab

Det Digitale Havrom Den digitale transformasjon og distribuerte teknologier endrer vårt samfunn og den maritime næring. Skipene blir smartere, data drevne, knyttet til resten av verden, grønnere og har komplekst maskinerisystem. Fremtidens maritime aktivitet integrerer mennesker, teknolog og grøn...

Tildelt: kr 30,7 mill.

Prosjektperiode: 2022-2030

Sted: Møre og Romsdal

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

MarTERA LOCOMOTION, Highly durable, low-cost membrane electrode assemblies for maritime fuel cell applications

Den globale maritime transportsektoren slipper ut 2.5% av verdens totale klimagassutslipp. Dette har ført til at diverse nasjonale og internasjonale organisasjoner har iverksatt strategier for å redusere utslippene. For eksempel har The International Maritime Organization innført lovverk for å re...

Tildelt: kr 4,7 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Route optimization integrating low-carbon technologies

Ecorouter skal, I samarbeid mellom skipoperatører Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi, OSM Ship Management og Odfjell Tankers, og forskningspartner SINTEF Ocean, utvikle et software verktøy for shipping ruteoptimering som innpasser lav-karbon teknologier. Prosjektets visjon er å integrere tverrfa...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2024

Sted: Vestland