0 antall prosjekter

UTENRIKS-Internasjonale forhold - utenriks- og sikkerhetspolitikk og norske interesser

China’s changing role in global environmental governance. A prism for understanding its key role in other world order issues.

Kina bidrar til globale miljøproblemer og er helt sentral i arbeidet med å løse dem. Kinas handlinger har dermed viktige implikasjoner for global miljøstyring. Landet har blitt en stadig viktigere aktør i internasjonale relasjoner generelt. Gitt Kinas innenrikspolitikk og rolle i internasjonal mi...

Tildelt: kr 9,7 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Viken

P-SAMISK-Program for samisk forskning

Indigenous language resilience: From learners to speakers

Over hele verden forsvinner urfolksspråk. Ettervirkningene av hard assimilasjonspolitikk har ført til at mange urfolksspråk er i ferd med å bli borte. Nå ønsker mange å ta tilbake disse språkene, ikke bare I Sápmi, men også andre steder i verden. Det ser ut til at kjennskap til og bruk av urfolks...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2028

Sted: Oslo

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Tilrettelegging i språklig heterogene klasserom for at nyankomne minoritetsspråklige elever kan utvikle gode leseferdigheter i engelsk.

I dette ph.d.-prosjektet er hovedmålet å utvikle ny kunnskap om det å undervise nyankomne flerspråklige elever i engelsk på ungdomstrinnet. Målet er å utvikle denne kunnskapen til bruk i det ordinære klasserommet på ungdomstrinnet. Det skal utvikles undervisningsmetoder ved hjelp av grafiske roma...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Innlandet

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

Handelshøyskolen BI søknad STIM-OA for regnskapsåret 2021

Finansiering av APC-kostnader til åpen publisering ved Handelshøyskolen BI for regnskapsåret 2021

Tildelt: kr 59 000

Prosjektperiode: 2022-2022

Sted: Oslo

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

EDUCATE: Livsmestring og digital kompetanse i videregående skole i lys av Fagfornyelsen

Doktorgradsprosjektet har som hovedmål å utvikle kunnskap om gjennomføringen av Fagfornyelsen i fellesfagene i videregående skole, knyttet til digital kompetanse og livsmestring og samspillet mellom de to. Prosjektet sammenligner undervisning på yrkesfag og studiespesialiserende program, og vil f...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Viken

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Strengthening the patient voice in health service evaluation: machine learning on free text comments from surveys and online sources

Regjeringen har bestilt pasientens helsetjeneste, herunder sterkere involvering av pasienter i helsetjenestebeslutninger og i utvikling og evaluering av tjenester. Et viktig pasientrettet verktøy på nasjonalt nivå er det nasjonale systemet for måling av pasienterfaringer. Fritekstkommentarer fra ...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

MULTIWRITE - Interactions Between First, Second and Third Languages

Elever i norsk skole skriver mange tekster i språkfagene i løpet av et skoleår. Hvordan påvirkes skrivingen av at elevene har inntil tre språkfag samtidig? Hvordan utvikles elevenes språkferdigheter i språkfagene over tid, og i hvilken grad gir lærere tilbakemeldinger som fremmer læring i og på t...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Linguistic Economy through transfer Source Selectivity (LESS): A neurocognitive investigation of linguistic transfer in multilingualism

Du har kanskje hørt at hjernen vår fungerer som en kraftig prosesseringsmaskin. Det gjør den utvilsomt, men all prosesseringskraften ville vært ubrukelig i den konstante strømmen av informasjon vi lever i, hadde det ikke vært for at hjernen også er veldig god på andre ting: forutsi, tilpasse, gje...

Tildelt: kr 6,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku - Tromssa ja Finmarkku

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

READ TO ME – enhancing teachers engaging progress monitoring of struggling readers

Vil styrke leseferdighet og motivasjon for lesing i første klasse Read to me –handlar om å vurdere barns lesing mens de leser engasjerande tekster høyt. Leseferdigheter og motivasjon henger tett sammen. Elever som strever med lesing, kan oppleve nederlagsfølelser og utvikle lav mestringstro. Å ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Cross-linguistic influence in multilingual acquisition

Flerspråklighet er svært utbredt, og Europakommisjonen har som mål at alle europeere skal beherske to språk i tillegg til morsmålet. I dag er det veldig vanlig å ha lært engelsk i tillegg til morsmålet sitt, men det er også nyttig, og ofte helt nødvendig, å beherske flere språk. CLIMA undersøk...

Tildelt: kr 11,6 mill.

Prosjektperiode: 2021-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

A Digital Edition and Analysis of the Auraicept na nÉces

Den mellomirske grammatiske avhandlingen Auraicept na nÉces er det viktigste vitnet til interesse for et europeisk folkespråk i den karolingiske perioden. Prosjektet vil gjøre denne teksten tilgjengelig for et spesialisert publikum (irsk filologi) og for et mer allment publikum (middelalderstudie...

Tildelt: kr 3,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Oslo

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

Handelshøyskolen BI søknad STIM-OA for regnskapsåret 2020

Finansiering av APC-kostnader til åpen publisering ved Handelshøyskolen BI for regnskapsåret 2020

Tildelt: kr 65 000

Prosjektperiode: 2021-2021

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Multilingualism in Transitions

Å lære seg nye språk kan få stor betydning for individers liv både på kort og lang sikt. Formålet i MultiTrans er å undersøke samspillet mellom individuelle språkvalg, språkpolitiske føringer og sosiale kontekster ved å se på hvordan individer begrunner og opplever valgene de tar i utdanningsløpe...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku - Tromssa ja Finmarkku

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Old Norse Poetry and the Development of Saga Literature

Det norrøne skaldeverset fant sin form i Norge allerede ca. 850 og er kanskje Nordens viktigste bidrag til den europeiske kulturarven. Skaldedikt er en vesentlig bestanddel i sagalitteraturen som utviklet seg på 11-1200 tallet. Hovedmålet i dette prosjektet er å undersøke skaldediktningens betydn...

Tildelt: kr 13,5 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

LANGUAGES: Comparing language use and instruction across contexts

I LANGUAGES søker vi å identifisere likheter og forskjeller i hvordan to av verdens mest talte og underviste språk – engelsk og fransk – undervises i europeiske klasserom. Ved å sammenligne ulike kontekster, gir LANGUAGES et innovativt blikk på språkundervisning. Prosjektet studerer språkundervis...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Multilingual Minds: grammar interaction in multilingual acquisition

Over halvparten av verdens befolkning er flerspråklige, og så mye som to tredjedeler av alle barn vokser opp med mer enn ett språk. I Europa er andelen flerspråklige barn for tiden rundt 20-25 %, og den øker stadig. De siste tiårene har vi vært vitne til en betydelig økning i innsats og interesse...

Tildelt: kr 8,1 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku - Tromssa ja Finmarkku

P-SAMISK-Program for samisk forskning

South Saami Memory Culture: The dynamics of indigenous and nation-state identities

Prosjektets mål er å utdjupe kunnskapen om sørsamisk historie, språk og kultur, eit område som har vore relativt lite utforska tidlegare. Noko som skuldast at sørsamisk historie, språk og kultur gjerne har kome i skuggen av den meir folkerike nordsamiske kulturen. Prosjektet er ei undersøking av ...

Tildelt: kr 7,7 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Nordland - Nordlánnda

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Signed Language Depiction as an Engine for Promoting Inclusion, Communication, and Translation

Tegnede språk er fullverdige og selvstendige språk. Gjennom tegnspråk kan en uttrykke alle typer fakta, meninger, og følelser, akkurat som en kan via et talt språk. Norsk tegnspråk (NTS) er forskjellig fra andre lands tegnspråk. For eksempel så kan ikke NTS automatisk bli forstått av personer som...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Better attention, better communication? How ADHD and multilingualism influence children’s pragmatic development

Forestill deg at du og din venn hører på et kjedelig foredrag og vennen din lener seg mot deg og hvisker med himlende øyne: «For et smart utsagn!». For å forstå hva hun mener er det ikke tilstrekkelig å kunne setningens grammatikk eler ordforråd. Det krever vel så mye såkalt pragmatisk kompetanse...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Vilkåra for ein sektorovergripande språkpolitikk.

Vilkåra for ein sektorovergripande språkpolitikk Prosjektet tek utgangspunkt i norsk offentleg språkpolitikk etter 2005 og forstår omgrepet «språkpolitikk» på eit makronivå, altså den offentlege språkpolitikken som er gitt i meldingar frå Stortinget. Norsk offentleg språkpolitikk er sidan 2005...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

SAMKUL-Samfunnsutviklingens kulturell

The Politics of Disability Identity

Funksjonshemning er tett forbudet med marginalisering. Selv om rettighetsvernet for funksjonshemmede er kraftig styrket i de senere tiår, både internasjonalt og i en rekke land, skorter det på fremskritt på det sosiale, økonomiske og politiske plan. Gapet mellom kart og terreng er så stort at det...

Tildelt: kr 12,2 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Oslo

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

IMPECT - Linguistic Integration of Adult Migrants with Poor Education and the Consequences of Migration Tests

De siste tiåra har ei rekke europeiske land innført krav om at innvandrere må bestå språkprøver og samfunnskunnkapsprøver for å få statsborgerskap. I 2017 innførte også Norge et krav om at innvandrere som vil bli norske statsborgere, må bestå ei samfunnskunnskapsprøve og ei prøve i norsk muntlig....

Tildelt: kr 8,1 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Vestland

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

STAGE. STarting AGe and Extramural English: Learning English in and outside of school in Norway and Flanders

I Norge møter barn engelsk hver dag gjennom blant annet å lytte til musikk, å strømme medieinnhold og spille online-spill. For å beskrive slike aktiviteter som barn deltar i bare fordi de ønsker det, bruker vi termen ekstramural engelsk (EE, "engelsk utenfor murene" av klasserommet). Barn kan lær...

Tildelt: kr 11,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Shared Reading Practices in Early Childhood Education and families for Language Learning and Literature experiences

SPrELL skal støtte flerspråklige barns litterasitets- og andrespråksutvikling, motivere omsorgspersoner og barnehagelærere til å lese sammen med barn - i digitale bøker på flere språk - og bidra til økt samarbeid mellom barnehager og flerspråklige familier. Overordnet mål i SPrELL er å øke kvalit...

Tildelt: kr 15,1 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Adult Acquisition of Norwegian as a second language

Målet med ALAN-prosjektet er å bidra til å utvikle kunnskap om korleis immigrantar med låg utdanning frå heimlandet utviklar kommunikative ferdigheiter på andrespråket norsk. I Noreg utgjer innvandrarar utan høgare utdanning frå heimlandet den største gruppa av deltakarar i det offisielle statleg...

Tildelt: kr 12,4 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Vestland

POS-ERC-Støtte til ERC søkere som oppnår god evaluering

Pragmatic markers: Connecting Language and Theory of Mind

Language and Theory of Mind come together in communication, but their relationship has been intensely contested. I hypothesize that pragmatic markers connect language and ToM and enable their co-development and co-evolution through a positive feedback loop, whereby the development of one skill ...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2021-2021

Sted: Oslo

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

PES rammebevilgning 2021–22

Ved Nord universitet har søkingen og innvilgelsesraten for prosjekter finansiert over EUs rammeprogram for forskning og innovasjon økt betraktelig de siste årene. Gjennom strategisk og langsiktig arbeid med å øke kompetansen og kapasiteten både blant fagmiljøene og de administrative støttetjenest...

Tildelt: kr 2,5 mill.

Prosjektperiode: 2021-2022

Sted: Nordland - Nordlánnda

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

PES-UiO-2021-22

Universitetet i Oslo (UiO) har store ambisjoner for økt deltakelse i EUs nye rammeprogram - Horisont Europa - begrunnet i UiOs EU-strategi samt plan for operasjonalisering av denne. Som breddeuniversitet møter UiO de overordnede prinsippene om tverrfaglighet og aktivitet på tvers av sektorene og ...

Tildelt: kr 8,7 mill.

Prosjektperiode: 2021-2022

Sted: Oslo

INTPART-International Partnerships for Excellent Education and Research

Excellence in graduate education and research in the cognitive and neural underpinnings of (typical and atypical) language development

Formålet med prosjektet, og i tråd med INTPART programmet, er å utvikle samarbeid gjennom gode koblinger mellom høyere utdanning og forskning. Vårt hovedmål er å styrke master- og phd-utdanningen på området avansert forskning om språkutvikling gjennom aktiv student deltakelse i PI-ledet forksning...

Tildelt: kr 4,5 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Semantic Pre-activation in a Potts Latching Network: Modelling the N400

Nevrovitere har visst lenge at hjernens aktivitet kan måles med elektroder koblet til hodebunnen. Men det å skjønne hva disse målingene egentlig forteller oss om hjernen har vist seg å være et langvarig og vanskelig prosjekt. Likevel har eksperimenter avslørt små spenningsbølger produsert av h...

Tildelt: kr 3,5 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage