0 antall prosjekter

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Uncovering the paths to pragmatic resilience

En av de vanligste, men minst studerte, utfordringene med å bli eldre er problemer med å kommunisere. Mange eldre sliter spesielt med pragmatiske ferdigheter, som å forstå undertekst, eller tilpasse det de sier til personen de snakker med. La oss si at en lege må gi en alvorlig beskjed til en p...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Oslo

UTENRIKS-Internasjonale forhold - utenriks- og sikkerhetspolitikk og norske interesser

China’s changing role in global environmental governance. A prism for understanding its key role in other world order issues.

Kina bidrar til globale miljøproblemer og er helt sentral i arbeidet med å løse dem. Kinas handlinger har dermed viktige implikasjoner for global miljøstyring. Landet har blitt en stadig viktigere aktør i internasjonale relasjoner generelt. Gitt Kinas innenrikspolitikk og rolle i internasjonal mi...

Tildelt: kr 9,7 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Akershus

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Utforsking av digitale verktøy for økt læring og utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK)

Utforsking av digitale verktøy for økt læring og utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) Med økende digitalisering av samfunnet, har de fleste elevene tilgang til en egen digital enhet i skolen. Det er et stort potensial i denne teknologien for å legge til rette for gode læringsp...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Agder

P-SAMISK-Program for samisk forskning

Indigenous language resilience: From learners to speakers

Over hele verden forsvinner urfolksspråk. Ettervirkningene av hard assimilasjonspolitikk har ført til at mange urfolksspråk er i ferd med å bli borte. Nå ønsker mange å ta tilbake disse språkene, ikke bare I Sápmi, men også andre steder i verden. Det ser ut til at kjennskap til og bruk av urfolks...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2028

Sted: Oslo

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

Radical empathy for Soil response-ability

Hovedaktivitetene vil bestå av: Kunnskapsinnhenting: Studier av relevante artikler og oppdatert forskning på feltet, inkludert, men ikke begrenset til kunst og kreativ formidling knyttet til menneskers relasjon til jord Studier av jordvitenskapelige artikler inkludert samfunnsvitenskapelige arti...

Tildelt: kr 0,20 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Akershus

FORNY20-FORNY2020

Digital Phonemetest

NTNU har utviklet en prototyp av en digital fonemtest (DiFonT) til kartlegging av språklydforstyrrelser hos barn. I dette kvalifiseringsprosjektet var målsettingene å utføre markedsundersøkelser for å bedre klarhet i markedsstørrelse, forretningsmodeller for tilsvarende tjenester og identifisere ...

Tildelt: kr 0,40 mill.

Prosjektperiode: 2023-2023

Sted: Trøndelag - Trööndelage

SAMKUL-Samfunnsutviklingens kulturell

Funksjonshemning, mangfold og inkludering - nye forståelser i offentligheten

Vi vil inngå samarbeid med et produksjonsselskap som har erfaring med dokumentarisk filmproduksjon og i kortformatet. Omfanget på antall filmer/snutter vil avklares i dialog med produksjonsselskap før endelig avtale inngås. Vi vil vektlegge filmmediets muligheter til å vise kompleksitet og tvetyd...

Tildelt: kr 0,28 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Oslo

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

PES rammebevilgning 2023-2024 Nord universitet

Nord universitet har hatt en betydelig vekst av søknader og innvilgede prosjekter i EUs rammeprogram for forskning og innovasjon de siste årene. Det forventes en ytterligere økning i årene som kommer, der blant annet inntreden i en Europeisk universitetsallianse (SEA-EU) bidrar sterkt til å reali...

Tildelt: kr 2,5 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Nordland - Nordlánnda

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Tilrettelegging i språklig heterogene klasserom for at nyankomne minoritetsspråklige elever kan utvikle gode leseferdigheter i engelsk.

I dette ph.d.-prosjektet er hovedmålet å utvikle ny kunnskap om det å undervise nyankomne flerspråklige elever i engelsk på ungdomstrinnet. Målet er å utvikle denne kunnskapen til bruk i det ordinære klasserommet på ungdomstrinnet. Det skal utvikles undervisningsmetoder ved hjelp av grafiske roma...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Innlandet

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

PES-UiO-2023-2024

Universitetet i Oslo (UiO) har store ambisjoner for økt deltakelse i EUs nye rammeprogram - Horisont Europa - begrunnet i UiOs EU-strategi samt plan for operasjonalisering av denne. Som breddeuniversitet møter UiO de overordnede prinsippene om tverrfaglighet og aktivitet på tvers av sektorene o...

Tildelt: kr 4,9 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Oslo

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

Handelshøyskolen BI søknad STIM-OA for regnskapsåret 2021

Finansiering av APC-kostnader til åpen publisering ved Handelshøyskolen BI for regnskapsåret 2021

Tildelt: kr 59 000

Prosjektperiode: 2022-2022

Sted: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

EDUCATE: Livsmestring og digital kompetanse i videregående skole i lys av Fagfornyelsen

Doktorgradsprosjektet har som hovedmål å utvikle kunnskap om gjennomføringen av Fagfornyelsen i fellesfagene i videregående skole, knyttet til digital kompetanse og livsmestring og samspillet mellom de to. Prosjektet sammenligner undervisning på yrkesfag og studiespesialiserende program, og vil f...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Akershus

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Strengthening the patient voice in health service evaluation: machine learning on free text comments from surveys and online sources

Regjeringen har bestilt pasientens helsetjeneste, herunder sterkere involvering av pasienter i helsetjenestebeslutninger og i utvikling og evaluering av tjenester. Et viktig pasientrettet verktøy på nasjonalt nivå er det nasjonale systemet for måling av pasienterfaringer. Fritekstkommentarer fra ...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

READ TO ME – enhancing teachers engaging progress monitoring of struggling readers

Vil styrke leseferdighet og motivasjon for lesing i første klasse Read to me –handlar om å vurdere barns lesing mens de leser engasjerande tekster høyt. Leseferdigheter og motivasjon henger tett sammen. Elever som strever med lesing, kan oppleve nederlagsfølelser og utvikle lav mestringstro. Å ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

MULTIWRITE - Interactions Between First, Second and Third Languages

Elever i norsk skole skriver mange tekster i språkfagene i løpet av et skoleår. Hvordan påvirkes skrivingen av at elevene har inntil tre språkfag samtidig? Hvordan utvikles elevenes språkferdigheter i språkfagene over tid, og i hvilken grad gir lærere tilbakemeldinger som fremmer læring i og på t...

Tildelt: kr 12,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Cross-linguistic influence in multilingual acquisition

Flerspråklighet er svært utbredt, og Europakommisjonen har som mål at alle europeere skal beherske to språk i tillegg til morsmålet. I dag er det veldig vanlig å ha lært engelsk i tillegg til morsmålet sitt, men det er også nyttig, og ofte helt nødvendig, å beherske flere språk. CLIMA undersøk...

Tildelt: kr 11,6 mill.

Prosjektperiode: 2021-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Linguistic Economy through transfer Source Selectivity (LESS): A neurocognitive investigation of linguistic transfer in multilingualism

Du har kanskje hørt at hjernen vår fungerer som en kraftig prosesseringsmaskin. Det gjør den utvilsomt, men all prosesseringskraften ville vært ubrukelig i den konstante strømmen av informasjon vi lever i, hadde det ikke vært for at hjernen også er veldig god på andre ting: forutsi, tilpasse, gje...

Tildelt: kr 6,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

A Digital Edition and Analysis of the Auraicept na nÉces

Den mellomirske grammatiske avhandlingen Auraicept na nÉces er det viktigste vitnet til interesse for et europeisk folkespråk i den karolingiske perioden. Prosjektet vil gjøre denne teksten tilgjengelig for et spesialisert publikum (irsk filologi) og for et mer allment publikum (middelalderstudie...

Tildelt: kr 3,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Multilingualism in Transitions

Å lære seg nye språk kan få stor betydning for individers liv både på kort og lang sikt. Formålet i MultiTrans er å undersøke samspillet mellom individuelle språkvalg, språkpolitiske føringer og sosiale kontekster ved å se på hvordan individer begrunner og opplever valgene de tar i utdanningsløpe...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

Handelshøyskolen BI søknad STIM-OA for regnskapsåret 2020

Finansiering av APC-kostnader til åpen publisering ved Handelshøyskolen BI for regnskapsåret 2020

Tildelt: kr 65 000

Prosjektperiode: 2021-2021

Sted: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Vilkåra for ein sektorovergripande språkpolitikk.

Vilkåra for ein sektorovergripande språkpolitikk Prosjektet tek utgangspunkt i norsk offentleg språkpolitikk etter 2005 og forstår omgrepet «språkpolitikk» på eit makronivå, altså den offentlege språkpolitikken som er gitt i meldingar frå Stortinget. Norsk offentleg språkpolitikk er sidan 2005...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

IMPECT - Linguistic Integration of Adult Migrants with Poor Education and the Consequences of Migration Tests

De siste tiåra har ei rekke europeiske land innført krav om at innvandrere må bestå språkprøver og samfunnskunnkapsprøver for å få statsborgerskap. I 2017 innførte også Norge et krav om at innvandrere som vil bli norske statsborgere, må bestå ei samfunnskunnskapsprøve og ei prøve i norsk muntlig....

Tildelt: kr 8,1 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Vestland

SAMKUL-Samfunnsutviklingens kulturell

The Politics of Disability Identity

Funksjonshemning er tett forbudet med marginalisering. Selv om rettighetsvernet for funksjonshemmede er kraftig styrket i de senere tiår, både internasjonalt og i en rekke land, skorter det på fremskritt på det sosiale, økonomiske og politiske plan. Gapet mellom kart og terreng er så stort at det...

Tildelt: kr 12,2 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Oslo

P-SAMISK-Program for samisk forskning

South Saami Memory Culture: The dynamics of indigenous and nation-state identities

Prosjektets mål er å utdjupe kunnskapen om sørsamisk historie, språk og kultur, eit område som har vore relativt lite utforska tidlegare. Noko som skuldast at sørsamisk historie, språk og kultur gjerne har kome i skuggen av den meir folkerike nordsamiske kulturen. Prosjektet er ei undersøking av ...

Tildelt: kr 7,7 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Nordland - Nordlánnda

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

STAGE. STarting AGe and Extramural English: Learning English in and outside of school in Norway and Flanders

I Norge møter barn engelsk hver dag gjennom blant annet å lytte til musikk, å strømme medieinnhold og spille online-spill. For å beskrive slike aktiviteter som barn deltar i bare fordi de ønsker det, bruker vi termen ekstramural engelsk (EE, "engelsk utenfor murene" av klasserommet). Barn kan lær...

Tildelt: kr 11,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Signed Language Depiction as an Engine for Promoting Inclusion, Communication, and Translation

Tegnede språk er fullverdige og selvstendige språk. Gjennom tegnspråk kan en uttrykke alle typer fakta, meninger, og følelser, akkurat som en kan via et talt språk. Norsk tegnspråk (NTS) er forskjellig fra andre lands tegnspråk. For eksempel så kan ikke NTS automatisk bli forstått av personer som...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Vestland

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Old Norse Poetry and the Development of Saga Literature

Det norrøne skaldeverset fant sin form i Norge allerede ca. 850 og er kanskje Nordens viktigste bidrag til den europeiske kulturarven. Skaldedikt er en vesentlig bestanddel i sagalitteraturen som utviklet seg på 11-1200 tallet. Hovedmålet i dette prosjektet er å undersøke skaldediktningens betydn...

Tildelt: kr 13,5 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Better attention, better communication? How ADHD and multilingualism influence children’s pragmatic development

Forestill deg at vennen din under en kjedelig forelesning lener seg mot deg og hvisker «Jøss, for en smart uttalelse!» mens hun himler med øynene. For å forstå hva hun mener er det ikke tilstrekkelig å kjenne ordenes betydning og setningens grammatikk. Såkalt pragmatisk kompetanse er vel så vikti...

Tildelt: kr 8,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Multilingual Minds: grammar interaction in multilingual acquisition

Over halvparten av verdens befolkning er flerspråklige, og så mye som to tredjedeler av alle barn vokser opp med mer enn ett språk. I Europa er andelen flerspråklige barn for tiden rundt 20-25 %, og den øker stadig. De siste tiårene har vi vært vitne til en betydelig økning i innsats og interesse...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

LANGUAGES: Comparing language use and instruction across contexts

I LANGUAGES søker vi å identifisere likheter og forskjeller i hvordan to av verdens mest talte og underviste språk – engelsk og fransk – undervises i europeiske klasserom. Ved å sammenligne ulike kontekster, gir LANGUAGES et innovativt blikk på språkundervisning. Prosjektet studerer språkundervis...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo