0 antall prosjekter

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Assessment of ship hull Integrity based on a Digital Twin

Maritim- og offshoreindustrien har etterlyst en mer strukturert metode, som utnytter dagens teknologiske potensial, for å registrere og få tilgang til informasjon om fartøyets skrogtilstand. Utviklingen av en digital tvilling for vurdering av fartøyets skrogtilstand er et svar på dette som har fl...

Tildelt: kr 14,2 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Akershus

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Pulse-jet propulsion for commercial ships

Et nytt fremdriftssystem inspirert av svømmeteknikken til blekkspruter og maneter kan føre til betydelig redusert drivstofforbruk og CO2 utslipp for moderne skip. Disse dyrene beveger seg fremover ved å først suge vann inn i et hulrom i kroppen for deretter presse det ut med høyere hastighet. Re...

Tildelt: kr 6,4 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Buskerud

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Green AI for Sustainable Shipping

Den maritime næringen står overfor et enormt press for å redusere klimagassutslippene fra skipsfarten, som i dag utgjør 3 % av globale klimagassutslipp. For å hjelpe skipsfartsnæringen med å av-karbonisere, har internasjonale reguleringsorganer pålagt den maritime sektoren krevende tiltak, f.eks....

Tildelt: kr 17,6 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Rogaland

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

An integrated value chain for sustainable and up-scaled production, transport and installation of offshore wind substructures.

Prosjektet WINDRISE skal samle ledende norske aktører i verdikjeden for bærekraftig og oppskalert produksjon, transport og installasjon av bunnfaste havvindunderstell. For å akselerere energiomstillingen og nå de nasjonale og globale klimamålene, er det behov for rask og storstilt utbyggi...

Tildelt: kr 44,7 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Akershus

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Optimalisation of maintenance and repair of offshore floating wind turbines

Per i dag finnes det ingen effektive løsninger for å erstatte hovedkomponenter som blader og girkasser på flytende havvindmøller. Den eneste løsningen man har testet er å slepe turbinen til havn. Tilgjengeligheten på havner og kompleksiteten på de marine operasjonene gjør dette tidkrevende og dyr...

Tildelt: kr 17,9 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Agder

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Nødslepsoppkopling for skip uten IMO krav til spesifikt nødslepsystem (Emergency Towing System)

Drivende skip utgjør en fare for kollisjoner med andre skip og havinstallasjoner samt grunnstøtinger med etterfølgende miljøforurensning. Basert på statistikk innsamlet av Kystverket ligger nivået for hendelser med drivende skip rundt 0,15% av total trafikk innenfor norsk territorialgrense. Å kun...

Tildelt: kr 3,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Møre og Romsdal

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Oppsirkulering av maritimt metall

Prosjektet vil transformere byggebransjen gjennom innovativ produksjon av stålmaterialer ved å oppsirkulere gamle skip og oljeplattformer. Ved å etablere industriell produksjon vil vi skape volumprodukter som spunt, bjelker, plater og veggmoduler fra dekommisjonerte plattformer og skip. Dette ini...

Tildelt: kr 21,2 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Oslo

FORNY20-FORNY2020

Maritime route optimisation for superior fuel economy, increased safety and enhanced traffic management

-

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Akershus

FORNY20-FORNY2020

Maximized wireless power transmission under variable conditions

-

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Buskerud

ENERGIX-Stort program energi

Nylon ropes for mooring of floating wind turbines

NYMOOR vil bidra til å realisere sikre, bærekraftige og kostnadseffektive flytende offshore vindturbiner. Flytende vindturbiner holdes på plass av forankringssystemer, og målet til NYMOOR er å muliggjøre bruk av nylontau i forankring. Nylontau er både fleksible og elastiske, og disse egenskapene ...

Tildelt: kr 13,5 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

TEKNOKONVERGENS-Teknologikonvergens - grensesprengende forskning og radikal innovasjon

Tunable and Durable Seawater Adhesives

Det er en utfordring å lime ting sammen under vann. I sjøvann er dette enda vanskeligere på grunn av saltinnholdet, noe som resulterer i at styrken og holdbarheten til undervannslim er begrenset. Dette er et problem for bruksområder i maritim industri som undervannsrobotikk, undervannsreparasjon ...

Tildelt: kr 14,3 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Østfold

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Infrastructure for low- and zero-emission solutions in coastal shipping

I REFUEL-prosjektet har forskning, industri og statlige institusjoner gått sammen for å gjøre lavkarbon- og nullutslippsløsninger til et realistisk alternativ for kystflåten. Fyllestasjoner for disse drivstoffene er ennå ikke tilgjengelige. Å konvertere fartøyene fra fossilt brensel til nullutsli...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Seamless human-machine teaming for safe and scalable operation of autonomous passenger ferries

Autoteaming-prosjektet skal utvikle nye teknologier for sømløst menneske-maskin-samarbeid for å akselerere den digitale transformasjonen av Norges maritime industri. Nyere teknologiske fremskritt innen maskinautonomi har vist potensialet til å forbedre maritime operasjoner betydelig ved å forbed...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

CLIMIT-Forskning, utvikling og demo av CO2-håndtering

Advanced Membrane-based solutions for CCUS in Shipping

De globale CO2 utslippene fortsetter å øke og en økende implementeringsgrad for nye utslippsreduserende teknologier i alle sektorer behøves for å bekjempe klimaendringene. Skipsfart og sjøgående transport bidrar med ca 3% av verdens totale CO2 utslipp noe som i 2018 betydde 1076 millioner tonn CO...

Tildelt: kr 10,4 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Safe and Resilient Control Systems for Autonomous Ships

Bruk av digitale løsninger kan være med på å muliggjøre bærekraftig sjøtransport. For å sikre et vellykket grønt skifte, må vi utnytte de mulighetene teknologien gir oss, slik som beslutningsstøttesystemer og autonome skip, for energisparing og utslippsreduksjon. Det er også, imidlertid slik, at ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

SafeAm – Increased safety of ammonia handling for maritime operations

I dag brukes ammoniakk hovedsakelig i produksjon av gjødsel forlandbrukssektoren, men det har imidlertid blitt sett på som et lovende drivstoff for å redusere karbonutslipp. Ammoniakk er et karbonfritt molekyl som produserer ingen karbondioksidutslipp når det forbrennes. Flytende ammoniakk som dr...

Tildelt: kr 14,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Air-lubrication for oceangoing vessels

Prosjektet har som mål å redusere drivstofforbruket fra havgående fartøy, noe som er et nødvendig bidrag til nullutslippsskipsfart. Mer enn 70% av motstanden til havgående fartøy er overflatefriksjon. Påføring av effektiv luftsmøring reduserer friksjonen. Nåværende luftsmøresystemer (ALS) rapport...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

OpenZero – Digital user interface design for energy-conscious and safe maritime operations

Den maritime sektoren må gjøre betydelige endringer for å redusere sitt karbonavtrykk. Digitale brukergrensesnitt er en kritisk komponent i denne overgangen som gjør det mulig for sjøfolk å betjene ny teknologi trygt og effektivt. Etter hvert som nye energieffektive teknologier introduseres i ind...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

WIND - Enabling Zero-Emission shipping with wind-assisted propulsion

Klimagassutslippene fra skipsfarten utgjør rundt 3 prosent av de globale utslippene. På grunn av nye forskrifter må dette reduseres drastisk de kommende årene før det når null innen 2050. Overgangen fra fossile drivstoff til andre energibærere er utfordrende. Batterier krever høye investeringsko...

Tildelt: kr 11,5 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FORNY20-FORNY2020

Solar4Sea Technical Pilot

Solar4Sea undersøker et nytt og kostnadseffektivt flytende solenergikonsept designet for tøffe havmiljøer. Per i dag er de fleste tradisjonelle flytende solenergiløsninger ikke egnet for drift i offshoremiljøer med store bølger og sterk vind. Det foreslåtte flytende solenergikonseptet har hove...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Agder

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

System optimisation and stress testing in co-simulations

I prosjektet OptiStress skal vi utforske nye metoder for optimalisering og stresstesting i skipsdesign. Målet er å bidra til å gjøre fremtidens skip sikrere, grønnere og mer kapable. Et moderne skip er et komplekst stykke ingeniørkunst. Enten det utfører installasjoner med millimeterpresisjon på...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Møre og Romsdal

ENERGIX-Stort program energi

Bottom Fixed Offshore Wind Turbines in Extreme Waves

Muliggjørende teknologi for overgangen fra fossil til fornybar energi er vindenergi til havs. Havvind kan utnyttes ved hjelp av både bunnfaste og flytende vindturbiner. Bunnfaste vindturbiner er billigere enn de flytende alternativene. Mye av den eksisterende kapasiteten i Europa er installert i ...

Tildelt: kr 14,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

OpenRemote - Harmonising design of remote connected maritime workstations

Det er en økende trend å fjernstyre skip, droner og annet maritimt utstyr fra landbaserte arbeidsplasser. Disse nye arbeidsplassene består vanligvis av programvare og maskinvare levert av flere uavhengige selskaper. Dette kan føre til utfordringer for operatører som trenger å lære flere forskjell...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

Ukjent-Ukjent

WaveFin - Baugfoiler for havgående fartøy i lav fart

Det har vært kjent siden 1800-tallet at man kan utnytte bølgeenergi til fremdrift av skip ved å installere baugfoiler. Konseptet er testet i mindre skala flere ganger, men Wavefoil™ er foreløpig det eneste baugfoil-produktet på markedet som utnytter bølgeenergi. Wavefoil™ består av stive (ikke-ro...

Tildelt: kr 3,4 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Møre og Romsdal

FORNY20-FORNY2020

BeSound – Acoustic Emission Monitoring System for Predictive Maintenance in Offshore And Maritime Industry

Uforutsett stans i produksjon er et svært kostbart problem for maritim - og offshore industri. Kritisk løfteutstyr som svikter gir uforutsett nedetid og vedlikehold. Dette gjør det svært nyttig for industrien å kunne overvåke utstyrets helsetilstand og med det eliminere uforutsett stans. Under op...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Vestland

FORNY20-FORNY2020

Flowrate Out Sensor

Boring av brønner i undergrunnen er viktig for å hente ut energi, slik som jordvarme, for å høste naturressurser, og for lagring av CO2 og potensielt også Hydrogen. Skånsom og energieffektiv boreoperasjoner er viktig for mer bærekraftig utnyttelse og for å minimere risikoen for utslipp og skade p...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Rogaland

FORNY20-FORNY2020

Syrenna: Scalable underwater intelligence

Å skaffe sanntidsmålinger fra havvannet og havbunnen er en utfordring. Havforskingsbøyer har blitt brukt til å samle data fra ett sted over lang tid, men deres størrelse og vekt gjør det utfordrende å utplassere og vedlikeholde dem. Å installere sensorer på forskjellige dyp og etablere et kommuni...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Akershus

FORNY20-FORNY2020

Verifying LINE-sensors for coastal surveillance and reserve navigation

FFI har i mer enn 10 år utviklet og testet «LINE»-konseptet, bestående av utstyr for deteksjon, geolokalisering og gjenkjenning av sivile navigasjonsradarer som brukes av maritime fartøyer. Vi ser et betydelig potensial for kommersialisering av utstyret, metodene og programvaren som er utviklet, ...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Akershus

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

The role of SIMulation in assurance of intelligent and comPLEX systems

Selvkjørende og utslippsfrie ferger vil kunne tilby bærekraftig transport for å dekke innbyggeres reisebehov og møte viktige miljøhensyn for byer og lokalsamfunn. Samtidig kan dette føre til mer bærekraftig utbygging av bolig- og næringsareal når nye områder blir tilgjengelig uten de store økonom...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Akershus

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Ocean Charger - maritim verdikjede for havvind med offshore energioverføring

Havvind er ansett som et av de raskest voksende områdene i den grønne omstillingen, og derfor er det også fokus på klimagassutslippene fra skip som er involvert i installasjon, idriftsettelse og vedlikehold av vindparkene. Siden elektrisk kraft er tilgjengelig på vindparkene, er det mulig å lade ...

Tildelt: kr 21,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Møre og Romsdal