0 antall prosjekter

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Professional Actors’ Work on Retaining Students in Secondary Education

I forskningsprosjektet Professional Actors' Work to Retain Students in Secondary Education (ProAct) har vi som mål å identifisere og beskrive lovende praksiser der skoleledere og lærere jobber sammen med skolemyndigheter og andre offentlige instanser og aktører for å beholde elevene i videregåend...

Tildelt: kr 11,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2025

Sted: Ukjent Fylke

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Tilpasset undervisning i tverrfaglig programmeringsundervisning ved bruk av skaperverkstedmetodikk

En del av bakgrunnen for dette prosjektet er behovet for programmeringsdidaktikk rettet mot elever i primær- og sekundærutdannelse i forbindelse med innføringen av programmering i flere skolefag fra høsten 2020. Samtidig søkes det å legge til rette for dybdelæring gjennom tverrfaglig utforskning ...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2020-2025

Sted: Ukjent Fylke

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

Rammebevilgning PES2020 for OsloMet 2020

OsloMet har i dag 24 H2020 prosjektdeltakelser: År/Antall søknader H2020/ Suksessrate 2014 20 15% 2015 19 21% 2016 25 20% 2017 45 9% 2018 39 15% 2019 45 17%* 2020 54 *suksessraten = akkumulerte tall så langt i H2020 OsloMet planlegger å levere 54 søknader til Horisont 2020 (H2020) og randson...

Tildelt: kr 3,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2020

Sted: Ukjent Fylke

NAERINGSPH-Nærings-phd

SunnereBarn- nettbasert kunnskapsløft for sunnere kosthold og økt matglede i barnehage.

SunnereBarn er en ressursside for ansatte i barnehage og SFO. SunnereBarn tilbyr kostnadsfritt kunnskapsløft og bidrar til bedre kosthold og økt matglede blant alle barn i barnehage. Norske barn spiser ca. 60% av alle dagens måltider i barnehage og er derfor en svært viktig arena. SunnereBarn ti...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2020-2023

Sted: Ukjent Fylke

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Adapting to the Individual through Machine learning

Da prosjektet startet var fokuset studentenes kognitive prosess når de hadde interaksjon med læringsressurser. Da vi ser på læringsprosessen som en integrasjon av både en intern psykologisk prosess med tilegnelse og utdyping og en ekstern interaksjonsprosess mellom eleven og miljøet, ser vi nødve...

Tildelt: kr 12,5 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Ukjent Fylke

NAERINGSPH-Nærings-phd

Bærekraftige læringsmiljøer i nye skolebygninger

Hvordan bidrar det gjensidige forholdet mellom policyutforming og lærernes handlinger til det fysiske læringsmiljøet? Med en desentralisert eierskapsstruktur for skoler i Norge, er det opp til den enkelte kommune å avgjøre hvordan bygningen utformes. I planlegging av skolebygninger i Norge beny...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Ukjent Fylke

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

STIM OA 2019 USN

Refusjon av kostnader til åpen publisering 2018

Tildelt: kr 0,23 mill.

Prosjektperiode: 2019-2019

Sted: Ukjent Fylke

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

Støtte til åpen publisering for regnskapsåret 2018

Det søkes om å få dekket kostnader til artikkelavgifter ved åpen publisering (Open Access) for 2 publiseringer i 2018.

Tildelt: kr 8 000

Prosjektperiode: 2019-2019

Sted: Ukjent Fylke

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

Publiseringsfond

Publiseringsfondet ble opprettet som et pilotprosjekt på et år, med oppstart høsten 2014. Piloten ble evaluert høsten 2015 og prosjektet videreført. Fondets størrelse startet med 150 000 NOK og har nå økt til 1 000 000 NOK. Vi ser at fondet har hatt ønsket effekt da bruken av fondet eksempelvis b...

Tildelt: kr 0,28 mill.

Prosjektperiode: 2019-2019

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Developing new tools for mentoring in teacher education: preference screening, learner assessment and structured video-use

Verktøy for veiledning Prosjektet utvikler forskningsbaserte verktøy for veiledning av lærerstudenter i praksis og på campus, og veiledning av nyutdannede lærere. Vi undersøker hvordan verktøyene kan styrke nye læreres faglige utvikling. Videre undersøker vi hvordan verktøyene kan bidra til nye l...

Tildelt: kr 5,8 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Ukjent Fylke

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

Can Virtual Reality be a better method for teaching students with AS and TS key competences than traditional methods?

1.1 Objectives The overall objective of the Virtual Reality Education (VREDU) project is to develop policies on how to use game-based learning strategies to teach children key competencies. As a test case the project studies whether game-based learning strategies will/may help children with Aspe...

Tildelt: kr 0,17 mill.

Prosjektperiode: 2019-2020

Sted: Ukjent Fylke

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Hvordan planlegge dybdelæring? Dette forskningsprosjektet skal utvikle og teste ut en modell som støtter implementeringen av Fagfornyelsen.

Hvordan planlegge dybdelæring? Vi står overfor et veiskille i norsk skolehistorie. Fra og med august 2020 innføres en ny læreplan for grunnutdanningen ? og med den endres tilnærmingen til læring. Tiden endrer seg. Der besteforeldrene kunne klare seg med skolegang som resulterte i pen håndskrift,...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Ukjent Fylke

GAVEFORST-Gaveforsterkningsordningen

Sparebankstiftelsen: Styrking av forskningen ved Høgskolen i Innlandet som en del av vår universitetsambisjon/fire egne ph.d-områder

Høgskolen i Innlandet har mottatt tilsagn om tildeling av til sammen kr 42,7 mill. kroner for årene 2018 - 2020 fra Sparebankstiftelsen Hedmark. Foreløpig har vi mottatt kr 16,1 mill. for 2018, men det er kun kr. 12.6 mill. som er gitt til langsiktig grunnleggende forskning. Midlene benyttes ti...

Tildelt: kr 3,1 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Ukjent Fylke

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Pedagogisk tilrettelegging for interkulturell lek

Lek er en av grunnsteinene i den nordiske barnehagemodellen og når en spør barn om hva som er viktig for dem blir lek og vennskap trukket frem. Dette er blant annet fordi tilhørighet og deltagelse i lek påvirker enkeltbarns opplevelse av egenverdi og mestring i hverdagen. Barnegruppene i norske b...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Ukjent Fylke

UTNAM-Mobilitetsmidler Nord-Amerika innenfor utdanningsforskning

Understanding how to support the early learning opportunities of children from under-resourced communities

Gjennom finansiering i UTNAM har forskere ved Institutt for pedagogikk fått mulighet til å invitere Prof. C Cybele Raver and Dr. Tyler Watts fra New York University til Universitetet i Oslo. I arbeidet med ‘Chicago School Readiness’ prosjektet (CSRP), som ble gjennomført barnehager i høy-risiko ...

Tildelt: kr 96 164

Prosjektperiode: 2019-2020

Sted: Ukjent Fylke

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

International Congress for School Effectiveness and Improvement

I perioden 8-12 januar 2019 vil Universitetet i Stavanger være vertskap for en stor internasjonal konferanse som har som mål å bringe minst 500 mennesker sammen om temaet barnehage- og skoleutvikling. De overordnede temaene for 2019-konferansen er: Equity, Diversity og Sustainability. Jan Egeland...

Tildelt: kr 0,25 mill.

Prosjektperiode: 2019-2019

Sted: Ukjent Fylke

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

Etablere SWAFS samarbeid for å: “expand opportunities for science learning in non-formal settings” Pop-Vit teater fra UiB til folket/skole

Jeg opplever at naturvitenskapen er en nyttig idiot når den fungerer som leverandør av argumenter til å rettferdiggjøre ulikhet og dømme og begrense menneskelig utfoldelse. Jordan B. Peterson og enkelte evolusjonspsykologer mener mennesket oppfører seg på den ene eller andre måten fordi det står ...

Tildelt: kr 4 999

Prosjektperiode: 2018-2019

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Samtavla.no delingsarena? - formidling av hvordan lærere kan utvikle den utforskende læringssamtalen

Samtavla.no delingsarena formidler resultatene fra forskningsprosjektet DiDiAC (Digitale dialoger på tvers av fag). I en medieverden der elever møter et mangfold av kilder, alternative fakta, samt sammenblanding av fakta, meninger og begrunnelser, er trening i kritisk tenkning og trening i utfors...

Tildelt: kr 0,40 mill.

Prosjektperiode: 2018-2020

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Mathematical reasoning with cognitive technology

Digitale verktøy og fremskritt i maskinlæring åpner nye muligheter for å undersøke hvordan vi lærer matematikk og bruker ulike skriftlige representasjoner til å løse problemer (matematisk literacy). I prosjektet Mathematical Reasoning with Cognitive Technology har vi undersøkt hvordan elever, lær...

Tildelt: kr 6,1 mill.

Prosjektperiode: 2018-2022

Sted: Ukjent Fylke

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

ADAPTVURDER - Adaptive vurderingsverktøy for bedre læring

Adaptvurder - adaptive vurderingsverktøy for bedre læring Prosjektet Adaptvurder - adaptive vurderingsverktøy for bedre læring ble startet opp i 2018 og avsluttet i 2023. Målet med prosjektet var å utvikle adaptive digitale vurderingsverktøy i lesing og regning for 3. trinn med utgangspunkt i l...

Tildelt: kr 6,9 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Policy Knowledge and Lesson Drawing in Nordic School Reform in an Era of International Comparison

I en tid med internasjonale sammenligninger forventes det at myndigheter lærer av kunnskaper og erfaringer fra andre land. Målet med prosjektet er å undersøke hvordan beslutningstakere bruker internasjonal evidens og ekspertise for å styre reformarbeid i fem nordiske skolesystemer. På denne bakgr...

Tildelt: kr 11,9 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Getting to the heart of education: Teachers Effects on Student Outcomes, - a longitudinal and observational study

Hva betyr egentlig lærerens undervisning for elevene? Hvilke aspekter ved lærerens undervisning gir elevene læringsutbytte i matematikk og naturfag? Og får elever på skoler med høy andel minoritetsspråklige elever og lav sosioøkonomisk status (SES) forskjellig undervisning enn på skoler med lav a...

Tildelt: kr 11,9 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Persistent Passion for Professional Education - Consequences for student completion and dropout

Prosjektet har studert fullføring og frafall i høyere utdanning. Sammenligning har stått sentralt i prosjektet, både av ulike utdanningsretninger, institusjoner og land. Landene vi har sammenlignet er Norge, Danmark og Storbritannia. Prosjektet har på ulike måter vist at frafall kan skyldes en re...

Tildelt: kr 12,6 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Ukjent Fylke

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Grunnleggende ferdigheter og gjennomføring av videregående opplæring

Det er nasjonal og lokal oppmerksomhet og aktivitet knyttet til det frafallsforebyggende arbeidet i videregående skole. Det Nordiske institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har fulgt 10000 ungdommer i ni år etter ungdomsskolen, og funnet at to av ti ikke har fullført vi...

Tildelt: kr 0,27 mill.

Prosjektperiode: 2018-2021

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Development of numeracy and literacy: Influence from cognitive skills, social background and gender

Å mestre lesing og numeriske ferdigheter er en fundamental del av menneskelig utvikling og utdanning. Dessverre så er mye av den tidligere forskningen befengt med problemer. Et problem er at selv om vi har god forståelse for at lesing og numeriske ferdigheter er sterkt relatert til hverandre, så ...

Tildelt: kr 12,1 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

International student mobility: drivers, patterns and impacts

Internasjonalisering og internasjonal studentmobilitet (ISM) har stått høyt på den utdanningspolitiske agendaen i Norge. Kvalitet, men også relevans, brukes som begrunnelser for å tilrettelegge for ISM. I MOBILITYprosjektet har vi sett på forutsetninger for, og virkinger av, studentmobilitet med ...

Tildelt: kr 11,8 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Acquisition of English in the multilingual classroom

I det siste året av prosjektet har arbeidet vårt fokusert på analyse av gruppeintervju med elever og spørreskjemaer, samt videre analyse av workshoper for lærere. En stor milepæl var utgivelsen av den vitenskapelige monografien Multilingual Approach to Diversity in Education (MADE). A Methodology...

Tildelt: kr 10,8 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

TEACH21st: Teaching and Transfer Effects of 21st Century Skills - Collaborative Problem Solving in Digital Environments

Begreper som dybdelæring, livslanglæring og kompetanser for det 21. århundre har i lang tid florert. Deres aktualitet har blitt forsterket som følge av de raske endringene i samfunnet og kunnskapsutviklingen. I tillegg til fagspesifikke kompetanser, vektlegges viktigheten av blant annet kompetans...

Tildelt: kr 5,6 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Ukjent Fylke

FFL-JA-Forskningsmidlene for jordbruk og matindustri

Farm-based adapted education for pupils in the secondary school

Målet med prosjektet er å undersøke hvordan kvalitetssikrede gårdsbruk (IPT-tilbud) kan benyttes for tilpasset opplæring for elever på ungdomstrinnet. Vi vil undersøke hvordan elevene erfarer opplegget på gården. Tilsvarende vil vi undersøke hvordan pedagogene og gårdbrukerne har opplevd elevenes...

Tildelt: kr 4,7 mill.

Prosjektperiode: 2018-2022

Sted: Ukjent Fylke

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Hvordan kan skrive seg til læring med digitale verktøy bidra til målrettede og medvirkende elever i bergensskolen?

En tidlig morgen på en av barneskolene i Bergen er rektor som vanlig ute for å se til elevene før skoledagen starter. Hun speider ut over skoleplassen og får øye på to av førsteklassingene som står og snakker sammen. Hun går bort til elevene og spør dem om hva de tror de skal gjøre på skolen i da...

Tildelt: kr 0,79 mill.

Prosjektperiode: 2018-2022

Sted: Ukjent Fylke