0 antall prosjekter

TRANSPORT-Transport 2025

Lavere miljøutslipp på norske flyplasser gjennom effektive bakketjenester

Prosjektet vil analysere og simulere hvordan bruk av moderne teknologi på flyplassene kan bidra til å endre rutiner og prosedyrer for bakkeoperasjoner, spesielt vinteroperasjoner. Dette vil bli vurdert hvordan det er mulig å kombinere den software som SINTEF har utviklet gjennom SESAR programmet ...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2024-2024

Sted: Telemark

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Megawatt charging infrastructure for electric heavy-duty transport

Transportsektoren og tungtransporten bidrar til store klimagassutslipp og lokal luftforurensing. For en raskere overgang til nullutslippsløsninger i transportsektoren kreves tilgjengelige og effektive lademuligheter med høy effekt for tungtransporten langs veiene. Mangel på god nok ladeinfrastruk...

Tildelt: kr 37,4 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

TRANSPORT-Transport 2025

Building a legitimate logistics and document system for e-Fuel in Norway

Aviation is a hard-to-abate industry, meaning it is an industry where it is particularly challenging to reduce fossil emissions. The European Union has recognized the challenges related to reducing emissions in aviation, and as a response have developed a comprehensive framework detailing technol...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Exploring preconditions for an integrated safe and smart traffic environment system - for Wildlife collision avoidance.

Norge har et stort antall områder med viltfare langs veier hvor det ikke er kostnadseffektivt å bygge store gjerder eller viltkryssinger. Tilstedeværelsen av dyreliv langs åpne veier kan forårsake trafikkkollisjoner med dyreliv, skape stress og skape farlige situasjoner for sikkerheten til både m...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

TRANSPORT-Transport 2025

Potensialet for null- og lavutslippsteknologier i norsk innenriks luftfart

Norsk luftfart er et stort økosystem der mange ulike aktører samarbeider for å frakte passasjerer og gods trygt, punktlig og effektivt gjennom luften. Helt fra sin spede start, har luftfarten vært avhengig av fossilt flydrivstoff. I 2020 ble norske luftfartsaktører enige om å gjøre luftfarten i N...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Etablere Additiv tilvirkning av flymotorkomponenter i Norge

GKN Aerospace Norway ønsker å etablere en produksjonslinje for additiv tilvirkning (AM) av store emner for jetmotorkomponenter. For å komme dit må vi bygge kompetanse, utvikle prosessen og anskaffe riktig industriell infrastruktur. Dette er ikke gjort før i verden, og det er derfor viktig med til...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Buskerud

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Infrastructure for low- and zero-emission solutions in coastal shipping

I REFUEL-prosjektet har forskning, industri og statlige institusjoner gått sammen for å gjøre lavkarbon- og nullutslippsløsninger til et realistisk alternativ for kystflåten. Fyllestasjoner for disse drivstoffene er ennå ikke tilgjengelige. Å konvertere fartøyene fra fossilt brensel til nullutsli...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

TRANSPORT-Transport 2025

Resilience and Reliability Improvement of CORS Network Based Services for Automated and Autonomous Transportation Operations

GNSS korreksjonstjenester må stadig tilpasse seg nye krav og behov fra massemarkedet, drevet av en eksplosiv vekst av bruksområder for autonomi innenfor samferdsel, maritim sektor og luftfart. Mange eksisterende operasjoner i transportsektoren drar nytte av høy-presisjons korreksjonstjenester som...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Seamless human-machine teaming for safe and scalable operation of autonomous passenger ferries

Autoteaming-prosjektet skal utvikle nye teknologier for sømløst menneske-maskin-samarbeid for å akselerere den digitale transformasjonen av Norges maritime industri. Nyere teknologiske fremskritt innen maskinautonomi har vist potensialet til å forbedre maritime operasjoner betydelig ved å forbed...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Safe and Resilient Control Systems for Autonomous Ships

Bruk av digitale løsninger kan være med på å muliggjøre bærekraftig sjøtransport. For å sikre et vellykket grønt skifte, må vi utnytte de mulighetene teknologien gir oss, slik som beslutningsstøttesystemer og autonome skip, for energisparing og utslippsreduksjon. Det er også, imidlertid slik, at ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

Building capacity for transformative action in energy transitions

Diskusjoner rundt energi- og klimaomstilling i transport har i hovedsak fokusert på elektrifisering og alternative energibærere. Å redusere energibehov gjennom redusert etterspørsel etter transport har vært mindre diskutert, da dette vil kreve kontroversielle tiltak som griper inn i befolkningens...

Tildelt: kr 10,1 mill.

Prosjektperiode: 2023-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

TRANSPORT-Transport 2025

Mapping Cycling and Walking Crashes by new Smart Tools

I prosjektet «Kartlegging av sykkel- og fotgjengerulykker med nye smarte verktøy (CyWalk)» skal vi ta i bruk et nytt registreringsverktøy for å registrere ulykker til fots og med sykkel, elsparkesykkel og andre former for mikromobilitet. Slike ulykker og skader registreres i svært liten grad i da...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Air-lubrication for oceangoing vessels

Prosjektet har som mål å redusere drivstofforbruket fra havgående fartøy, noe som er et nødvendig bidrag til nullutslippsskipsfart. Mer enn 70% av motstanden til havgående fartøy er overflatefriksjon. Påføring av effektiv luftsmøring reduserer friksjonen. Nåværende luftsmøresystemer (ALS) rapport...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Virtual-Eye - Learning from human eye scanpaths for optimal autonomous search

Nye søkealgoritmer inspirert av baner øyets blikk følger, blikkbaner, åpner for en rekke potensielle bruksområder i autonome robotsøk hvor søketiden er kritisk, for eksempel måldeteksjon i overvåkingsapplikasjoner og visuell skanning for selvkjørende biler. Matematisk forskning har en tendens til...

Tildelt: kr 11,8 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Phased-array radio systems for resilient localization and navigation of autonomous systems in GNSS-denied environments

Autonome roboter og farkoster har behov for å kunne navigere sine omgivelser med høy nøyaktighet, sikkerhet og oppetid. Dette betyr at de blant annet må ha kontinuerlig tilgang på et pålitelig posisjons- og navigasjonsestimat. Satellittnavigasjonssystemer (f.eks. GPS) er standardkilden for posisj...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

TRANSPORT-Transport 2025

Sound TRAnsport NETworks (S-TRANET): Establishing the cause of hazard events on railway infrastructure using a distributed sensor network

En stor utfordring innen drift og vedlikehold av jernbanenettverk er håndtering av vann. Avløpssystemer som består av en kombinasjon av stikkrenner, grøfter, fyllinger og dreneringsrør er avgjørende for sikker drift av jernbanenettet. Dårlig design, eller mangel på vedlikehold av drenering, kan f...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Vestland

TRANSPORT-Transport 2025

SustainAir: Transforming Last-Mile Logistics with Sustainable Drone Solutions

The pre-project’s primary objective is to explore the feasibility and value of using drones for home delivery in suburbs. Drone flights in cottage areas are optimal for testing as the building density resembles that of the suburb, but involves a lower risk due to the asynchronous periods people s...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

OpenRemote - Harmonising design of remote connected maritime workstations

Det er en økende trend å fjernstyre skip, droner og annet maritimt utstyr fra landbaserte arbeidsplasser. Disse nye arbeidsplassene består vanligvis av programvare og maskinvare levert av flere uavhengige selskaper. Dette kan føre til utfordringer for operatører som trenger å lære flere forskjell...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

KLIMAFORSK-Stort program klima

Flying less and well-being. Engaging Norwegians in reducing the flight intensity of social practices.

Målet med FLYWELL er å engasjere mennesker og organisasjoner i Norge i å redusere miljøbelastningen av fly-intensive hverdagspraksiser. Flyreiser er for mange knyttet til livskvalitet og glede. Når vi flyr på grunn av arbeid, idrett, fritid eller familie opplever vi ofte slektskap, tilhørighet, g...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

Norway in the European green transition - Strategies and policy measures combining cost-effective emission reduction with high acceptability

Ei grøn omstilling i Europa avheng av effektive og sosialt akseptable strategiar og politikk. Noreg må avvege nasjonale interesser med EU sine interesser og internasjonalt samarbeid om klimapolitikk. Tre sektorar er valt ut fordi dei er viktige for Noreg, er eksponert for klima- og energipolitikk...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Veikart for e-Fuels for flyindustrien i Midt-Norge

E-Fuels er flydrivstoff som kan redusere utslippene fra flyindustrien allerede i dag. E-Fuels har mye lavere utslipp en konvensjonelle fossile drivstoff. E-Fuels er imidlertid signifikant dyrere og det mangler storskala anlegg for produksjon for å møte markedets utslippsreduksjonsmål. Det er beho...

Tildelt: kr 0,39 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

Ukjent-Ukjent

WaveFin - Baugfoiler for havgående fartøy i lav fart

Det har vært kjent siden 1800-tallet at man kan utnytte bølgeenergi til fremdrift av skip ved å installere baugfoiler. Konseptet er testet i mindre skala flere ganger, men Wavefoil™ er foreløpig det eneste baugfoil-produktet på markedet som utnytter bølgeenergi. Wavefoil™ består av stive (ikke-ro...

Tildelt: kr 3,4 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Møre og Romsdal

TRANSPORT-Transport 2025

Automatic Monitoring of Electronic Road signs towards smart roads (AutoMERS)

Elektroniske veiskilt (EV) er i dag teknologisk avanserte, med grafikk og tekst som gjør det lettere for trafikanter å forholde seg til informasjon og varsler. Ytre eller indre påvirkning av det elektroniske systemet kan imidlertid føre til feilfunksjon. Overvåking av trafikkskilt, inkludert EV...

Tildelt: kr 7,3 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Vestland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Metodikk for vurdering av ballastpukk i eksisterende spor.

Det eksisterer i dag et stort behov for økt kunnskap om ballasten i jernbanespor og dens vedlikehold. Formålet med dette prosjektet er å utvikle en metodikk for vurdering av ballastkvalitet basert på lokale forhold som klima, terreng, vegetasjon og trafikkbelastning, og kvalitative data om ballas...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Innlandet

ENERGIX-Stort program energi

Nordic Hydrogen Hubs - Roadmaps towards 2030 and 2040

Hydrogen er ventet å spille en avgjørende rolle om man skal nå nasjonale og internasjonale utslippsmål innen 2050. Ikke bare vil det være viktig å fortsette utviklingen av teknologier for å produsere, bruke, transportere, og lagre hydrogen. Det vil også være essensielt å ha vel-definerte hydrogen...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

TRANSPORT-Transport 2025

Veiprising for massemarkedet

Veiprising i Norge er aktualisert gjennom konseptutvalgsutredningen som var ferdig høsten 2022. Den fokuserte på hvordan reduserte inntekter fra veibruksavgift kan kompenseres med veiprising. I dag gir veibruksavgiften staten inntekter fra drivstoff på ca. 15 milliarder kroner i året. Når flere o...

Tildelt: kr 5,2 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

EUROSTARS-EUROSTARS

Development of an innovative Bi-Directional MIMO DC-DC Converter for Smart Lampposts, EV Charging and V2G/X Infrastructures

Hovedmålet med BiDCharge-prosjektet er å utvikle et kostnadseffektivt og energieffektivt toveis konverteringssystem for et intelligent gatebelysnings-/ladenettverk som øker pålitelighet, motstandskraft og stabilitet i nettet og har høy tilpasningsevne til variable belastninger. Produktet kobler s...

Tildelt: kr 5,5 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Profitable city-friendly micromobility

Introduserer PROCITY: Revolusjonerer Mikromobilitet for Effektivitet og Bærekraft PROCITY er et banebrytende forskningsprosjekt som fokuserer på å forbedre mikromobilitet, som for eksempel sykkel- og sparkesykkel-deling programmer. Ved å ta tak i kostnadsdrivere som rebalansering, vedlikehold og...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo

MILJØFORSK-Miljøforskning for en grønn samfunnsomstilling

Climate Invasives --- MINIMIZING THE NEGATIVE EFFECTS OF CLIMATE CHANGE-INDUCED SPREAD OF INVASIVE ALIEN SPECIES TO MARINE PROTECTED AREAS

Akvatiske invasive arter er en av de største truslene mot biologisk mangfold i havene. Et av hovedtiltakene innenfor marine strategier for å bevare biologisk mangfold er å etablere marine verneområder (MPA). MPA er områder med høyt biologisk mangfold, og det er derfor viktig å etablere effektive ...

Tildelt: kr 3,9 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Vestland

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Ocean Charger - maritim verdikjede for havvind med offshore energioverføring

Havvind er ansett som et av de raskest voksende områdene i den grønne omstillingen, og derfor er det også fokus på klimagassutslippene fra skip som er involvert i installasjon, idriftsettelse og vedlikehold av vindparkene. Siden elektrisk kraft er tilgjengelig på vindparkene, er det mulig å lade ...

Tildelt: kr 21,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Møre og Romsdal