0 antall prosjekter

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Rising to the challenge: Academic resilience in mathematics and science among disadvantaged students (ARISE)

Utdanning åpner dører til en lysere fremtid. For mange elever er imidlertid veien til suksess utfordrende, særlig gitt utfordringene som pandemien og energikrisen har medført. Dette er enda vanskeligere for elever fra lavinntektsfamilier. Likevel, selv med begrensede ressurser, er det noen eleve...

Tildelt: kr 6,4 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

STAGE. STarting AGe and Extramural English: Learning English in and outside of school in Norway and Flanders

I Norge møter barn engelsk hver dag gjennom blant annet å lytte til musikk, å strømme medieinnhold og spille online-spill. For å beskrive slike aktiviteter som barn deltar i bare fordi de ønsker det, bruker vi termen ekstramural engelsk (EE, "engelsk utenfor murene" av klasserommet). Barn kan lær...

Tildelt: kr 11,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

LANGUAGES: Comparing language use and instruction across contexts

I LANGUAGES søker vi å identifisere likheter og forskjeller i hvordan to av verdens mest talte og underviste språk – engelsk og fransk – undervises i europeiske klasserom. Ved å sammenligne ulike kontekster, gir LANGUAGES et innovativt blikk på språkundervisning. Prosjektet studerer språkundervis...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Co-constructing mathematics motivation in primary education. A longitudinal study in six European countries

Å være kompetent i matematikk hjelper oss med å løse problemer og utvikle analytiske ferdigheter. Selv om hjemmemiljøet kan gi et grunnlag for matematikkutvikling, er skoler og lærere avgjørende i denne prosessen. Vi vet mindre om utviklingen av motivasjon for matematikk enn utvikling av matemati...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Synthesizing research on teaching quality

Forskning på undervisning har lenge vært hemmet av konkurrerende teoretiske paradigmer og metodiske tilnærminger, tematisk og metodisk fragmentering, samt utilstrekkelig infrastruktur for deling og tilgjengelig gjøring av data. SYNTEQ prosjektet tester ut en modell for syntetisering av forskning ...

Tildelt: kr 8,9 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Professional Actors’ Work on Retaining Students in Secondary Education

I forskningsprosjektet Professional Actors' Work to Retain Students in Secondary Education (ProAct) har vi som mål å identifisere og beskrive lovende praksiser der skoleledere og lærere jobber sammen med skolemyndigheter og andre offentlige instanser og aktører for å beholde elevene i videregåend...

Tildelt: kr 11,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2025

Sted: Oslo

IS-DAAD-Forskerutveksl. Norge-Tyskland

Digital and inclusive challenges for Norwegian and German Learning and Education

Adequate education for Europe is ensured through language teaching for all. However, the demands and implementation of inclusive teaching diverge greatly, since legislation and the implementation of joint schooling are regulated differently in different countries or, as a result of federalism (e....

Tildelt: kr 47 567

Prosjektperiode: 2020-2023

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Developing new tools for mentoring in teacher education: preference screening, learner assessment and structured video-use

Verktøy for veiledning Prosjektet utvikler forskningsbaserte verktøy for veiledning av lærerstudenter i praksis og på campus, og veiledning av nyutdannede lærere. Vi undersøker hvordan verktøyene kan styrke nye læreres faglige utvikling. Videre undersøker vi hvordan verktøyene kan bidra til nye l...

Tildelt: kr 5,8 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Getting to the heart of education: Teachers Effects on Student Outcomes, - a longitudinal and observational study

Hva betyr egentlig lærerens undervisning for elevene? Hvilke aspekter ved lærerens undervisning gir elevene læringsutbytte i matematikk og naturfag? Og får elever på skoler med høy andel minoritetsspråklige elever og lav sosioøkonomisk status (SES) forskjellig undervisning enn på skoler med lav a...

Tildelt: kr 11,9 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Oslo

KINA-Kina-programmet

Statsstipend Kina: Zhang Yu

...

Tildelt: kr 0,22 mill.

Prosjektperiode: 2017-2018

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Bringing Teacher Education Forward: National and International Perspectives

PRAKUT programmet bevilget høsten 2011 midler til fire forskningsprosjekter (TasS; TPQ; ECTE, CATE) med fokus på lærerutdanning for perioden 2012-2016. Med dette tok norsk forskning på lærerutdanning et stort skritt framover. ProTed - Senter for Fremragende lærerutdanning - ble opprettet senhøst...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2016-2017

Sted: Oslo

PUBL-Publisering/prosjektinform

Søknad om tidskriftstøtte til Acta Didactica Norge

Acta Didactica Norge startet opp i 2007, og første utgave hadde tre artikler og en bokanmeldelse. I 2014 hadde dette blitt utvidet til to utgaver, ett av disse et temanummer, med tilsammen 30 artikler. Tidsskriftets redaksjon har som mål å øke antallet utgitte artikler noe, og fremfor alt, ytterl...

Tildelt: kr 65 000

Prosjektperiode: 2016-2017

Sted: Oslo

FORINFRA-Nasj.sats. forskn.infrastrukt

eInfrastructure for Video Research

Bruken av videodata / kontekstsensitive data har eksplodert innen forskning i HUMSAM fagene. En av utfordringene med denne type data er at de inneholder gjenkjennbar og personsensitiv informasjon. Fragmentering og manglende rutiner for lagring, behandling og gjenbruk av denne type data er videre...

Tildelt: kr 10,6 mill.

Prosjektperiode: 2016-2022

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Representasjon og deltakelse i naturfag

REDE: Tema og fokus Det å beherske visuelle uttrykksformer som bilder, simuleringer, diagrammer og grafer utgjør en viktig naturfaglig kompetanse. REDEs overordnede mål er å styrke bruk av ulike representasjonsformer som verktøy for læring. Det overordnede temaet i REDE er knyttet til forskjelli...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2016-2019

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Lærervurdering som verktøy for læreres og lærerstudenters profesjonelle utvikling

Lærervurdering er et fenomen og en praksis som har fått økt aktualitet i både i den norske og den internasjonale utdanningsdebatten i de senere årene. Lærervurdering kan brukes som ledd i kompetanseutvikling og dermed et verktøy for bedre praksis og profe sjonsutøvelse. Forprosjektet knytter derm...

Tildelt: kr 0,30 mill.

Prosjektperiode: 2014-2015

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Education, governance and inspection within a transnational and cross-disciplinary context

Traditionally the governance of education, including educational inspection, falls under the formal competency of national authorities. In accordance with professional-bureaucratic regimes, it is practice in European countries for state authorities and p rofessional agencies to produce policy do...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2014-2014

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Budding Science and Literacy - Forskerføtter og leserøtter tilbake til klasserommet. Undervisningsmateriell utvilet på basis av forskning.

Prosjektbeskrivelse Forskerføtter i naturfag Utforskende arbeidsmåter og grunnleggende ferdigheter I denne prosjektbeskrivelsen skisserer vi bokprosjektet Forskerføtter i naturfag ? en praksisnær bok om utforskende arbeidsmåter og grunnleggende ferdighe ter i naturfag for lærerstudenter og natu...

Tildelt: kr 95 103

Prosjektperiode: 2013-2017

Sted: Oslo

FRISAM2-FRIPRO forskerprosjekt, samfunnsvitenskap

Linking Instruction and Student Achievement

Prosjektet viser til flere interessante resultater om koblingen undervisning og elevenes læring generelt og fagspesifikk undervisning spesielt: -Systematiske analyser av lærernes undervisning i lesestrategier i norskfaget viser at det gis relativt lite eksplisitt strategiundervisning i norske u...

Tildelt: kr 8,5 mill.

Prosjektperiode: 2013-2020

Sted: Oslo

IS-NAD-Samarbeid med NORAD-land

Comparative Study on Foreign Language Teaching Model and Intercultural Integration, Kinesisk statsstipend 2012/2013

...

Tildelt: kr 0,13 mill.

Prosjektperiode: 2012-2013

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Coherence and Assignments in teacher education

The overall aim of the project is to investigate the degree to which different teacher education programs are coherent, are built around a shared vision of good teaching, and provide opportunities to learn that are grounded in practice. The project analyzes program features and instructional pr...

Tildelt: kr 4,8 mill.

Prosjektperiode: 2012-2017

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Legal Standards and Professional Judgment in School Leadership

Prosjektet har undersøkt hvordan ledere på ulike nivåer i skolen fortolker og håndhever lovverket i arbeidet med tilpasset opplæring, elevenes psykososiale miljø og spesialundervisning. Problemstillingen angår forholdet mellom utforming og bruk av rettsregler og rettslig skjønn og de profesjonell...

Tildelt: kr 6,5 mill.

Prosjektperiode: 2011-2017

Sted: Oslo

IS-BILAT-Mobilitet Norge-USA /Canada

Constructing Identity with L2: Pronunciation and Attitudes among Norwegian Learners of English

There is at present no official pronunciation model in the English school subject. There appear to be very diverse practices among teachers of English regarding demands to second language (L2) pronunciation. Pupils seem to have the impression that British English is the prevailing school norm an...

Tildelt: kr 0,18 mill.

Prosjektperiode: 2010-2011

Sted: Oslo

IS-JSPS-JSPSmobilitet fra Japan

Miyake, Shiho, JSPS-FY2008, short-term - Exploring ideas of evaluation scheme for Public Understanding of Science (PUS)

...

Tildelt: kr 64 540

Prosjektperiode: 2008-2008

Sted: Oslo

SAMF-Fagkomiteen for samfunnsvitenskap

Democracy, social inequality and learning in transition

The theme of this prosject is to contribute to the research on political socialization in the fields: - educational and social inequality and political socialization research. - the transitional learning perspectives on political socialization rese arch. - further develop the resesearch o...

Tildelt: kr 44 999

Prosjektperiode: 2008-2008

Sted: Oslo

FORMNT-Formidlingsprogrammet MNT

Hva sier internasjonale studier som Eurobarometer og ROSE om den norske befolknings forhold til vitenskap, teknologi og samfunn?

Hva sier internasjonale studier som Eurobarometer og ROSE om den norske befolknings forhold til vitenskap, teknologi og samfunn? Det er mange forestillinger og myter knyttet til en 'realfag-krise' i Norge. Det er viktig at de tiltak man setter inn for å bedre situasjonen er basert på en god besk...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2006-2006

Sted: Oslo

UTDANN-Utdanning og læring

PISA+: A research project to pursue problematic PISA findings in the Norwegian context

...

Tildelt: kr 3,6 mill.

Prosjektperiode: 2003-2008

Sted: Oslo

SAMF-Fagkomiteen for samfunnsvitenskap

Developing and sustaining successful school leadership

Prosjektet inngår i det internasjonale forskningsprosjektet Successful School Leadership Project hvor forskere fra UK, Canada, USA, Australia, Hong Kong, Danmark, Sverige og Norge deltar. Hensikten har vært å: - Analysere den ledelsespraksis som manifeste rer seg i gode skoler - Utforske oppfatni...

Tildelt: kr 2,7 mill.

Prosjektperiode: 2003-2006

Sted: Oslo

F-DIDA-Naturvitenskap, didaktikk

The Relevance of Science Education: ROSE

The Relevance Of Science Education: ROSE is an international comparative project that sheds light on factors of importance to the learning of and interest in science and technology. ROSE covers a wide range of countries from all continents. Key inte rnational research institutions and indiv...

Tildelt: kr 1,3 mill.

Prosjektperiode: 2001-2004

Sted: Oslo