0 antall prosjekter

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Digital Fuel Passport

Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) har satt et mål om å redusere klimagassutslippene (GHG) fra skipsfarten med 50 % innen 2050 sammenlignet med 2008-nivået. For å oppnå dette, innfører IMO avkarboniseringsregler, inkludert bruk av alternative drivstoff og krav om å regne ut drivstoff...

Tildelt: kr 8,5 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Assessment of ship hull Integrity based on a Digital Twin

Maritim- og offshoreindustrien har etterlyst en mer strukturert metode, som utnytter dagens teknologiske potensial, for å registrere og få tilgang til informasjon om fartøyets skrogtilstand. Utviklingen av en digital tvilling for vurdering av fartøyets skrogtilstand er et svar på dette som har fl...

Tildelt: kr 14,2 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

SteelWave High Volume Wireless Communication Platform for Steel Environments (HWC-SE)

Trådløs kommunikasjonsrevolusjon i maritim industri Scandinavian Reach Technologies leder et banebrytende prosjekt for trådløs kommunikasjon i stålkonstruksjoner, som skip. ScanReach fokuserer på å forbedre sitt produkt for trådløs tilkobling om bord (OWC) for å møte de økende kravene fra den ma...

Tildelt: kr 5,8 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Autonomous Underwater System for Targeted Assessment and Repair

Prosjektet AQUASTAR søker å utvikle teknologi som muliggjør lokalisering og reparasjon av hull i oppdrettsnøter. Dette omfatter bruk av ubemannede undervannsfartøy samt utvikling av systemer for automatisk deteksjon av hull, hullreparasjonsverktøy og styringssystem for både undervannsfartøy og en...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Arrangementsstøtte til konferansen MTEC/ICMASS i 2024

Som del av forskningssamarbeidet mellom Norge og Singapore har MTEC-konferansen (International Maritime-Port Technology Conference) vært arrangert stort sett annethvert år i henholdsvis Singapore og Norge. Det er bestemt at MTEC 2024 skal holdes i Trondheim i dagene tirsdag 29. og onsdag 30. okto...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2024-2024

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Novel Maritime Condition monitoring technology by acoustic emission and machine learning processing for Lifetime Optimisation.

Skipsfremdriftssystemer, som motorer og thrustere, er avgjørende for trygg fremdrift av sjøfartøy. Til sammen med utstyr som ankervinsjer og pumper, spiller roterende utstyr viktige roller for skipets sikkerhet, drift og levetid. I maritim industri brukes i dag vanligvis både inspeksjonsrutiner o...

Tildelt: kr 15,6 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

System for kontinuerlig monitorering av utslipp på skip

I prosjektet N2OCEMS skal det utvikles en gassanalysator og et prøvetakingssystem som måler faktiske utslipp av miljøgasser på skip. Analysatoren skal demonstreres i et pilotanlegg. Gassene som skal måles er N2O i tillegg til de vanlige gassene for utslipp, som CO, CO2, NO, NO2, SO2 og CH4. Ved i...

Tildelt: kr 10,2 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Pulse-jet propulsion for commercial ships

Et nytt fremdriftssystem inspirert av svømmeteknikken til blekkspruter og maneter kan føre til betydelig redusert drivstofforbruk og CO2 utslipp for moderne skip. Disse dyrene beveger seg fremover ved å først suge vann inn i et hulrom i kroppen for deretter presse det ut med høyere hastighet. Re...

Tildelt: kr 6,4 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Cost-effective, Safe and AI-based Autonomy Software for Ships

Det er et globalt voksende behov for effektiv, trygg og bærekraftig vannbåren mobilitet. Samtidig er det et behov for å redusere karbonutslippene fra sjøfartsindustrien. Utslippsreduksjon i vannbåren mobilitet medfører betydelige kostnader og kan bare realiseres dersom det kombineres med mer effe...

Tildelt: kr 15,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Bevegelseskompensert landingssystem for maritime droneoperasjoner

Offshore havvind er en raskt voksende industri, og behovet for å inspisere vindturbinene jevnlig er stort. Tradisjonelt har dette blitt gjort av klatrere, men dette er en risikofylt og arbeidskrevende prosess. Droner kan være et alternativ, men de er også utsatt for risiko for å gå tapt eller ska...

Tildelt: kr 5,9 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Nødslepsoppkopling for skip uten IMO krav til spesifikt nødslepsystem (Emergency Towing System)

Drivende skip utgjør en fare for kollisjoner med andre skip og havinstallasjoner samt grunnstøtinger med etterfølgende miljøforurensning. Basert på statistikk innsamlet av Kystverket ligger nivået for hendelser med drivende skip rundt 0,15% av total trafikk innenfor norsk territorialgrense. Å kun...

Tildelt: kr 3,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Next Generation Smart Shipping and Navigation Conference

Applications of big data and artificial intelligence (AI) are revolutionizing the maritime industry. Such applications are evident in digital transformation in maritime industry, analysis of automatic identification system (AIS) data, optimization of energy efficiency of vessels, and various pred...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Infrastructure for low- and zero-emission solutions in coastal shipping

I REFUEL-prosjektet har forskning, industri og statlige institusjoner gått sammen for å gjøre lavkarbon- og nullutslippsløsninger til et realistisk alternativ for kystflåten. Fyllestasjoner for disse drivstoffene er ennå ikke tilgjengelige. Å konvertere fartøyene fra fossilt brensel til nullutsli...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Seamless human-machine teaming for safe and scalable operation of autonomous passenger ferries

Autoteaming-prosjektet skal utvikle nye teknologier for sømløst menneske-maskin-samarbeid for å akselerere den digitale transformasjonen av Norges maritime industri. Nyere teknologiske fremskritt innen maskinautonomi har vist potensialet til å forbedre maritime operasjoner betydelig ved å forbed...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Safe and Resilient Control Systems for Autonomous Ships

Bruk av digitale løsninger kan være med på å muliggjøre bærekraftig sjøtransport. For å sikre et vellykket grønt skifte, må vi utnytte de mulighetene teknologien gir oss, slik som beslutningsstøttesystemer og autonome skip, for energisparing og utslippsreduksjon. Det er også, imidlertid slik, at ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Air-lubrication for oceangoing vessels

Prosjektet har som mål å redusere drivstofforbruket fra havgående fartøy, noe som er et nødvendig bidrag til nullutslippsskipsfart. Mer enn 70% av motstanden til havgående fartøy er overflatefriksjon. Påføring av effektiv luftsmøring reduserer friksjonen. Nåværende luftsmøresystemer (ALS) rapport...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

OpenZero – Digital user interface design for energy-conscious and safe maritime operations

Den maritime sektoren må gjøre betydelige endringer for å redusere sitt karbonavtrykk. Digitale brukergrensesnitt er en kritisk komponent i denne overgangen som gjør det mulig for sjøfolk å betjene ny teknologi trygt og effektivt. Etter hvert som nye energieffektive teknologier introduseres i ind...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

WIND - Enabling Zero-Emission shipping with wind-assisted propulsion

Klimagassutslippene fra skipsfarten utgjør rundt 3 prosent av de globale utslippene. På grunn av nye forskrifter må dette reduseres drastisk de kommende årene før det når null innen 2050. Overgangen fra fossile drivstoff til andre energibærere er utfordrende. Batterier krever høye investeringsko...

Tildelt: kr 11,5 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Havforskermøte 2023

Vi vil arrangere Havforskarmøte 2023 på Runde. Norsk havforsking står sterkt internasjonalt, men det er få nasjonale arenaar der havforskarar i Noreg kan samlast for å dele forsking og bygge nettverk. Havforskarmøtet er derfor ein viktig møteplass. Dei ca. 40 - 100 deltakarane kjem frå ulike sekt...

Tildelt: kr 76 137

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

LeaderShip-konferansen 2023

LeaderShip-konferansen 2023 blir den 31. oktober arrangert for 10. gang, på Hotel Terminus i Bergen. Konferansen har et tydelig fokus på forskning og utvikling innen maritime fagområder, og knytter sentrale aktører innen maritim næring sammen med akademia og maritime myndigheter. LeaderShip 2023...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2023-2023

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

System optimisation and stress testing in co-simulations

I prosjektet OptiStress skal vi utforske nye metoder for optimalisering og stresstesting i skipsdesign. Målet er å bidra til å gjøre fremtidens skip sikrere, grønnere og mer kapable. Et moderne skip er et komplekst stykke ingeniørkunst. Enten det utfører installasjoner med millimeterpresisjon på...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

OpenRemote - Harmonising design of remote connected maritime workstations

Det er en økende trend å fjernstyre skip, droner og annet maritimt utstyr fra landbaserte arbeidsplasser. Disse nye arbeidsplassene består vanligvis av programvare og maskinvare levert av flere uavhengige selskaper. Dette kan føre til utfordringer for operatører som trenger å lære flere forskjell...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

The role of SIMulation in assurance of intelligent and comPLEX systems

Selvkjørende og utslippsfrie ferger vil kunne tilby bærekraftig transport for å dekke innbyggeres reisebehov og møte viktige miljøhensyn for byer og lokalsamfunn. Samtidig kan dette føre til mer bærekraftig utbygging av bolig- og næringsareal når nye områder blir tilgjengelig uten de store økonom...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Reducing ship emissions by hull performance sensing during transit

Vedlikehold av overflatene av et skrog er viktig for driftsøkonomien til et skip. I dag gjøres slike vurderinger av dykkere eller ROV piloter. Vurderingene er svært subjektive og omtrentlige. Det er ingen kvantitativ datainnsamling ut over bilder og video. Det er derfor heller ikke automatisert d...

Tildelt: kr 4,8 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Nuclear Propulsion of Merchant Ships 1

Hovedformålet med NuProShip I (Nuclear Propulsion of Merchant Ships 1) er å tilpasse en Generation IV SMR til behovene til internasjonale handelsflåten. Det tekniske startpunktet er en allerede godkjent reaktordesign på ca 25–55 MW. Prosjektet skal således analysere og vurdere gjennomførbarheten ...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Hydrodynamic Aspects of Green Shipping

Nasjonale og internasjonale myndigheter har satt ambisiøse mål for reduksjon av skadelige utslipp fra skip. International Maritime Organization (IMO) har etablert "Energy Efficiency Design Index" (EEDI) som et viktig tiltak for å redusere utslipp av drivhusgasser fra skipsfart. EEDI bestemmer mak...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

A new cost-effective concept for heavy maintenance of Floating Offshore Wind Turbines by use of large OSCV.

Havvind er en viktig del av målet i forhold til å avkarbonisere energisektoren og oppfylle målene for avkarbonisering som er definert i Parisavtalen. Prognosene er godt dokumentert av [GWEC, 2022] og [Regjeringen, 2022] om å overstige mer enn 140 GW innen 2031. Som et resultat av EUs ambisiøse må...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

ICHzero - Integrated cooling and heating for zero-emission operation of offshore ships

I dette innovasjonsprosjektet samarbeider skipsdesignere, redere, utstyrsleverandører og forskere for å utvikle innovative HVAC-designløsninger for å støtte energieffektiv og nullutslippsdrift av SOV-er. For å oppnå dette vil det utvikles en digital tvilling av HVAC-systemet, basert på innsamling...

Tildelt: kr 4,9 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Lokal ultralyd deteksjon i grumsete vann

PortBin seabed skal bli et effektivt verktøy for å få opp kystnært sunket marint søppel, med hovedfokus på havner og elveutløp. I første omgang ned til 15m. Den vil være langt mer effektiv enn alternativene. Mye sikrere og mer skånsomt mot sedimentene enn om dykkere eller annen kjent teknologi sk...

Tildelt: kr 0,12 mill.

Prosjektperiode: 2022-2023

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Energy efficient operation of hydrogen powered vessels

For å redusere utslipp av drivhusgasser innen skipsfart kreves nye drivstoff. For kortere distanser kan bruk av batteri fungere, mens på lengre distanser er hydrogen et alternativ. Kostnadene ved bruk av hydrogen er høyere enn ved bruk av dagens drivstoff så det er derfor viktig å gjøre skipsfart...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Ukjent Fylke