0 antall prosjekter

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

OpenRemote - Harmonising design of remote connected maritime workstations

Det er en økende trend å fjernstyre skip, droner og annet maritimt utstyr fra landbaserte arbeidsplasser. Disse nye arbeidsplassene består vanligvis av programvare og maskinvare levert av flere uavhengige selskaper. Dette kan føre til utfordringer for operatører som trenger å lære flere forskjell...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

The role of SIMulation in assurance of intelligent and comPLEX systems

Selvkjørende og utslippsfrie ferger vil kunne tilby bærekraftig transport for å dekke innbyggeres reisebehov og møte viktige miljøhensyn for byer og lokalsamfunn. Samtidig kan dette føre til mer bærekraftig utbygging av bolig- og næringsareal når nye områder blir tilgjengelig uten de store økonom...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Reducing ship emissions by hull performance sensing during transit

Vedlikehold av overflatene av et skrog er viktig for driftsøkonomien til et skip. I dag gjøres slike vurderinger av dykkere eller ROV piloter. Vurderingene er svært subjektive og omtrentlige. Det er ingen kvantitativ datainnsamling ut over bilder og video. Det er derfor heller ikke automatisert d...

Tildelt: kr 4,8 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Rogaland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

A new cost-effective concept for heavy maintenance of Floating Offshore Wind Turbines by use of large OSCV.

Havvind er en viktig del av målet i forhold til å avkarbonisere energisektoren og oppfylle målene for avkarbonisering som er definert i Parisavtalen. Prognosene er godt dokumentert av [GWEC, 2022] og [Regjeringen, 2022] om å overstige mer enn 140 GW innen 2031. Som et resultat av EUs ambisiøse må...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

ICHzero - Integrated cooling and heating for zero-emission operation of offshore ships

I dette innovasjonsprosjektet samarbeider skipsdesignere, redere, utstyrsleverandører og forskere for å utvikle innovative HVAC-designløsninger for å støtte energieffektiv og nullutslippsdrift av SOV-er. For å oppnå dette vil det utvikles en digital tvilling av HVAC-systemet, basert på innsamling...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Møre og Romsdal

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Nuclear Propulsion of Merchant Ships 1

Hovedformålet med NuProShip I (Nuclear Propulsion of Merchant Ships 1) er å tilpasse en Generation IV SMR til behovene til internasjonale handelsflåten. Det tekniske startpunktet er en allerede godkjent reaktordesign på ca 25–55 MW. Prosjektet skal således analysere og vurdere gjennomførbarheten ...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Hydrodynamic Aspects of Green Shipping

Nasjonale og internasjonale myndigheter har satt ambisiøse mål for reduksjon av skadelige utslipp fra skip. International Maritime Organization (IMO) har etablert "Energy Efficiency Design Index" (EEDI) som et viktig tiltak for å redusere utslipp av drivhusgasser fra skipsfart. EEDI bestemmer mak...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Lokal ultralyd deteksjon i grumsete vann

PortBin seabed skal bli et effektivt verktøy for å få opp kystnært sunket marint søppel, med hovedfokus på havner og elveutløp. I første omgang ned til 15m. Den vil være langt mer effektiv enn alternativene. Mye sikrere og mer skånsomt mot sedimentene enn om dykkere eller annen kjent teknologi sk...

Tildelt: kr 0,20 mill.

Prosjektperiode: 2022-2023

Sted: Vestfold og Telemark

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Studie av bærekraftige fremdriftssystemer for fjernstyrte skip

I forbindelse med prosjektet Reach Remote, ønsker vi å utforske ulike fremdriftssystemer. Utføre studie av bærekraftige fremdriftssystemer for fjernstyrte skip, ved å legge frem mulige fremdriftsløsninger for fartøyet basert på kostnad, utslipp, tilgjengelighet, rekkevidde og teknologiens modenh...

Tildelt: kr 0,20 mill.

Prosjektperiode: 2022-2023

Sted: Rogaland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Energy efficient operation of hydrogen powered vessels

For å redusere utslipp av drivhusgasser innen skipsfart kreves nye drivstoff. For kortere distanser kan bruk av batteri fungere, mens på lengre distanser er hydrogen et alternativ. Kostnadene ved bruk av hydrogen er høyere enn ved bruk av dagens drivstoff så det er derfor viktig å gjøre skipsfart...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Optimized Hydrogen Powered Maritime Mobility

OptHyMob-prosjektet tar sikte på å forske og utvikle programvare som skal brukes til å optimalisere design og drift av hybride systemer bestående av batterier og hydrogen brenselceller om bord på fartøy. Hydrogen brenselcellesystemer er følsomme for lastvariasjoner og har langsom respons og oppkj...

Tildelt: kr 13,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Mer og grønnere maritim eksport

Vi ønsker å ha et arrangement som samler viktige aktører fra næringsliv, forskningsmiljøer og organisasjoner, samt det politiske Norge om bord på "Legacy of The Fjords". En styrket satsing på FoU ift. digitale teknologier som gir insentiver til å investere i nullutslippsfartøy for eksportmarkedet...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2022-2022

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

HullSkater OBstacle avoidance System.

Norge har en sterk og viktig industritradisjon som leverandør av varer og tjenester til et globalt maritimt marked. Spesielt har norske kunnskapsbaserte bedrifter hatt betydelig konkurransekraft og vekstpotensial knyttet til avanserte og innovative produkter. Et eksempel på slike produkter er und...

Tildelt: kr 10,2 mill.

Prosjektperiode: 2022-2024

Sted: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Forskerpool TECO2030

Formålet med prosjektet er å utarbeide forslag til testinfrastruktur ved TECO2030's brenselcellefabrikk, for elektrisk testing av større brenselcellesystemer for skip. Prosjektets FOU-utfordringer er relatert til hvordan testinfrastruktur ved fabrikken best mulig kan emulere de elektriske forho...

Tildelt: kr 0,20 mill.

Prosjektperiode: 2022-2023

Sted: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

NHH shipping conference - LeaderSHIP 2022 8th November

As a business school, one of the key mandates of the Norwegian School of Economics (NHH) is to have an impact in Norwegian society and our key industries. As part of our effort to disseminate relevant and applied research to the industry, NHH has a long-standing tradition of arranging annual ship...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2022-2023

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Transnational cooperation for protecting niche areas from marine corrosion and biofouling by green coatings and new testing technologies

Marin biofouling og korrosjon er to viktige utfordringer for sjøfart, havinstallasjoner og maritim teknologi som blir eksponert for sjøvann. Dyre korrosjonsresistente materialer trengs ofte til små funksjonelle deler og overflater. Nisjeområder innen skip og fiskeoppdrettsanlegg til sjøs er typis...

Tildelt: kr 5,1 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Demonstration of HSS

Den maritime næringen gjennomgår et reguleringsskifte, med strengere krav til energieffektivitet, karbonintensitet og håndtering av biobegroing. Å holde fartøyene undervannsskrog rent har blitt viktigere enn noen gang. Jotun og Kongsberg Maritime har sammen med andre partnere utviklet verdens f...

Tildelt: kr 4,6 mill.

Prosjektperiode: 2022-2024

Sted: Vestfold og Telemark

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Haugesundkonferansen 2023

Haugesundkonferansen tar opp aktuelle temaer i det maritime området. Konferansen er fremtidsrettet der bl.a FoU og innovasjon står sentralt. Norge har en relativ stor maritim industri og interesse. Samarbeid mellom politikk, myndigheter, forskningsmiljøer og næring er viktig for å lykkes i en gl...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2022-2023

Sted: Rogaland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Route optimization integrating low-carbon technologies

Ecorouter skal, I samarbeid mellom skipoperatører Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi, OSM Ship Management og Odfjell Tankers, og forskningspartner SINTEF Ocean, utvikle et software verktøy for shipping ruteoptimering som innpasser lav-karbon teknologier. Prosjektets visjon er å integrere tverrfa...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2024

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

MarTERA LOCOMOTION, Highly durable, low-cost membrane electrode assemblies for maritime fuel cell applications

Den globale maritime transportsektoren slipper ut 2.5% av verdens totale klimagassutslipp. Dette har ført til at diverse nasjonale og internasjonale organisasjoner har iverksatt strategier for å redusere utslippene. For eksempel har The International Maritime Organization innført lovverk for å re...

Tildelt: kr 4,7 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Additiv tilvirkning av maritime reservedeler – En ny digital og bærekraftig forsyningskjede

Wilhelmsen Ships Service opererer verdens største maritime forsyningskjede, og leverer produkter og tjenester til maritim industri fra over 2200 havner i verden. Det er en stor logistisk utfordring å ha reservedeler på plass der og når de trengs. DAVAMS-prosjektet vil støtte opp om en ny digital ...

Tildelt: kr 14,7 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Technology transfer from ballast water to aquaculture water for removal of delousing agents in wellboats and pens

Prosjektet WeBoat jobber for å finne en miljøvennlig rensing av badebehandlingsvann fra avlusning i lakseoppdrett. Lakselus (Lepeophtheirus salmonis og Caligus elongatus) er fortsatt et stort problem i norsk og europeisk akvakultur og en trussel for villaks. Det er vanskelig å fjerne lakselus fra...

Tildelt: kr 5,1 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Sikkert og energieffektivt rutingsystem for skip

Demonstrasjonsprosjektet skal videreutvikle, demonstrere og validere et sikkert og energieffektivt rutingsystem. Tidligere IPN prosjekt viser at det er mulig å oppnå opptil 3% reduksjon i energibruk med små korreksjoner av fart og kurs for en elektrisk bilferge. I dette prosjektet vil løsninger b...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2023

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

GREEn Norwegian LubricANt proDuction

Smøremidler som brukes i skipsfarten er i dag enten basert på mineraloljer eller syntetiske oljer. Mest brukt er mineraloljer. Denne typen smøremidler er svært skadelige for miljøet og livet i havet fordi de er giftige, og har lav biologisk nedbrytbarhet og høy bioakkumulasjon. Det er derfor vikt...

Tildelt: kr 9,7 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

“Automation shift in the maritime sector of the offshore oil and gas industry: assessing risk and safety, protecting labor.”

Den stadig mer gjennomgripende digitaliseringen og automatiseringen av industrielle operasjoner omtales ofte som automatiseringsskiftet. Et viktig inntak for å studere raske endringer av økonomiske systemer og arbeidsrelasjoner finnes i skjæringspunktet mellom det pågående automatiseringsskiftet ...

Tildelt: kr 17,2 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Behavioral change and learning powered by virtual gaming technology and artificial intelligence.

Prosjektet skal undersøke om man får forbedret kvalitet og effektivitet i læringen og bedre resultater og adferdsendring ved bruk av virtuell virkelighet (VR), spillteknologi og kunstig intelligens. Fokuset er hovedsakelig utvikling av ledere med et særskilt fokus på salgledelse. Prosjektet vil h...

Tildelt: kr 5,3 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Improving ship and cargo tracking with multi-source spatial data

Det siste tiåret har det blitt betydelig enklere å følge ferden til store lasteskip over verdenshavene ved bruk av såkalte AIS data (Automated Identification System data) som angir skipets posisjon og med signaler som kan plukkes opp av satellitter. Denne type data har imidlertid flere begrensnin...

Tildelt: kr 16,1 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Design Re-Engineering and Automation for Marine Systems

Forskningsprosjektet skal bygge kunnskap som er nødvendig for å forbedre konkurransekraften til skipdesign i Norge. Dette inkluderer videreutvikling og forbedring av teori om skipdesign, metodikk, verktøy og skipdesignvirksomhet og arbeidsprosedyrer. Funnene vil bli implementert i de relevante de...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Safer, Easier and more Accurate Co-simulations

Norge er en av verdens fremste havnasjoner og har en lang historie med enorme investeringer i infrastruktur og kunnskap bak seg. Men nå utfordres lederrollen av store samfunnsendringer. Dette krever at bransjen skaper nye muligheter, hurtig innovasjon og høyere effektivitet. For å lykkes må vi br...

Tildelt: kr 16,3 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Computational Fluid Dynamics for the Design of Energy Efficient and Environment Friendly Marine Propulsors

Seks industribedrifter i Norge, som leverer propulsjonssystem, har gått sammen med to forskningspartnere for dette prosjektet. Fokuset i prosjektet er utvikling av neste generasjons verktøy for propulsjonsdesign og -analyse til industriell bruk. Dette inkluderer tradisjonell beregningstilnærming ...

Tildelt: kr 13,3 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Møre og Romsdal