0 antall prosjekter

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Fusing AI and Ship Hydrodynamics for Next-Gen Voyage Optimization

Målet for FUSE er å utvikle kunnskap og metoder for energieffektive og trygge skipsoperasjoner ved å kombinere KI og skips hydrodynamikk som muliggjør raske utslippsreduksjoner fra den globale flåten gjennom neste generasjons ruteoptimalisering. Hovedideen er å utvikle metoder for mer nøyaktige...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

TWinYards – Scaling up for offshore wind at Norwegian yards: Efficient operations through digital twins and artificial intelligence

I løpet av de neste tiårene skal det bygges og driftes mange havvindmøller, noe som er viktig for å få til det grønne skiftet. Dette gir mange muligheter for norske verft. Norge er kjent for å være best i verden på design og produksjon av maritimt utstyr, og vi har gode forutsetninger for å lykke...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Sailing with wind-assisted propulsion in realistic wind conditions

Store skip (over 5000 bruttotonn), som containerskip, bulkskip og tankskip står for ca. 90% av karbondioksidutslippene (CO2) forårsaket av den maritime sektoren i dag. For denne typen fartøy er nullutslippsløsninger, som elektrifisering, ikke lett tilgjengelige. Det er derfor avgjørende å finne a...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Haugesundkonferansen aktiviteter i maritim uke 2024

Haugesundkonferansen er en arena som samler en bredde innen det maritime miljø. Bedrifter, FoU miljøer, studenter, rederier, havner, tjenesteleverandører og offentlige etater møter politiske beslutningstagere. Den teknologiske utviklingen innen bærekraftige og smartere løsninger, AI og autonome s...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2024-2024

Sted: Rogaland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Digital Fuel Passport

Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) har satt et mål om å redusere klimagassutslippene (GHG) fra skipsfarten med 50 % innen 2050 sammenlignet med 2008-nivået. For å oppnå dette, innfører IMO avkarboniseringsregler, inkludert bruk av alternative drivstoff og krav om å regne ut drivstoff...

Tildelt: kr 8,5 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Akershus

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Assessment of ship hull Integrity based on a Digital Twin

Maritim- og offshoreindustrien har etterlyst en mer strukturert metode, som utnytter dagens teknologiske potensial, for å registrere og få tilgang til informasjon om fartøyets skrogtilstand. Utviklingen av en digital tvilling for vurdering av fartøyets skrogtilstand er et svar på dette som har fl...

Tildelt: kr 14,2 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Akershus

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

SteelWave High Volume Wireless Communication Platform for Steel Environments (HWC-SE)

Trådløs kommunikasjonsrevolusjon i maritim industri Scandinavian Reach Technologies leder et banebrytende prosjekt for trådløs kommunikasjon i stålkonstruksjoner, som skip. ScanReach fokuserer på å forbedre sitt produkt for trådløs tilkobling om bord (OWC) for å møte de økende kravene fra den ma...

Tildelt: kr 5,8 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Autonomous Underwater System for Targeted Assessment and Repair

Prosjektet AQUASTAR søker å utvikle teknologi som muliggjør lokalisering og reparasjon av hull i oppdrettsnøter. Dette omfatter bruk av ubemannede undervannsfartøy samt utvikling av systemer for automatisk deteksjon av hull, hullreparasjonsverktøy og styringssystem for både undervannsfartøy og en...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Arrangementsstøtte til konferansen MTEC/ICMASS i 2024

Som del av forskningssamarbeidet mellom Norge og Singapore har MTEC-konferansen (International Maritime-Port Technology Conference) vært arrangert stort sett annethvert år i henholdsvis Singapore og Norge. Det er bestemt at MTEC 2024 skal holdes i Trondheim i dagene tirsdag 29. og onsdag 30. okto...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2024-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Bergen International Shipping Conference

Shippingkonferansen har lang tradisjon som en viktig møteplass for den maritime næringen. Den har gjennomgått en gradvis utvikling siden oppstart. I år har vi endret navnet til Bergen International Shipping Conference. Dette gjør vi fordi vi har en visjon om å løfte den til å bli relevant for nær...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2024-2024

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Bevegelseskompensert landingssystem for maritime droneoperasjoner

Offshore havvind er en raskt voksende industri, og behovet for å inspisere vindturbinene jevnlig er stort. Tradisjonelt har dette blitt gjort av klatrere, men dette er en risikofylt og arbeidskrevende prosess. Droner kan være et alternativ, men de er også utsatt for risiko for å gå tapt eller ska...

Tildelt: kr 5,9 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Agder

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Nødslepsoppkopling for skip uten IMO krav til spesifikt nødslepsystem (Emergency Towing System)

Drivende skip utgjør en fare for kollisjoner med andre skip og havinstallasjoner samt grunnstøtinger med etterfølgende miljøforurensning. Basert på statistikk innsamlet av Kystverket ligger nivået for hendelser med drivende skip rundt 0,15% av total trafikk innenfor norsk territorialgrense. Å kun...

Tildelt: kr 3,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Møre og Romsdal

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Novel Maritime Condition monitoring technology by acoustic emission and machine learning processing for Lifetime Optimisation.

Skipsfremdriftssystemer, som motorer og thrustere, er avgjørende for trygg fremdrift av sjøfartøy. Til sammen med utstyr som ankervinsjer og pumper, spiller roterende utstyr viktige roller for skipets sikkerhet, drift og levetid. I maritim industri brukes i dag vanligvis både inspeksjonsrutiner o...

Tildelt: kr 15,6 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Buskerud

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

System for kontinuerlig monitorering av utslipp på skip

I prosjektet N2OCEMS skal det utvikles en gassanalysator og et prøvetakingssystem som måler faktiske utslipp av miljøgasser på skip. Analysatoren skal demonstreres i et pilotanlegg. Gassene som skal måles er N2O i tillegg til de vanlige gassene for utslipp, som CO, CO2, NO, NO2, SO2 og CH4. Ved i...

Tildelt: kr 10,2 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Pulse-jet propulsion for commercial ships

Et nytt fremdriftssystem inspirert av svømmeteknikken til blekkspruter og maneter kan føre til betydelig redusert drivstofforbruk og CO2 utslipp for moderne skip. Disse dyrene beveger seg fremover ved å først suge vann inn i et hulrom i kroppen for deretter presse det ut med høyere hastighet. Re...

Tildelt: kr 6,4 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Buskerud

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Cost-effective, Safe and AI-based Autonomy Software for Ships

Det er et globalt voksende behov for effektiv, trygg og bærekraftig vannbåren mobilitet. Samtidig er det et behov for å redusere karbonutslippene fra sjøfartsindustrien. Utslippsreduksjon i vannbåren mobilitet medfører betydelige kostnader og kan bare realiseres dersom det kombineres med mer effe...

Tildelt: kr 15,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Next Generation Smart Shipping and Navigation Conference

Applications of big data and artificial intelligence (AI) are revolutionizing the maritime industry. Such applications are evident in digital transformation in maritime industry, analysis of automatic identification system (AIS) data, optimization of energy efficiency of vessels, and various pred...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Vestfold

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Infrastructure for low- and zero-emission solutions in coastal shipping

I REFUEL-prosjektet har forskning, industri og statlige institusjoner gått sammen for å gjøre lavkarbon- og nullutslippsløsninger til et realistisk alternativ for kystflåten. Fyllestasjoner for disse drivstoffene er ennå ikke tilgjengelige. Å konvertere fartøyene fra fossilt brensel til nullutsli...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Seamless human-machine teaming for safe and scalable operation of autonomous passenger ferries

Autoteaming-prosjektet skal utvikle nye teknologier for sømløst menneske-maskin-samarbeid for å akselerere den digitale transformasjonen av Norges maritime industri. Nyere teknologiske fremskritt innen maskinautonomi har vist potensialet til å forbedre maritime operasjoner betydelig ved å forbed...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Safe and Resilient Control Systems for Autonomous Ships

Bruk av digitale løsninger kan være med på å muliggjøre bærekraftig sjøtransport. For å sikre et vellykket grønt skifte må vi utnytte de mulighetene teknologien gir oss, slik som beslutningsstøttesystemer og autonome skip, for energisparing og utslippsreduksjon. Samtidig fører økt digitalisering ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Air-lubrication for oceangoing vessels

Prosjektet har som mål å redusere drivstofforbruket fra havgående fartøy, noe som er et nødvendig bidrag til nullutslippsskipsfart. Mer enn 70% av motstanden til havgående fartøy er overflatefriksjon. Påføring av effektiv luftsmøring reduserer friksjonen. Nåværende luftsmøresystemer (ALS) rapport...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

OpenZero – Digital user interface design for energy-conscious and safe maritime operations

Den maritime sektoren må gjøre betydelige endringer for å redusere sitt karbonavtrykk. Digitale brukergrensesnitt er en kritisk komponent i denne overgangen som gjør det mulig for sjøfolk å betjene ny teknologi trygt og effektivt. Etter hvert som nye energieffektive teknologier introduseres i ind...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

WIND - Enabling Zero-Emission shipping with wind-assisted propulsion

Dette prosjektet vil utvikle nye simuleringsverktøy for nøyaktige analyser av vinddrevne skip som inkluderer aerodynamikk, hydrodynamikk, fremdrift, maskineri, kontrollsystem og drift, både for detaljstudier og langsiktig statistisk analyse. Verktøyene vil deretter bli brukt til casestudier av vi...

Tildelt: kr 11,5 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Havforskermøte 2023

Vi vil arrangere Havforskarmøte 2023 på Runde. Norsk havforsking står sterkt internasjonalt, men det er få nasjonale arenaar der havforskarar i Noreg kan samlast for å dele forsking og bygge nettverk. Havforskarmøtet er derfor ein viktig møteplass. Dei ca. 40 - 100 deltakarane kjem frå ulike sekt...

Tildelt: kr 76 137

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

System optimisation and stress testing in co-simulations

I prosjektet OptiStress skal vi utforske nye metoder for optimalisering og stresstesting i skipsdesign. Målet er å bidra til å gjøre fremtidens skip sikrere, grønnere og mer kapable. Et moderne skip er et komplekst stykke ingeniørkunst. Enten det utfører installasjoner med millimeterpresisjon på...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Møre og Romsdal

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

LeaderShip-konferansen 2023

LeaderShip-konferansen 2023 blir den 31. oktober arrangert for 10. gang, på Hotel Terminus i Bergen. Konferansen har et tydelig fokus på forskning og utvikling innen maritime fagområder, og knytter sentrale aktører innen maritim næring sammen med akademia og maritime myndigheter. LeaderShip 2023...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2023-2023

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

OpenRemote - Harmonising design of remote connected maritime workstations

Det er en økende trend å fjernstyre skip, droner og annet maritimt utstyr fra landbaserte arbeidsplasser. Disse nye arbeidsplassene består vanligvis av programvare og maskinvare levert av flere uavhengige selskaper. Dette kan føre til utfordringer for operatører som trenger å lære flere forskjell...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

The role of SIMulation in assurance of intelligent and comPLEX systems

Selvkjørende og utslippsfrie ferger vil kunne tilby bærekraftig transport for å dekke innbyggeres reisebehov og møte viktige miljøhensyn for byer og lokalsamfunn. Samtidig kan dette føre til mer bærekraftig utbygging av bolig- og næringsareal når nye områder blir tilgjengelig uten de store økonom...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Akershus

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Reducing ship emissions by hull performance sensing during transit

Vedlikehold av overflatene av et skrog er viktig for driftsøkonomien til et skip. I dag gjøres slike vurderinger av dykkere eller ROV piloter. Vurderingene er svært subjektive og omtrentlige. Det er ingen kvantitativ datainnsamling ut over bilder og video. Det er derfor heller ikke automatisert d...

Tildelt: kr 4,8 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Rogaland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Hydrodynamic Aspects of Green Shipping

Nasjonale og internasjonale myndigheter har satt ambisiøse mål for reduksjon av skadelige utslipp fra skip. International Maritime Organization (IMO) har etablert "Energy Efficiency Design Index" (EEDI) som et viktig tiltak for å redusere utslipp av drivhusgasser fra skipsfart. EEDI bestemmer mak...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage