0 prosjekter

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Mer og grønnere maritim eksport

Vi ønsker å ha et arrangement som samler viktige aktører fra næringsliv, forskningsmiljøer og organisasjoner, samt det politiske Norge om bord på "Legacy of The Fjords". En styrket satsing på FoU ift. digitale teknologier som gir insentiver til å investere i nullutslippsfartøy for eksportmarkedet...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2022-2022

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Transnational cooperation for protecting niche areas from marine corrosion and biofouling by green coatings and new testing technologies

Marin biofouling og korrosjon er to viktige utfordringer for sjøfart, havinstallasjoner og maritim teknologi som blir eksponert for sjøvann. Dyre korrosjonsresistente materialer trengs ofte til små funksjonelle deler og overflater. Nisjeområder innen skip og fiskeoppdrettsanlegg til sjøs er typis...

Tildelt: kr 5,1 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Forskerpool TECO2030

Formålet med prosjektet er å utarbeide forslag til testinfrastruktur ved TECO2030's brenselcellefabrikk, for elektrisk testing av større brenselcellesystemer for skip. Prosjektets FOU-utfordringer er relatert til hvordan testinfrastruktur ved fabrikken best mulig kan emulere de elektriske forho...

Tildelt: kr 0,20 mill.

Prosjektperiode: 2022-2022

Sted: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Demonstration of HSS

Den maritime næringen gjennomgår et reguleringsskifte, med strengere krav til energieffektivitet, karbonintensitet og håndtering av biobegroing. Å holde fartøyene undervannsskrog rent har blitt viktigere enn noen gang. Jotun og Kongsberg Maritime har sammen med andre partnere utviklet verdens f...

Tildelt: kr 4,6 mill.

Prosjektperiode: 2022-2024

Sted: Vestfold og Telemark

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

MarTERA LOCOMOTION, Highly durable, low-cost membrane electrode assemblies for maritime fuel cell applications

Den globale maritime transportsektoren slipper ut 2.5% av verdens totale klimagassutslipp. Dette har ført til at diverse nasjonale og internasjonale organisasjoner har iverksatt strategier for å redusere utslippene. For eksempel har The International Maritime Organization innført lovverk for å re...

Tildelt: kr 4,7 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Route optimization integrating low-carbon technologies

Ecorouter skal, I samarbeid mellom skipoperatører Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi, OSM Ship Management og Odfjell Tankers, og forskningspartner SINTEF Ocean, utvikle et software verktøy for shipping ruteoptimering som innpasser lav-karbon teknologier. Prosjektets visjon er å integrere tverrfa...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2024

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Additiv tilvirkning av maritime reservedeler – En ny digital og bærekraftig forsyningskjede

Wilhelmsen Ships Service opererer verdens største maritime forsyningskjede, og leverer produkter og tjenester til maritim industri fra over 2200 havner i verden. Det er en stor logistisk utfordring å ha reservedeler på plass der og når de trengs. DAVAMS-prosjektet vil støtte opp om en ny digital ...

Tildelt: kr 15,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Technology transfer from ballast water to aquaculture water for removal of delousing agents in wellboats and pens

Prosjektet WeBoat jobber for å finne en miljøvennlig rensing av badebehandlingsvann fra avlusning i lakseoppdrett. Lakselus (Lepeophtheirus salmonis og Caligus elongatus) er fortsatt et stort problem i norsk og europeisk akvakultur og en trussel for villaks. Det er vanskelig å fjerne lakselus fra...

Tildelt: kr 5,1 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Sikkert og energieffektivt rutingsystem for skip

Demonstrasjonsprosjektet skal videreutvikle, demonstrere og validere et sikkert og energieffektivt rutingsystem. Tidligere IPN prosjekt viser at det er mulig å oppnå opptil 3% reduksjon i energibruk med små korreksjoner av fart og kurs for en elektrisk bilferge. I dette prosjektet vil løsninger b...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2023

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

GREEn Norwegian LubricANt proDuction

Smøremidler som brukes i skipsfarten er i dag enten basert på mineraloljer eller syntetiske oljer. Mest brukt er mineraloljer. Denne typen smøremidler er svært skadelige for miljøet og livet i havet fordi de er giftige, og har lav biologisk nedbrytbarhet og høy bioakkumulasjon. Det er derfor vikt...

Tildelt: kr 9,7 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

“Automation shift in the maritime sector of the offshore oil and gas industry: assessing risk and safety, protecting labor.”

Den stadig mer gjennomgripende digitaliseringen og automatiseringen av industrielle operasjoner omtales ofte som automatiseringsskiftet. Et viktig inntak for å studere raske endringer av økonomiske systemer og arbeidsrelasjoner finnes i skjæringspunktet mellom det pågående automatiseringsskiftet ...

Tildelt: kr 17,2 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Behavioral change and learning powered by virtual gaming technology and artificial intelligence.

Prosjektet skal undersøke om man får forbedret kvalitet og effektivitet i læringen og bedre resultater og adferdsendring ved bruk av virtuell virkelighet (VR), spillteknologi og kunstig intelligens. Fokuset er hovedsakelig utvikling av ledere med et særskilt fokus på salgledelse. Prosjektet vil h...

Tildelt: kr 5,2 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Improving ship and cargo tracking with multi-source spatial data

Det siste tiåret har det blitt betydelig enklere å følge ferden til store lasteskip over verdenshavene ved bruk av såkalte AIS data (Automated Identification System data) som angir skipets posisjon og med signaler som kan plukkes opp av satellitter. Denne type data har imidlertid flere begrensnin...

Tildelt: kr 16,1 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Design Re-Engineering and Automation for Marine Systems

Forskningsprosjektet skal bygge kunnskap som er nødvendig for å forbedre konkurransekraften til skipdesign i Norge. Dette inkluderer videreutvikling og forbedring av teori om skipdesign, metodikk, verktøy og skipdesignvirksomhet og arbeidsprosedyrer. Funnene vil bli implementert i de relevante de...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Intelligent Ship Transport Systems

Skipsfarten spiller en global og ekstremt viktig rolle, ettersom nærmere 90% av verdenshandelen går på kjøl. Dette inkluderer essensiell last slik som mat, drivstoff og medisinsk utstyr. Imidlertid er det også en relativt liten sektor. Det er bare rundt 100 000 skip større enn 100 bruttotonn i in...

Tildelt: kr 11,4 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Safer, Easier and more Accurate Co-simulations

Norge er en av verdens fremste havnasjoner og har en lang historie med enorme investeringer i infrastruktur og kunnskap bak seg. Men nå utfordres lederrollen av store samfunnsendringer. Dette krever at bransjen skaper nye muligheter, hurtig innovasjon og høyere effektivitet. For å lykkes må vi br...

Tildelt: kr 16,3 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Computational Fluid Dynamics for the Design of Energy Efficient and Environment Friendly Marine Propulsors

Seks industribedrifter i Norge, som leverer propulsjonssystem, har gått sammen med to forskningspartnere for dette prosjektet. Fokuset i prosjektet er utvikling av neste generasjons verktøy for propulsjonsdesign og -analyse til industriell bruk. Dette inkluderer tradisjonell beregningstilnærming ...

Tildelt: kr 13,3 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Møre og Romsdal

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

SAFE Maritime Autonomous TEchnology

I det treårige prosjektet «Trygge autonome navigasjonssystemer for shipping» (SAFEMATE) har DNV AS, Bastø Fosen AS, Kongsberg Maritime AS, Kongsberg Seatex AS og Norges Teknisk Vitenskapelige universitet (NTNU) gått sammen for å demonstrere og dokumentere økt sikkerhet og effektivitet ved bruk av...

Tildelt: kr 9,3 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Scalable Autonomy for Urban Passenger Ferries

Morgendagens urbane mobilitetsløsninger er grønne, småskala og tilgjengelige ved behov. For å være økonomisk lønnsomme og skalerbare må de også være selvkjørende. Med brorparten av verdens befolkning bosatt nær vannveier kan elektriske, autonome passasjerferger dermed bidra til å løse globale utf...

Tildelt: kr 15,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

SPERS (Smart Pump Energy Reduction System) - System for skip som vil gi lavere energibruk.

Rederiene er ofte i en konflikt med at de har behov for å vise at de tar miljøvennlige gjør tiltak for å støtte FNs bærekraftsmål og IMO sine ambisjoner om å kutte CO2 og klimagassutslipp, men samtidig må redusere sine kostnader. Målet til prosjektet er å utvikle et dokumentert og velfungerend...

Tildelt: kr 7,4 mill.

Prosjektperiode: 2021-2023

Sted: Møre og Romsdal

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

MarTERA MARINAL, Safe use of aluminium in marine multi-material constructions

Hovedmålet med MARINAL er å øke bruken av aluminiumlegeringer (Al) i marine konstruksjoner. En viktig hindring mot utvidet bruk av Al i marine applikasjoner er usikkerhet om korrosjonsegenskapene. Marine og offshore designkoder og standarder fokuserer på stål og gir ikke nødvendig informasjon om ...

Tildelt: kr 5,7 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Multidisciplinary approach for spray icing modelling and decision support in the Norwegian maritime sector

Sjøsprøytising er en stor utfordring for maritime operasjoner i Arktiske havområder. Å forstå dette fenomenet er viktig i slike områder siden det utgjør en sikkerhetsrisiko og risiko for operasjoner for en stor rekke maritime aktiviteter slik som fiskeri, fiskeoppdrett, skipstransport, havvindmøl...

Tildelt: kr 13,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku - Tromssa ja Finmarkku

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

OpenAR – Framework for augmented reality in advanced maritime operations

OpenAR har etablert infrastruktur for å skisse utvidet virkelighet brukergrensesnitt på en distribuert plattform for VR samarbeide. Plattformen er bygget på resultater fra OpenVR forskningsprosjektet. Plattformen er utvidet til a gjøre det mulig å kople 2D design verktøy direkte til visningsflate...

Tildelt: kr 11,7 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

MarTERA ADRIATIC, cooperAtion unDerwater foR effIcient operATions vehICles

Et distribuert, integrert og koordinert leverandørnøytralt programvarerammeverk som muliggjør UWV-er, fra forskjellige produserer, for å dele (integrere) funksjoner (robotfunksjoner) på en transparent måte. - Et distribuert sett med intelligente komponenter for persepsjon, beslutningstaking og ...

Tildelt: kr 5,7 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Ship operational performance in following seas

Det er mye energi i havbølger, men hittil har lite blitt gjort for å utnytte bølgeenergien til å redusere energiforbruket til skip. Når et skip går i følgende sjø, kan motstand og energiforbruk øke eller minske avhengig av bølgelengden og skipets hastighet. Det kan også være vanskelig å styre ski...

Tildelt: kr 17,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

CCShip - Deploying Carbon Capture and Storage for ships to enable maritime CO2 emission mitigation

Som en effektiv transportmetode har sjøfart vært ryggraden i verdensøkonomien, og utgjør over 75% av den globale handelen per volum. Internasjonal skipsfart er derfor ansvarlig for 2% av de globale klimagassutslippene. For å oppnå målet i Paris-avtalen er det avgjørende å redusere utslipp av driv...

Tildelt: kr 11,2 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Haugesundkonferansen 2022

Haugesundkonferansen er en viktig arena i den maritime klyngen, og årets konferanse spiller sannsynligvis en større rolle enn på mange år. Konferansen tar opp aktuelle temaer i den maritime politikken. Her møtes politiske ledere, havner og rederier, maritime tjenesteleverandører og offentlige ak...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2021-2022

Sted: Rogaland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

FlexiShape™ – Flexible patches for safe ship salvage

FlexiShape er beregnet for reparasjon av skrogskader under vannlinjen fra grunnstøting, kollisjoner og ulykker. Foreløpig er bruk og kapasitet av FlexiShape basert på tidligere erfaringer kombinert med grove teoretiske estimater. For å utforske og dokumentere det fulle potensialet i FlexiShape, i...

Tildelt: kr 3,4 mill.

Prosjektperiode: 2021-2023

Sted: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Automated safety solutions for passenger ferries

AutoSafe sin primære målsetning er å utvikle løsninger for autonom persontransport på sjø med liten eller ingen bemanning ombord. De siste 5-10 årene har verden vært vitne til en betydelig utvikling innen løsninger for autonom sjøbasert transport. Et utviklingsløp hvor norsk maritim næring i d...

Tildelt: kr 11,3 mill.

Prosjektperiode: 2021-2023

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Autonomous Tandem Ocean Mapping

Tenk deg at du vil vurdere innvirkningen av klimaendringer på korallrev. Hvordan ville du gå fram for å kartlegge havbunnen regelmessig? ATOM-prosjektet utvikler et multi-robotsystem for kostnadseffektiv autonom kartlegging av havområder og undervannsstrukturer. ATOM kombinerer et autonomt overfl...

Tildelt: kr 12,5 mill.

Prosjektperiode: 2021-2022

Sted: Trøndelag - Trööndelage