0 antall prosjekter

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

MULTIWRITE - Interactions Between First, Second and Third Languages

Elever i norsk skole skriver mange tekster i språkfagene i løpet av et skoleår. Hvordan påvirkes skrivingen av at elevene har inntil tre språkfag samtidig? Hvordan utvikles elevenes språkferdigheter i språkfagene over tid, og i hvilken grad gir lærere tilbakemeldinger som fremmer læring i og på t...

Tildelt: kr 12,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Teamwork analytics for training collaborative problem solving in professional higher education

Problemløsning i samarbeid med andre og effektivt teamarbeid er viktige kompetanser i et utdannings-og arbeidsliv i stadig endring. Et sentralt spørsmål er hvordan utdanning og etterutdanning kan bidra til å forberede og videreutvikle lærende til slike arbeidsformer. I TeamLearn prosjektet vil v...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

MEMOROBIA: Memorialisation of Romani enslavement in territories of contemporary Romania

De færreste av oss kjenner til at i over 500 år – fra 1300-tallet til 1850-tallet - ble romer holdt som slaver i områder som i dag er en del av Romania. Romer ble behandlet som en vare som kunne kjøpes og selges, og slaveeierne sto fritt til å straffe menneskene de betraktet som sin eiendom. I fo...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Better equipped for school: Identifying children who needs extra language support in preschool

Forskningsprosjektet “Bedre rustet” har som mål å hjelpe barnehagelærere med å identifisere barn som kan ha utbytte av ekstra støtte til språkutviklingen. Noen barn strever med språkforståelse allerede i barnehagealder og dette kan få negative konsekvenser for videre utvikling dersom det ikke opp...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Sustainable design in kindergarten sector through ‘Exploration and Pedagogical Innovation Laboratory’ [EX-PED-LAB]

EX-PED-LAB viser hvordan bruk av verkstedsmetoder kan skape innovasjon, i form av små og større endringer i pedagogisk praksis i barnehage, barnehagelærerutdanning og på andre samfunnsarenaer. I våre verksteder bringer vi sammen lærere, ledere og forskere, også andre samfunnsaktører, som organisa...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Vestland

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Cross-linguistic influence in multilingual acquisition

Tre problemstillinger står sentralt i CLIMA. For det første undersøker vi hvordan grammatiske likheter og/eller forskjeller mellom språkene påvirker innlæringa. Videre undersøker CLIMA hvordan ulike testmetoder reflekterer ulike nyanser av innlærernes underliggende grammatiske kompetanse, for ek...

Tildelt: kr 11,6 mill.

Prosjektperiode: 2021-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The Choice Architecture of Admission to Education (ArcEd)

Utdanningssystemer streber etter å være rettferdige og inkluderende slik at hver enkelt kan nå sitt utdanningspotensial uavhengig av bakgrunn. Europa har imidlertid opplevd en rask økning i økonomisk ulikheten det siste tiåret, og utdanningsulikhet er en viktig bidragsyter. Finnes det utdanningsp...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

READ TO ME – enhancing teachers engaging progress monitoring of struggling readers

Read to me utforsker hvordan man kan støtte unge leseres motivasjon samtidig som deres leseferdighet blir observert og vurdert. Utgangspunktet for Read to me er at leseferdigheter og motivasjon henger tett sammen: Elever som strever med lesing kan oppleve nederlagsfølelser og utvikle lav mestring...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Rogaland

VAM-Velferd, arbeidsliv og migrasjon

Integration as a way to reducing health inequalities among forced migrants: A collaborative and knowledge building project.

Helse blant innvandrere utvikler seg over tid i Norge. Helse og integrering henger sammen på forskjellige måter: god helse kan føre til integrering, men integrering kan også føre til bedre helse. Disse sammenhengene kan likevel gå i begge retninger: dårlig integrering kan gi dårlig helse, som igj...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Vestland

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

DiCoTe: Increasing professional Digital Competence in ECTE with focus on enriching and supporting children’s play with coding toys

Prosjektet har som hovedmål å øke norske barnehagelærerstudenter og barnehagelærerutdanneres profesjonelle digitale kompetanse ved å utvikle ressurser til barnehagelærerutdanningene og implementere disse ressursene i alle institusjoner som tilbyr slik utdanning i Norge. Disse ressursene skal utvi...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Rogaland

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Quality Development through Participation in ECEC Institutions in Norway

Prosjektet 'Kvalitetsutvikling gjennom medvirkning i barnehagen' (KUMBA) ledes av Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) og gjennomføres i samarbeid med barnehagekjeden Espira, Levanger kommune, Nord universitet, en internasjonal partner fra Irland. Målet med prosjektet ...

Tildelt: kr 11,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Artificial Intelligence (AI) for Assessment for Learning (AfL) to Improve Learning and Teaching in 21st Century (AI4AfL)

Forståelsen av å lære å lære er avgjørende for elever i det 21. århundre. Siden 2010 har norske skoler prioritert Vurdering for Læring (VfL) som en strategi for å fremme denne forståelsen. Likevel viser praksis i utdanningssektoren at VfL krever betydelig tid og ressurser. I tillegg må lærere utv...

Tildelt: kr 11,2 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Østfold

VAM-Velferd, arbeidsliv og migrasjon

Well-schooled for Work? School-work and work-school transitions, and the labor market returns to vocational education and training

I industrialiserte land opplever mange med lav utdanning at lønnsutviklingen stagnerer og arbeidsledigheten øker. I Norge øker andelen ledige blant befolkningen i arbeidsfør alder, og pandemien kan ha ført til en ytterligere reduksjon i deltakelsen i arbeidsmarkedet. De som har lav utdanning elle...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Vestland

NAERINGSPH-Nærings-phd

Hvordan hjelpe studenter til å lykkes med å lære

Dette prosjektet ser på hvordan man kan bruke mekanismer og intervensjoner i digitale læringsplattformer for å øke studenters læring og bedre studentenes lærevaner i høyere utdanning. Prosjektet ventes å gi kunnskap som kan brukes til å forbedre digitale læreplattformer samt tradisjonelle og digi...

Tildelt: kr 1,6 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Non-formal faith education, the public school, and religious minorities in Norway

FAITHED-prosjektet studerer barn og unge med bakgrunn i religiøse minoriteter i Norge og deres forhold til religionsundervisning i eget trossamfunn og i offentlig skole. Hva karakteriserer trosopplæringen i disse trossamfunnene? Hvordan forstår og forhandler barna og de unge selv forholdet mellom...

Tildelt: kr 11,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Innlandet

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Student athlete learning, psychosocial development, mental and physical health and well-being in secondary school sport classes

Å gi unge talenter muligheten til å utvikle seg gjennom skolegangen har blitt stadig mer populært. I Norge har dette spesielt slått ut i idrett, hvor mange ungdomsskoler nå tilbyr spesialiserte idrettsklasser for unge som ønsker å satse på sport. I dag har vi 23 godkjente idrettsungdomsskoler i N...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Early educational experiences as a foundation for academic success (MoBaEarlyEd)

Betydning av tidlige erfaringer i barnehage og skole for senere utvikling og utdanning Lav utdanning er assosiert med høy dødelighet og dårligere helse. Kunnskap om hvordan vi best kan støtte barns utdanningsløp fra tidlig alder kan derfor ha store folkehelsefordeler. I Norge går 97% av alle barn...

Tildelt: kr 11,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeidsliv og migrasjon

WHAt we do For a Living: Gender differences in tasks and pay

Selv etter flere tiår med konvergens i utdanningsnivå og sysselsetting mellom kvinner og menn, forblir kjønnssegregeringen på yrke overraskende høy. Kjønnssegregering på yrke er en viktig forklaring på det gjenstående kjønnsgapet i lønn. Samtidig vekker endringer i yrkesstruktur og etterspørsel e...

Tildelt: kr 11,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Admission Impossible? School Choice in European Cities

Fritt skolevalg blir av flere betraktet som en grunnleggende rettighet for elever som ønsker tilgang til den utdanningen som best passer egne kunnskapsbehov og sosiale ferdigheter. I «Admission Impossible» avdekkes det at skolenes inntaksordninger kan ha store både intenderte og uintenderte konse...

Tildelt: kr 12,4 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Vestland

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Multilingualism in Transitions

Å lære seg nye språk kan få stor betydning for individers liv både på kort og lang sikt. Formålet i MultiTrans er å undersøke samspillet mellom individuelle språkvalg, språkpolitiske føringer og sosiale kontekster ved å se på hvordan individer begrunner og opplever valgene de tar i utdanningsløpe...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Behavioral change and learning powered by virtual gaming technology and artificial intelligence.

Prosjektet skal undersøke om man får forbedret kvalitet og effektivitet i læringen og bedre resultater og adferdsendring ved bruk av virtuell virkelighet (VR), spillteknologi og kunstig intelligens. Fokuset er hovedsakelig utvikling av ledere med et særskilt fokus på salgledelse. Prosjektet vil h...

Tildelt: kr 5,2 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Akershus

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Special Needs Education and Inclusion for the 21st Century— Achieving an Inclusive Multi-tiered System of Support

Målet med prosjektet er å etablere et forskningssenter om spesialundervisning og inkluderende praksis for å styrke forskningen innen spesialundervisning og inkludering i Norge. Fem forskningsmiljøer for spesialundervisning i Norge, med Institutt for spesialundervisning ved Universitetet i Oslo so...

Tildelt: kr 32,5 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Oslo

FORNY20-FORNY2020

STUD: Dreamknit - A revolutionary way of designing knitting patterns

Dagens tilbud av strikkeoppskrifter begrenser ofte kunden til et spesifikt design og garn. Vi ønsker å legge til rette for økt kreativt og gi kunder muligheten å ta mer miljøvennlige materialvalg. Dermed har vi utviklet Dreamknit, en innovativ webapplikasjon der strikkere kan kjøpe strikkeoppskri...

Tildelt: kr 1,00 mill.

Prosjektperiode: 2021-2022

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Critical Examination of Race and Racism in Teacher Education (CERiTE)

Rasisme er et vedvarende samfunnsproblem som også kommer til uttrykk i barnehager og skoler. Forskning peker på hvordan det å snakke om rase i Norge er tabubelagt, og at lærere, lærerstudenter og lærerutdannere unngår å snakke om temaer knyttet til rase og rasisme for det som blir beskrevet til å...

Tildelt: kr 12,1 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Innlandet

OFFPHD-Offentlig sektor - ph.d.

Hvordan kommuner kan utvikle lokale modeller for arbeidslivsfaget for å styrke elevers motivasjon og mestringstro for å forhindre frafall

Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan utviklingen av en lokal læreplan for arbeidslivsfaget kan bidra til å styrke elevers motivasjon og mestringstro, gjennom samarbeid med praksisfeltet. Forskningsprosjektet søker å øke forståelsen av arbeidslivsfaget fra elevenes perspektiv, med fo...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Agder

OFFPHD-Offentlig sektor - ph.d.

Lærernes profesjonelle undervisningspraksiser og elevenes læringserfaringer i heldagsskolen.

Doktorgradsprosjektet har som mål å utforske heldagsskolen som arena for lærernes profesjonsutvikling. Problemstillingen for prosjektet undersøkes gjennom tre studier som ser på ulike sider av heldagsskolen og profesjonell utvikling i heldagsskolen. Studie en er utformet som en litteraturgjennomg...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Rogaland

VAM-Velferd, arbeidsliv og migrasjon

Nordic comparative micro-data laboratory for analyses of common shocks: The case of Covid19

De nordiske landene har i mange år vært ledende i bruk av administrative data til forskning. Slike data har i mindre grad blitt brukt til komparative studier på tvers av land. Vi tror det ligger et stort potensiale for å lære mer ved å benytte registerdata fra flere land i sammenheng. Dette har m...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Oslo

FORNY20-FORNY2020

STUD: EdYou - Scaling Individualized Learning

EdYou er et læringsteknologiselskap som utvikler en digital plattform for individuelt tilpasset læring i storskala. Hensikten med løsningen vår er å samle strukturert data fra sentrale aktiviteter i undervisningen, analysere og bearbeide informasjonen, for deretter å kunne presentere verdifull in...

Tildelt: kr 1,00 mill.

Prosjektperiode: 2021-2022

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Virtual Risk Management - exploring effects of childhood risk experiences through innovative methods (ViRMa)

Målet med ViRMa er å undersøke hvordan barn utvikler kompetanse i risikovurdering og risikohåndtering gjennom risikofylt lek og andre barndomserfaringer. I ViRMa skal dette skal undersøkes på en trygg og etisk forsvarlig måte ved bruk av virtuell virkelighet (VR), eye tracking og bevegelsessenso...

Tildelt: kr 12,1 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

VAM-Velferd, arbeidsliv og migrasjon

Sickness in the Family: A Register Study on the Short- and Long-Term Effects of Severe Sickness on Family Members

Selv i en velferdsstat som Norge kan alvorlig sykdom få store innvirkninger på øvrige familiemedlemmers livssituasjon. Mens dette allerede er godt dokumentert i sammenheng med eldre familiemedlemmer med omsorgsbehov, fokuserer dette prosjektet på hvordan alvorlig sykdom påvirker unge familier, de...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo