0 antall prosjekter

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Management for learning: Challenges in ECECs in Norway ("Ledelse for læring: Utfordringer for barnehager i Norge")

Bakgrunnen for prosjektet er barnehagenes økte ansvar for barns læring. Vi har reist spørsmål om hvordan det økte ansvaret har vært fulgt opp og ivaretatt i ulike former for styring og ledelse i barnehagesektoren. Spørsmålet har blitt belyst ved hjelp av dokumentanalyser og materiale som er samle...

Tildelt: kr 8,7 mill.

Prosjektperiode: 2012-2018

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Searching for quality: Relations, play and learning in different group compositions in day care centers for children under the age of three

Forskningsprosjektet Searching for Qualities (2012-2017), (Blikk for Barn), har forskningstema; hvordan kvalitet kommer til uttrykk i barnehagen for barn under 3 år. Hovedprosjektene er "Blikk for vandring", "Det estetiske intervju", "Små barns hverdagsliv i barnehager - deltakelse, tilhørig...

Tildelt: kr 11,4 mill.

Prosjektperiode: 2012-2019

Sted: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Learning in the 21st Century: Capitalizing on students' strengths - compensating for desired capabilities

?Learning in the 21st century? fokuserer på korleis skulen skal handtera dei digitale røynslene til unge menneske på ein måte som styrkjer motivasjon og prestasjonar. Ettersom den digitale eksponeringa kan vera både negativ og positiv, valde me å tilnærma oss oppgåva ved å sjå på måtar skulen kan...

Tildelt: kr 10,8 mill.

Prosjektperiode: 2012-2017

Sted: Vestland

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Coherence and Assignments in teacher education

The overall aim of the project is to investigate the degree to which different teacher education programs are coherent, are built around a shared vision of good teaching, and provide opportunities to learn that are grounded in practice. The project analyzes program features and instructional pr...

Tildelt: kr 4,8 mill.

Prosjektperiode: 2012-2017

Sted: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Early childhood teacher education: students trajectories of learning about children´s literacy

Diskursanalyse og spørreundersøkelse Prosjektet har hatt hovedfokus på barnehagelærerutdanning. Data om barnehagelærerutdanning er samlet inn med forskjellige tilnærminger. Datainnsamlingen startet med dokumentanalyse av de nasjonale fagplanene for førskolelærerutdanning fra 2003. Alle lokale f...

Tildelt: kr 4,5 mill.

Prosjektperiode: 2012-2016

Sted: Vestfold

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Teachers' professional qualification; different forms of preservice programs and different knowledges

Teachers' professional qualifications (TPQ) prosjektet har fokusert på hvordan grunnskole- og barnehagelæreres profesjonelle kvalifikasjoner kan utvikles i spenningsfeltet mellom forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap på høgskole og arbeidsplass, som campus-basert eller arbeidsplass-basert ...

Tildelt: kr 10,2 mill.

Prosjektperiode: 2012-2017

Sted: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

From teachers' teaching to pupils' learning

Resultatene fra TasS prosjektet viser noen lovende endringer i veiledningssamtalene mellom normalsituasjonen og intervensjonen. Disse endringene kan beskrives som noen hovedmønstre som viser seg på tvers av fagene engelsk, kroppsøving og naturfag både i forhold til samtalenes innhold, hva det sna...

Tildelt: kr 9,2 mill.

Prosjektperiode: 2012-2016

Sted: Rogaland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Samspillet mellom lærerens tilbakemelding og elevenes læringsstrategier og læringsresultater

Denne søknaden retter hovedoppmerksomheten mot skoleutvikling rettet mot læreres vurderingspraksis og hvordan dette virker inn på elevenes læringsutbytte. En sammenheng mellom lærerens vurderingspraksis og elevenes læringsutbytte er bredt dokumentert i in ternasjonale litteratur. Vi vet imidlerti...

Tildelt: kr 0,30 mill.

Prosjektperiode: 2011-2011

Sted: Vestland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Forskning i grunnleggende opplæring

Prosjektet er et samarbeid mellom Forskergruppa FiGO (forskning i grunnleggende opplæring), Skrivesenteret og Lilleby skole. Forskergruppa FiGO består av forskere/faglærere fra fagmiljøene norsk, matematikk og pedagogikk ved Høgskolen i Sør- Trøndelag, Av deling for lærer- og tolkeutdanning (HiST...

Tildelt: kr 0,30 mill.

Prosjektperiode: 2011-2011

Sted: Trøndelag - Trööndelage

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Learning in the 21th century: Capitalizing on students' digital strengths; compensating for capabilities that need development (OMRÅDE 4)

The gap noted between the Net Culture and the culture of disciplined instruction in school can easily turn into a conflict with the former gaining the upper hand to the detriment of the acquisition of disciplined knowledge and skill. It is clearly the cas e that the culture of school will have to...

Tildelt: kr 0,30 mill.

Prosjektperiode: 2011-2011

Sted: Vestland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Prosjekt til fordypning som ressurs i fag- og yrkesopplæringen

Prosjekt til fordypning har vært tema for flere forskningsprosjekter ved Fafo og HiAk de siste årene. Forprosjektet vil sammenfatte og bygge videre på kunnskap og erfaringer fra disse prosjektene. Ambisjonen for et hovedprosjekt vil være å utvikle ny fors kningsbasert kunnskap med praktisk releva...

Tildelt: kr 0,30 mill.

Prosjektperiode: 2011-2011

Sted: Akershus

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Læring mellom elev og forsker - et forprosjekt

Forprosjektet skal gi grunnlag for å utarbeide en prosjektsøknad der vi vil studere elevers læringsprosesser og deres læringsutbytte i matematikk og naturfag i utforskende og samarbeidende sammenhenger. Elevene skal samarbeide med havforskere og lære om a rters utbredelse langs kysten ved å obser...

Tildelt: kr 0,30 mill.

Prosjektperiode: 2011-2011

Sted: Vestland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Drama and Creative Learning Processes for Teaching Quality & Democracy, Engaged Learning and improved Learning Outcomes

The pre- project will ends up with an application to PRAKUT for the November deadline. The primary goal for the main project is to create new understanding on how teachers can use creative process drama strategies to improve students' engaged reading and writing, develop their reading, writing a...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2011-2011

Sted: Rogaland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Konferanse - Profesjonalisering - mellom fag og praksis i lærerutdanningen

...

Tildelt: kr 74 999

Prosjektperiode: 2010-2012

Sted: Vestland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Regionale konferanser - i Molde og Stavanger: Lærerkvalifisering og kvalitet i grunnskolen

...

Tildelt: kr 0,22 mill.

Prosjektperiode: 2010-2011

Sted: Oslo

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Utgivelse av 2 bøker innenfor temaene: Ledelse og profesjonsutøvelse, Læring og medvirkning og Vurdering og kvalitet

...

Tildelt: kr 0,47 mill.

Prosjektperiode: 2010-2012

Sted: Oslo

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

På tversrapport FoU for barnehage, grunnopplæring og lærerutdanning - grunnopplæringsdelen av programmet

...

Tildelt: kr 0,12 mill.

Prosjektperiode: 2010-2012

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Nasjonal forskerskole for lærerutdanningene (NAFOL)

Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL) sitt hovedmål har vært å styrke kvaliteten i alle typer lærerutdanning. NAFOL ønsket å gjøre dette gjennom en målrettet, sterk og langsiktig satsing på organisert forskerutdanning og har samarbeidet med et nasjonalt nettverk av lærerutdanningsinsti...

Tildelt: kr 87,9 mill.

Prosjektperiode: 2010-2022

Sted: Trøndelag - Trööndelage

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barnehagens arbeid for inkludering av barn med nedsatt funksjonsevne i et profesjonsperspektiv

Prosjektets hensikt er å få fram kunnskap om grunnlag for å arbeide for inkludering av barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen i et profesjonsperspektiv. Prosjektet vil prøve å besvare den overordnete problemstillingen : Hvilke forhold skaper grunnla g for barnehagens arbeid for inkludering ...

Tildelt: kr 2,7 mill.

Prosjektperiode: 2008-2012

Sted: Østfold

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barnehagen i endring. Inkludering i praksis

Norsk senter for barneforskning. NTNU (NOSEB) har i samarbeid med Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) etablert en tverrfaglig forskergruppe som skal framskaffe og formidle forskningsbasert og praksisnær kunnskap om barnehagen som en integrerende samfunnsin stitusjon og inkludering i praksis. Med f...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2008-2011

Sted: Trøndelag - Trööndelage

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barnehagen som kunnskaps og læringsinstitusjon. Barns språk som grunnleggende ferdighet: Barns læring om språk og gjennom språk

I dette prosjektet skal vi studere barns læring om språk og barns læring gjennom språk i språklig interaksjoner med voksne i barnehagen. Utgangspunktet er forskning som viser at barn lærer om språk når de aktivt bruker språk. Og de lærer om ulike fag og t ema i språklige interaksjoner med andre. ...

Tildelt: kr 5,1 mill.

Prosjektperiode: 2007-2011

Sted: Vestfold

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Den flerkulturelle barnehagen i rurale strøk

I en surveyundersøkelse gjennomført i barnehager i sju fylker høsten 2009 er det lagt særlig vekt på å kartlegge profesjonsutøveres arbeid med minoritetsspråklige barn og deres familier, og en del kontekstuelle forhold for pedagogisk virksomhet, f.eks. hv ilke språk som er representert, hvordan b...

Tildelt: kr 5,5 mill.

Prosjektperiode: 2007-2014

Sted: Innlandet

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

LÆRINGSSAMTALEN I MATEMATIKKFAGETS PRAKSIS

Prosjektet er knyttet til matematikkstudenters praksisopplæring i Fjell kommune. Skolene samarbeider med lokalmiljø og næringsliv ved å inngå langsiktige partnerskapsavtaler med lokale bedrifter og organisasjoner. Innholdsmessig og pedagogisk blir skoleu tviklingsprosjektets undervisningsform be...

Tildelt: kr 4,1 mill.

Prosjektperiode: 2007-2012

Sted: Vestland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Tilpasset opplæring, spesialundervisning og grunnleggende ferdigheter knyttet til innføring av Kunnskapsløftet.

Prosjektet ønsker å videreutvikle et allerede etablert samarbeid i regionen/fylket om FoU-virksomhet knyttet til praksisfeltet. De systemrettete forholdene skulle ligge til rette for å videreutvikle det samarbeidet som allerede eksisterer mellom partnerne , men det aldri tidligere har vært arbeid...

Tildelt: kr 2,5 mill.

Prosjektperiode: 2007-2012

Sted: Finnmark - Finnmárku - Finmarkku

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Bruk av digitale verktøy. Eleven som aktiv kunnskapsprodusent

Hensikten med prosjektet er å studere sammenhengen mellom elevenes digitale kompetanse og læring på grunnskolens ungdomstrinn. Vi vil prøve ut ulike måter å arbeide med digitale verktøy i fagene og forsøke å måle hvilke effekter disse arbeidsmåtene kan ha på elevenes læringsutbytte. En grunnlegg...

Tildelt: kr 3,1 mill.

Prosjektperiode: 2007-2011

Sted: Innlandet

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Kvalitet i opplæringa - om tilpassa opplæring

Prosjektet studerer kvaliteten på opplæringa i grunnskulen, knytt til omgrepet tilpassa opplæring, aktualisert av Kunnskapsløftet, men med ei mykje lengre historie. Grunnlaget for prosjektet er analysar av forsking om tilpassa opplæring som syner at ein i kkje kan definere kva tilpassa opplæring ...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2007-2011

Sted: Møre og Romsdal

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Teaching about religious diversity in schools. Applying and developing an interpretive cultural approach to religious education.

Norwegian religious education has since 1997 focused on three aims; learning about religions and world-views, learning from religions and world-views, and learning to live together. Religion and world-views is one of the most important arenas in the schoo l community where cultural diversity (eth...

Tildelt: kr 3,8 mill.

Prosjektperiode: 2006-2011

Sted: Rogaland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Nyutdannede læreres mestring av yrket: om kvalifisering i høgskole og grunnskole

I dette prosjektet skal vi studere nyutdannede læreres mestring av yrket. Spørsmålet gjelder ikke bare funksjonen til høgskole og grunnskole som læringsarena, men også hva som læres, og hva som læres best, på hvilken arena. Bedre kunnskap om disse forhold ene er av sentral betydning fordi læreren...

Tildelt: kr 7,1 mill.

Prosjektperiode: 2006-2011

Sted: Oslo

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Teaching Better Mathematics (Bedre matematikkundervisning )

We propose a programme of developmental research in which didacticians at 5 colleges work closely with teachers and student teachers to develop mathematics learning and teaching. The goal of project activity is that teaching should provide better learnin g experiences for pupils to develop conce...

Tildelt: kr 8,1 mill.

Prosjektperiode: 2006-2011

Sted: Agder

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Digitale objekts plass i barns sosiale og språklige danning i barnehagen

Det er stor interesse for å ta i bruk digitale verktøy i barnehagen, og IKT er formelt i introdusert overfor barnehagen blant anna gjennom ulike formuleringar i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Dette tross det faktum at det finns lite nors k forsking på området. Slik vi ser det e...

Tildelt: kr 5,6 mill.

Prosjektperiode: 2008-2011

Sted: Vestland