0 antall prosjekter

FORNY20-FORNY2020

Commercialization of RIMARC – Next Minutes Prediction system for Ocean Waves and Vessel motions using the onboard navigation radars

Vårt RIMARC-system utviklet sammen med MIT Ocean Research predikterer nøyaktige havbølger 4-8 minutter frem i tid, kun ved hjelp av navigasjonsradaren ombord. Det er også unikt at RIMARC predikterer hele bølgeoverflaten og nøyaktige bølgehøyder, og ikke bare varsler store bølger slik konkurrenten...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

SteelWave High Volume Wireless Communication Platform for Steel Environments (HWC-SE)

Trådløs kommunikasjonsrevolusjon i maritim industri Scandinavian Reach Technologies leder et banebrytende prosjekt for trådløs kommunikasjon i stålkonstruksjoner, som skip. ScanReach fokuserer på å forbedre sitt produkt for trådløs tilkobling om bord (OWC) for å møte de økende kravene fra den ma...

Tildelt: kr 5,8 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Vestland

ENERGIX-Stort program energi

Flexible Liquid HYdrogen Tank

Flytende hydrogen (LH2) er en energibærer som i fremtiden kan bli et lav-karbon alternativ til flytende naturgass (LNG) for global transport av energi. Et nytt tank konsept for storskala transport av flytende hydrogen ombord på skip har blitt utviklet av Moss Maritime i samarbeid med SINTEF Energ...

Tildelt: kr 5,2 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Akershus

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Assessment of ship hull Integrity based on a Digital Twin

Maritim- og offshoreindustrien har etterlyst en mer strukturert metode, som utnytter dagens teknologiske potensial, for å registrere og få tilgang til informasjon om fartøyets skrogtilstand. Utviklingen av en digital tvilling for vurdering av fartøyets skrogtilstand er et svar på dette som har fl...

Tildelt: kr 14,2 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Akershus

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Digital Fuel Passport

Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) har satt et mål om å redusere klimagassutslippene (GHG) fra skipsfarten med 50 % innen 2050 sammenlignet med 2008-nivået. For å oppnå dette, innfører IMO avkarboniseringsregler, inkludert bruk av alternative drivstoff og krav om å regne ut drivstoff...

Tildelt: kr 8,5 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Akershus

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Autonomous Underwater System for Targeted Assessment and Repair

Prosjektet AQUASTAR søker å utvikle teknologi som muliggjør lokalisering og reparasjon av hull i oppdrettsnøter. Dette omfatter bruk av ubemannede undervannsfartøy samt utvikling av systemer for automatisk deteksjon av hull, hullreparasjonsverktøy og styringssystem for både undervannsfartøy og en...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Arrangementsstøtte til konferansen MTEC/ICMASS i 2024

Som del av forskningssamarbeidet mellom Norge og Singapore har MTEC-konferansen (International Maritime-Port Technology Conference) vært arrangert stort sett annethvert år i henholdsvis Singapore og Norge. Det er bestemt at MTEC 2024 skal holdes i Trondheim i dagene tirsdag 29. og onsdag 30. okto...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2024-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARINFORSKFISK-Marine ressurser og miljø - fiskeri

Et mer bærekraftig og lønnsomt snøkrabbefiske

Arbeidspakke (AP) 1 vil ha fokus på å erstatte akkar og sild med agn fremstilt av restråstoff fra lokalt fiskeri til snøkrabbefangst. Akkar importeres i stor grad fra Sør-Amerika med agnkostnader opp mot NOK 50.000 per båt per døgn ved bruk av 1 kg akkar pr teine. Da akkar og sild også brukes til...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Bridging Education and Future Work: Reframing Education and Competence Model for Remote Maritime Operations (REFRAME)

Fremveksten av fjernstyrte og autonome fartøy representerer en grunnleggende endring i sjøfartsoperasjoner, noe som nødvendiggjør en ny vurdering av menneskelige operatørers rolle og funksjon i denne nye konteksten. REFRAME-prosjektet forsøker å forklare endringene innenfor kunnskap, ferdigheter ...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

System for kontinuerlig monitorering av utslipp på skip

I prosjektet N2OCEMS skal det utvikles en gassanalysator og et prøvetakingssystem som måler faktiske utslipp av miljøgasser på skip. Analysatoren skal demonstreres i et pilotanlegg. Gassene som skal måles er N2O i tillegg til de vanlige gassene for utslipp, som CO, CO2, NO, NO2, SO2 og CH4. Ved i...

Tildelt: kr 10,2 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Pulse-jet propulsion for commercial ships

Et nytt fremdriftssystem inspirert av svømmeteknikken til blekkspruter og maneter kan føre til betydelig redusert drivstofforbruk og CO2 utslipp for moderne skip. Disse dyrene beveger seg fremover ved å først suge vann inn i et hulrom i kroppen for deretter presse det ut med høyere hastighet. Re...

Tildelt: kr 6,4 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Buskerud

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Green AI for Sustainable Shipping

Den maritime næringen står overfor et enormt press for å redusere klimagassutslippene fra skipsfarten, som i dag utgjør 3 % av globale klimagassutslipp. For å hjelpe skipsfartsnæringen med å av-karbonisere, har internasjonale reguleringsorganer pålagt den maritime sektoren krevende tiltak, f.eks....

Tildelt: kr 17,6 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Rogaland

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

Prosjektetablering av Hydrogen Valley Vestlandet (HyCoast)

Prosjektet omhandler etableringen og kvalitetssikring av konsortium. Utvikling av overordnet prosjektide og videreutvikling av denne i samsvar med de føringer og forventinger til resultater og overordnede mål som er skissert i utlysningsteksten. Videre vil prosjektet utvikle selve prosjekt strukt...

Tildelt: kr 1,00 mill.

Prosjektperiode: 2024-2024

Sted: Rogaland

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Optimalisation of maintenance and repair of offshore floating wind turbines

Per i dag finnes det ingen effektive løsninger for å erstatte hovedkomponenter som blader og girkasser på flytende havvindmøller. Den eneste løsningen man har testet er å slepe turbinen til havn. Tilgjengeligheten på havner og kompleksiteten på de marine operasjonene gjør dette tidkrevende og dyr...

Tildelt: kr 17,9 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Agder

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Nødslepsoppkopling for skip uten IMO krav til spesifikt nødslepsystem (Emergency Towing System)

Drivende skip utgjør en fare for kollisjoner med andre skip og havinstallasjoner samt grunnstøtinger med etterfølgende miljøforurensning. Basert på statistikk innsamlet av Kystverket ligger nivået for hendelser med drivende skip rundt 0,15% av total trafikk innenfor norsk territorialgrense. Å kun...

Tildelt: kr 3,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Møre og Romsdal

MARINFORSKFISK-Marine ressurser og miljø - fiskeri

Utvikling av havteine for konkurransedyktig og miljøvennlig fangst av reker

Prosjektets overordnede ide er å utvikle en teine for bærekraftig og miljøeffektiv havfiske etter dyphavsreker (Pandalus borealis). Dyphavsreker er den viktigste skalldyrressursen i Nord-Atlanteren med landinger på cirka 200 000 tonn per år og en av de kommersielt viktigste krepsdyrartene i Norge...

Tildelt: kr 4,4 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Møre og Romsdal

PETROMAKS2-Stort program petroleum

Teknologi-plattform for deteksjon av giftige gasser

Giftige gasser kan være dødelige selv i svært lave konsentrasjoner, og over tid kan de medføre livstruende sykdommer ved enda lavere konsentrasjoner. Det er derfor viktig å ha gode sensorer som kan detektere disse gassene. Optronics har sammen med SINTEF tatt fram to nye og unike konsepter for d...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Cost-effective, Safe and AI-based Autonomy Software for Ships

Det er et globalt voksende behov for effektiv, trygg og bærekraftig vannbåren mobilitet. Samtidig er det et behov for å redusere karbonutslippene fra sjøfartsindustrien. Utslippsreduksjon i vannbåren mobilitet medfører betydelige kostnader og kan bare realiseres dersom det kombineres med mer effe...

Tildelt: kr 15,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Novel Maritime Condition monitoring technology by acoustic emission and machine learning processing for Lifetime Optimisation.

Skipsfremdriftssystemer, som motorer og thrustere, er avgjørende for trygg fremdrift av sjøfartøy. Til sammen med utstyr som ankervinsjer og pumper, spiller roterende utstyr viktige roller for skipets sikkerhet, drift og levetid. I maritim industri brukes i dag vanligvis både inspeksjonsrutiner o...

Tildelt: kr 15,6 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Buskerud

FORNY20-FORNY2020

Maritime route optimisation for superior fuel economy, increased safety and enhanced traffic management

-

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Akershus

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Next Generation Smart Shipping and Navigation Conference

Applications of big data and artificial intelligence (AI) are revolutionizing the maritime industry. Such applications are evident in digital transformation in maritime industry, analysis of automatic identification system (AIS) data, optimization of energy efficiency of vessels, and various pred...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Vestfold

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Infrastructure for low- and zero-emission solutions in coastal shipping

I REFUEL-prosjektet har forskning, industri og statlige institusjoner gått sammen for å gjøre lavkarbon- og nullutslippsløsninger til et realistisk alternativ for kystflåten. Fyllestasjoner for disse drivstoffene er ennå ikke tilgjengelige. Å konvertere fartøyene fra fossilt brensel til nullutsli...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

Nylon ropes for mooring of floating wind turbines

NYMOOR vil bidra til å realisere sikre, bærekraftige og kostnadseffektive flytende offshore vindturbiner. Flytende vindturbiner holdes på plass av forankringssystemer, og målet til NYMOOR er å muliggjøre bruk av nylontau i forankring. Nylontau er både fleksible og elastiske, og disse egenskapene ...

Tildelt: kr 13,5 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

TEKNOKONVERGENS-Teknologikonvergens - grensesprengende forskning og radikal innovasjon

Tunable and Durable Seawater Adhesives

Det er en utfordring å lime ting sammen under vann. I sjøvann er dette enda vanskeligere på grunn av saltinnholdet, noe som resulterer i at styrken og holdbarheten til undervannslim er begrenset. Dette er et problem for bruksområder i maritim industri som undervannsrobotikk, undervannsreparasjon ...

Tildelt: kr 14,3 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Østfold

ENERGIX-Stort program energi

CellMap: How different parameters influence cost and performance of battery cells from material to the final cell

Asiatiske produsenter leverer allerede det meste av verden med billige og store batterier. De siste årene har det imidlertid utviklet seg en rekke initiativer i Europa og Norge for å levere alternativer, med sikte på å gjøre Europa energi-uavhengig. Norges moderne produksjonssektor ønsker å høste...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Akershus

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Seamless human-machine teaming for safe and scalable operation of autonomous passenger ferries

Autoteaming-prosjektet skal utvikle nye teknologier for sømløst menneske-maskin-samarbeid for å akselerere den digitale transformasjonen av Norges maritime industri. Nyere teknologiske fremskritt innen maskinautonomi har vist potensialet til å forbedre maritime operasjoner betydelig ved å forbed...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

CLIMIT-Forskning, utvikling og demo av CO2-håndtering

CO2 Transport and Storage directly from a ship: flexible and cost-effective solutions for European offshore storage.

Det er bredt akseptert at CCUS (karbonfangst, transport, utnyttelse og lagring) er nødvendig for å håndtere utslippene fra industrier der utslipp er vanskelige å redusere. Dette er en nøkkelteknologi som gjør det mulig å de-karbonisere et bredt spekter av industrielle anvendelser. I mange regione...

Tildelt: kr 7,3 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Vestland

CLIMIT-Forskning, utvikling og demo av CO2-håndtering

Advanced Membrane-based solutions for CCUS in Shipping

De globale CO2 utslippene fortsetter å øke og en økende implementeringsgrad for nye utslippsreduserende teknologier i alle sektorer behøves for å bekjempe klimaendringene. Skipsfart og sjøgående transport bidrar med ca 3% av verdens totale CO2 utslipp noe som i 2018 betydde 1076 millioner tonn CO...

Tildelt: kr 10,4 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo

PETROMAKS2-Stort program petroleum

Towards sustainable zero-emission offshore logistics

Plattformforsyningsskip (PSV) representerer den største klimagassutslippskilden i offshore-logistikkforsyningskjeden for olje- og gassoperatører på norsk kontinentalsokkel (NCS). Den eksisterende PSV-flåten er ung og ble utviklet med høykvalitetsspesifikasjoner. Derfor forventes overgangen til en...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Safe and Resilient Control Systems for Autonomous Ships

Bruk av digitale løsninger kan være med på å muliggjøre bærekraftig sjøtransport. For å sikre et vellykket grønt skifte, må vi utnytte de mulighetene teknologien gir oss, slik som beslutningsstøttesystemer og autonome skip, for energisparing og utslippsreduksjon. Det er også, imidlertid slik, at ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage