0 antall prosjekter

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

Digital Audit

Forskningsprosjektet «Digital revisjon» fokuserer på digitale endringsprosesser i revisjonsbransjen. Bransjen er for tiden intenst opptatt av å digitalisere utførelsen av revisjon. Det er likevel et åpent spørsmål i hvilken grad og hvor fort bransjen vil være i stand til å utnytte fordelene som ø...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Vestland

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

Incentives, access to capital, and innovation

Bedrifter er avhengige av ekstern kapital for å finansiere innovasjon og vekst. Dette forskningsprosjektet øker vår forståelse av nøkkel mekanismene for effektiv eierstyring, selskapenes gjeldsgrad og innhenting av kapital, og deres innovasjonsaktiviteter. Vi studerer først effektene av aksjon...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Vestland

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

FabLearn Europe 2018: Conference on Creativity and Fabrication in Education

2018 FABLEARN EUROPE: Conference on Creativity and Making in Education FabLearn Europe 2018 is hosted from the Norwegian University of Science and Technology (NTNU). FabLearn Europe brings together international researchers, educators, designers, and makers to discuss and explore digital fabri...

Tildelt: kr 64 216

Prosjektperiode: 2018-2019

Sted: Trøndelag - Trööndelage

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Rethinking work inclusion for people with intellectual disability

Hovedformålet med prosjektet er å utvikle forskningsbasert kunnskap for å styrke kompetansen om arbeidsinkludering for person er med utviklingshemming. Bakgrunnen for prosjektet er de store utfordringene knyttet til arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming. Til tross for politisk...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2022

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

More Efficient and Environmental friendly Road Construction

Oppdatering for 2022 MEERC er nå inne i sin avsluttende fase. Prosjektet blir videreført i flere nye initiativer, og det er i enkelte sammenhenger vanskelig å skille avsluttende arbeider i MEERC fra oppstartende arbeider i de nye initiativene. NFRs støtte til MEERC er finansiert gjennom ordning...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Agder

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

Advanced Piezoelectric Devices

Piezoelektrisitet er fenomenet at enkelte materialer kan reagere elektrisk på en mekanisk påvirkning, eller alternativt mekanisk på en elektrisk påvirkning. For eksempel kan en bit av et piezoelektrisk materiale deformeres når setter en elektrisk spenning over den. Denne koblingen mellom det elek...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Buskerud

HELSEVEL-H-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Integrated Services for Patients with Dual Diagnosis

Hovedmålet med prosjektet har vært å analysere hvilke faktorer som fremmer organisering av integrerte tjenester til mennesker med ruslidelser og psykiske lidelser (ROP). Dette er en av de mest sårbare gruppene som helse- og velferdssektoren arbeider med. Både i Norge og internasjonalt er det erkj...

Tildelt: kr 10,6 mill.

Prosjektperiode: 2018-2021

Sted: Østfold

FORKOMMUNE-Forskning og innovasjon i kommunesektoren

Jobb smartere! Utvikling av metodikk for læring i innovasjonspraksis for å møte fremtidens helse- og omsorgs¬utfordringer

Prosjektets vil skape innovative læringsmiljøer i kommunale helse- og omsorgstjenester gjennom kunnskapsbasert, praksisnær utvikling støttet av metodikk for innovasjonspedagogikk. Metodikken vil skape arbeidsmiljø som integrerer læring og tjenesteinnovasjon i yrkespraksis og ledelse. Læringsfokus...

Tildelt: kr 0,30 mill.

Prosjektperiode: 2017-2018

Sted: Telemark

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

LIM Language, Integration, Media

LIM (Language, Integration, Media) har utviklet innovative og engasjerende læremidler for norske elever og elever med migrantbakgrunn, med formålet å bidra til både integrering og akademiske prestasjoner. LIM har utviklet følgende kurs: Et nettbasert kurs, Norsk for ungdom, innen norsk som andre...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2017-2021

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Education for the future in a changing health landscape

Forskningsprosjektet "Education for the future in a changing health landscape" har bestått av fire delstudier som undersøker ulike sider av simulering som pedagogisk metode og informasjonssøking i klinisk praksis. Første delstudie har undersøkt simuleringsbasert utdanning, og effekten gjentak...

Tildelt: kr 8,6 mill.

Prosjektperiode: 2017-2022

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeidsliv og migrasjon

Sustaining the welfare and working life model in a diversified society

Prosjektets mål har vært å (i) undersøke effekter av eksponering for etnisk mangfold på tillit, og (ii) studere hvordan kulturelle faktorer i innvandreres opprinnelsesland påvirker integrasjonen over generasjoner i Norge med særlig fokus på overføring av kjønnsnormer og politisk deltakelse og (ii...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2017-2022

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeidsliv og migrasjon

Under Pressure? Migration and Labor Market Integration in Norway

Innvandrere generelt og flyktninger spesielt har ofte vansker med å få innpass i arbeidslivet. Dette er problematisk både for innvandrernes velferd, levekår og integrering, og for samfunnets behov for høy sysselsetting. UPMIN-prosjektets generelle målsetting er å kaste lys over hvordan institusjo...

Tildelt: kr 5,9 mill.

Prosjektperiode: 2017-2021

Sted: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Tracing learning outcomes across policy and practice (LOaPP)

Da Kunnskapsløftet ble introdusert i 2006, varslet reformen en radikal endring i den norske skolen. Reformen innebar nye elementer som kompetansemål og vurdering. I forskningsprosjektet Læringsutbytte i politikk og praksis har vi studert hvordan denne politikken har fungert i politikk og i praksi...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2016-2021

Sted: Buskerud

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Educational assessments of the 21st century: Measuring and understanding students adaptability in complex problem solving situations

Hele livet handler om å løse problemer. Vi står ofte overfor situasjoner hvor informasjonen vi trenger for å løse et problem ikke er tilgjengelig der og da, og hvor ting endrer seg raskt. Tenk deg, for eksempel, at programvaren på smarttelefonen din blir oppdatert og at telefonen din har nye egen...

Tildelt: kr 6,1 mill.

Prosjektperiode: 2016-2022

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeidsliv og migrasjon

Silver lining - a study of employability and learning trajectories of Late Career Learners

At Europa eldes, er en realitet som EU har tatt inn over seg, og er et tema som OECD har hatt fokus på. Mens politikerne er bekymret for pensjonsutgiftene, er andre opptatt av den fortsatt aktive deltakelsen til seniorarbeidstakere (55-67 år gamle). Dette prosjektet har forsøkt å finne ut hvordan...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2016-2020

Sted: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Moving trades: Skill formation and the role of national vocational training in transnational European labour markets

Helt siden hansatiden har håndverkere og svenner som «vandret på faget» vært en viktig kilde til læring, utvikling, dannelse og innovasjon i Europa. De siste tiårene er det europeiske markedet for arbeidskraft og tjenester på ny blitt åpnet opp, og etter EUs østutvidelse har det vært en betydelig...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2016-2024

Sted: Oslo

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

YOIN : Bruk av IKT-løsninger for å skape stabile arbeidsforhold for unge utenfor

Dette forprosjektet har som mål å etablere en FoU-gruppe, YOIN, som skal produsere en hovedprosjektsøknad til HELSEVEL. YOINs forskningstema er unge utenfor arbeid, og utvikling og anvendelse av IKT løsninger for å løse dette samfunnsporblemet. Visjonen til YOIN er at unge mennesker som befinner ...

Tildelt: kr 0,30 mill.

Prosjektperiode: 2016-2016

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Valuing the past, sustaining the future: Education, knowledge and identity across three generations in coastal communities

Kystsamfunnene langs de ytre kystlinjene i Norge, Irland, Kypros, Færøyene og Australia, har alle gjennomgått endringer fra et levebrød primært basert på fiske og andre maritime virksomheter, til en rekke nye private og offentlige næringer og arbeidsmuligheter. Lokalsamfunnene representerer små s...

Tildelt: kr 12,1 mill.

Prosjektperiode: 2016-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Pedagogicizing the 21st Century: global research into learning beyond the school - An international symposium

Prosjektet består av et internasjonalt seminar avholdt i Oslo i september 2016 og en internasjonal bokutgivelse basert på det som ble presentert på seminaret. Det tematiske fokus retter seg mot læring utenfor skolen. I dagens samfunn er mye oppmerksomhet rettet mot den læring som skjer i skolen, ...

Tildelt: kr 74 999

Prosjektperiode: 2016-2019

Sted: Oslo

BIOTEK2021-Bioteknologi for verdiskaping

DL: Center for Digital Life Norway

Siden november 2020 har senteret vært i en spesiell fase av hovedsakelig to årsaker; på den ene siden har covid-situasjonen påvirket sentervirksomheten sterkt, og på den andre siden har vi vært i overgang til fase 2 DLN2.0. I løpet av 2021 har vi parallelt startet opp DLN 2.0 og avsluttet DLN 1.0...

Tildelt: kr 47,8 mill.

Prosjektperiode: 2016-2022

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Bringing Teacher Education Forward: National and International Perspectives

PRAKUT programmet bevilget høsten 2011 midler til fire forskningsprosjekter (TasS; TPQ; ECTE, CATE) med fokus på lærerutdanning for perioden 2012-2016. Med dette tok norsk forskning på lærerutdanning et stort skritt framover. ProTed - Senter for Fremragende lærerutdanning - ble opprettet senhøst...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2016-2017

Sted: Oslo

FORINFRA-Nasj.sats. forskn.infrastrukt

eInfrastructure for Video Research

Bruken av videodata / kontekstsensitive data har eksplodert innen forskning i HUMSAM fagene. En av utfordringene med denne type data er at de inneholder gjenkjennbar og personsensitiv informasjon. Fragmentering og manglende rutiner for lagring, behandling og gjenbruk av denne type data er videre...

Tildelt: kr 10,6 mill.

Prosjektperiode: 2016-2022

Sted: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

#Læringslivet (Learning life) as Symbiotic Learning System of Employee-driven Innovation in Municipal Care Work

Papirutgaven av Håndbok for medarbeiderdrevet innovasjon i omsorgsarbeid (Amble, Amundsen, Johansen, Rismark, Stiklestad & Waaler, 2018) ble lansert 13. desember. Håndboken er distribuert til partnere, deltakende kommuner og alle ansatte som var studenter i #Læringslivet i løpet av desember 2018....

Tildelt: kr 4,4 mill.

Prosjektperiode: 2016-2019

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeidsliv og migrasjon

Faglig nettverk: Ungdom mellom utdanning og arbeid

Det er opparbeidet en stor mengde forskning på frafall i videregående opplæring i Norge. En stor del av denne forskningen har enten hatt et partikulært og regionalt fokus, eller den har forholdt seg til gjennomsnittstall på nasjonalt overordnet nivå. Formålet med nettverket er at forskere med uli...

Tildelt: kr 0,16 mill.

Prosjektperiode: 2016-2018

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeidsliv og migrasjon

Education to work transitions: the role of work capacity, skills and health.

I alle OECD-land, gjør de som ikke har fullført videregående innen 21 år (dropouts) det dårligere på arbeidsmarkedet, med høyere NEET (Not in Education or Training) rater, flere periode med arbeidsledighet og lavere inntekt. Lønner det seg for ungdom som ikke har fullføre videregående innen 21 år...

Tildelt: kr 7,7 mill.

Prosjektperiode: 2015-2019

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeidsliv og migrasjon

Pathways to Integration: The Second Generation in Education and Work in Norway

I forskningsprosjektet Pathways to Integration: The Second Generation in Education and Work in Norway har vi undersøkt hvordan barna til de første arbeidsinnvandrerne gjør det i utdanning og i arbeidsliv. Vi har studert frafall fra videregående skole, aspirasjoner blant elever i yrkesfaglig utdan...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2015-2019

Sted: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

PALA 15, The 15th International Symposium on Processability Approaches to Language Acquistion, 18 - 19 September 2015

Det språklige og kulturelle mangfold som preger moderne samfunn, gir nye utfordringer til hele utdanningssystemet, fra barnehage til universitet. PALA-konferansene og PT gir viktige bidrag til at forskere, lærere og spesialpedagoger kan forstå og møte noen av disse utfordringene med større og fag...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2015-2017

Sted: Østfold

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

'A general didactic theory on school development' "En allmenndidaktisk teori om skoleutvikling"

This project explores how the local environment affects school culture and how this relationship defines the conditions for teaching and learning. The main assumption is that the school is not determined by its local environment, but that it is oriented towards values in the local community that ...

Tildelt: kr 0,10 mill.

Prosjektperiode: 2015-2015

Sted: Agder

FORNY20-FORNY2020

Sounds Good - Digital trening av lytte- og uttaleferdigheter på et fremmedspråk

Språkbarrierer er en utfordring med enorme samfunnsmessige ringvirkninger og mangelfull uttale utgjør en stor del av problemet. For enkeltindivider kan det føre til mislykket integrering og opplevd isolering fra samfunnet, mens bedrifter ofte utsettes for en økonomisk og sikkerhetsmessig risiko p...

Tildelt: kr 3,1 mill.

Prosjektperiode: 2015-2017

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

ERNAPE-ARCTIC

TERNAPE and University of Tromsø - Arctic University of Norway, invite all interested researchers to submit proposals for ERNAPE-ARCTIC - the European Research Network About Parents in Education Conference 2015. The bi-annual conference held by the European Research Network About Parents in Educa...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2015-2016

Sted: Troms - Romsa - Tromssa