0 antall prosjekter

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Why do educational difficulties run in families? Genetically sensitive observational and intervention research on home learning environment

Dysleksi, dyskalkuli og ADHD er de mest vanlige vanskene hos barn. Å ha dysleksi innebærer å streve med rask og nøyaktig lesing, de som har dyskalkuli strever med aritmetikk og matematikk, mens de som har ADHD har oppmerksomhetsvansker og hyperaktivitet. Barn som har slike vansker får ofte dår...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2029

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Special Needs Education and Inclusion for the 21st Century— Achieving an Inclusive Multi-tiered System of Support

Målet med prosjektet er å etablere et forskningssenter om spesialundervisning og inkluderende praksis for å styrke forskningen innen spesialundervisning og inkludering i Norge. Fem forskningsmiljøer for spesialundervisning i Norge, med Institutt for spesialundervisning ved Universitetet i Oslo so...

Tildelt: kr 32,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Preventing and Improving Special Needs Education in Children with Language Problems: A Campbell Review and Randomised Controlled Trials

Å være i stand til og forstå og å bruke språket aktivt er en forutsetning både når det gjelder skoleprestasjoner og deltagelse i samfunnet. Dessverre er det mange barn innenfor gruppen med spesielle behov og spesialundervisning som strever med dette. Flere tidligere studier gir imidlertid grunn t...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2014-2021

Sted: Ukjent Fylke

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Preventing Literacy Failure in Children at Risk: Effects from a preschool intervention on language and literacy

The present post-doc project aims to examine the effect from a preschool oral-language intervention. Undertaking this study is important for several reasons: On an international level, there is a scarcity of research on preschool interventions. This is es pecially true for studies concerning chil...

Tildelt: kr 2,9 mill.

Prosjektperiode: 2009-2013

Sted: Ukjent Fylke